Jump to content

DIY prosjekt: en NMEA multiplexer.

Adriana

Recommended Posts

Man må vel kunne være "avansert" uten å bli kalt nerd ? "DIY" er ikke for alle. Noen må kjøpe, mens andre kan lage.

Tung matematikk tar for lang tid å forklare med + og -.

La nå "nerdene", iblant definert som ekspertene, finne ut av dette, og når de er klare så får vi sikkert en lettlest presentasjon og deleliste.

Selv kunne jeg tenkt meg en tankmåler som leverte J1939 til insrumentene mine!

Er det vanskelig å programere disse kortene du bruker?

Her er det 2 alternativ :

1. Hvis du allerede har en tankmåler som du vil også ha opp på plotteren i tillegg til instrumentet i dashbordet er f.eks en Noland RS11 løsningen, siden den bare måler spenningen over giveren. Det originale instrumentet påvirkes ikke om du hekter deg på her. Det er enkelt å sette opp dette kortet med programvaren som medfølger, bare å følge oppskriften...

2. Hvis du ikke har noen tankmåler fra før, men vil lese av en giver i tanken vil NoLand ikke fungere. Da må du ha en Lowrance EP-65R, eller lignende (Garmin har vel noen som gjør det samme, men koster 2-3x mer). Ulempen med denne er å få den kalibrert, da må du ha en enten et Lowrance LMF-400 instrument eller en Lowrance plotter med NMEA2K. Hvis du ikke har tilgang på noe sånt vil du ikke få kalibret måleren. Da må du sørge for at giveren i tanken er av en type som matcher pre-kalibreringen til EP-65R (Pre-Calibrated for standard US marine sending units (33.5Ω to 240Ω)).

Men det aller beste er å legge inn tankvolum og kalkulere mot fuelflow på hvor mye som er brukt, men så langt er jeg ikke kommet ennå. Skulle gjerne hatt litt hjelp fra dere HW-folk (jeg kan bare mus/tastatur, ikke loddebolt), til å lage en overgang som tar inn turtall (NMEA2k PGN 127488) og gjør dette om til FuelFlow (NMEA2k PGN 127489) i forhold til en tabell med turtall vs l/timen. Dette er er da for alle oss som har den (gode ?) gamle sorten dieselmotorer uten digital styring... Jeg gjør denne beregningen i software nå, men det hadde vært mye bedre med en boks som gjorde dette på NMEA2K bussen. Har ikke sett noe slikt på markedet til nå... Anyone ?

Redigert av Mox1 (see edit history)

Utfordringen med NMEA2K er jo å finne PGN, og her kan kun folk som har utstyr hjelpe. Å gjøre det lett for hvermannsen å lage loggefiler fra NMEA2K bussen tilgjengelig for ekspertene gjør at flere PGN kan bli 'dokumentert'. Det bør være 1. prioritet i et slikt prosjekt. Å lage en open source NMEA2K logger som lett kobles til bussen og en USB til PC hadde vært veldig praktisk.

Noen prosjekter har allerede dokumentert masse PGN'er, og laget et XML format for å forenkle implementeringen i programmer. Sjekk ut disse om du kan programmering:

http://openskipper.org/

https://github.com/canboat/canboat

En Arduino med CAN tranceiver bør, sånn ut av hode, ikke koste mer enn 2-300 kr i deler. Når kretsutlegg er laget kan man evt gå sammen flere å kjøpe dette som en plate fra en eller annen Kina PCB fabrikk (koster rundt 1000,- for 1 kvadratmeter om jeg husker rett). Samkjøp av deler kan også være greit på kostsiden, selv om Posten sniker seg til mest penger i det lange løp uansett.

Husk for all del at CAN bus er raskere enn hva mange RS232 lignende USB chipper, og man vil kanskje trenge en full speed device. Det er også sannsynlig at overhead over USB er større enn over CAN bus...

Jeg har to instrumenter i båten, begge mottar forbruk fra motorene via j1939, ved å nullstille hver gang jeg fyller opp tankene har jeg kontroll på forbruket, problemet oppstår når man av en eller annen grunn ikke fyller helt opp. Da ville en tank måler vert nyttig. Instrumentene bommer sjelden med mer enn 5L etter at jeg har brukt 200L i varierende fart. Jeg forsøkte å beregne dette forbruket en gang for mange år siden før jeg hadde disse instrumentene, leste da av med motorprogrammet og der leste jeg ut mm3 forbruk per slag, mener jeg beregnet det til mm3xantall sylindre/2xturtallx60 eller noe sånt.

Har kjørt to sesonger uten tankmåler og det fungerer greit, men det forutsetter at man fyller tankene helt, eller at pumpene på land er 100%, man har altså ingen garanti hvis det viser seg at pumpen på land leverer mindre enn målt.

Ser at nmea2000 og J1939 deler mange egenskaper inkludert bruk av PGN, men er de på noen måte kompatibel med hverandre?

Det finnes forresten rimelig utstyr for monitorering av biler, kanskje det kan brukes sammen med software for å monitorere nmea2000 trafikk?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Hva med å ta utgangspunkt i noe ala denne her for å lage en flow sensor:

http://www.ebay.com/itm/Diesel-Petrol-Fuel-Flow-Sensor-Meter-Gasoline-Oil-Pulse-Output-Flowmeter-DERV-/160877068736?pt=UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item25750541c0

Det man eventuelt må lage selv er elektronikk som kommuniserer med NMEA 2k bussen. Ikke helt enkelt selvsagt.

Garmin har forresten fuel flow meter som sender data over NMEA2k bussen. Funker visst ikke for diesel(?):

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11561&ra=true

Tror forøverig det er uungårlig å ikke installere tankmåler hvis man ønsker å ha full kontroll på gjenværende drivstoff. Det kompliserer ivertfall systemet å ikke ha det installert. F eks. kapasitive sensorer:

http://www.gillsensors.co.uk/

På de fleste dieselmotorer og på noen bensinmotorer går mye av drivstoffet i retur til tank og da er det ikke så enkelt som å sette inn et flowmeter. Det er en egen tråd om dette emnet. Forøvrig er det ikke så enkelt som å ta fuel-flow ut fra turtall fra en tabell.

Hva med å ta utgangspunkt i noe ala denne her for å lage en flow sensor: http://www.ebay.com/itm/Diesel-Petrol-Fuel-Flow-Sensor-Meter-Gasoline-Oil-Pulse-Output-Flowmeter-DERV-/160877068736?pt=UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item25750541c0 Det man eventuelt må lage selv er elektronikk som kommuniserer med NMEA 2k bussen.

Det er en egen tråd om et flow sensor prosjekt her på forumet. Kan også ta med at sensorer selges her http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml ganske rimelig...

På de fleste dieselmotorer og på noen bensinmotorer går mye av drivstoffet i retur til tank og da er det ikke så enkelt som å sette inn et flowmeter.

Nei da må man sette inn to. Et på tur og et på retur. Differansen av disse gir deg forbruket. Har sett dette gjort på en MAN B&W 550kw motor. Selve elektonikken blir ikke noe mer komplisert. Du får to pulstog å forholde deg til istede for ett. Easy peasy :smiley: . Men nå er vi vel WAY of topic så avslutter her :smiley:.

Fra sidelinja, Adriana: har du sett på noen mer "høynivå" alternativer enn Arduino? Lekte en del med Arduino i sommer, og kom frem til at den for mange områder var litt vel "lettvekt". Oppgavene lot seg fint løse med både BeagleBone og Raspberry PI. Det geniale med disse er jo også at det er svært enkelt å "svi ut" nye SD-kort med oppdatert programvare dersom man skal administrere flere enheter. Evt. gjøre det hele over nett.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

hei

Mox 1 Hvor kjøpte du noland rs11. Ser at en ms 33 er bedre egnet for dobbel instalasjon hva vill den koste

Kjøpte den på siden jeg linket til

http://nolandeng.com/rs11.php

De er rask å levere, ble sendt med én gang.

MS33 ? Du mener MD33 ? Den ser litt mer avansert ut med NMEA0183 inngang og medfølgende programvare... men det ser ikke ut til at den er på markedet ennå, du får sende dem en email og høre.

Ja torkelmj, men tanken er å lage noe med noe eksisterende som er lett tilgjengelig og enkelt å få til uten for mye kostnader.

Har laget en prototyp som funker greit i test, skal legge ut en beskrivelse i morgen. Så langt så består dingsen av et Arduino kort, 2 transistorer og noen motstander. DIngsen tar inn AIS på en port, GPS på en annen port, mikser dette sammen , sender det til PC på USB og deretter splittes det i PC og sendes videre til 2 virtuelle porter og er dermed tilgjengelig for opptil 8 forskjellige programmer. Skal selv bruke det til TIKI + Airmail.

Lykke til, gleder meg til å se en nærmere systembeskrivelse! Er fristet til å hive sammen noe tilsvarende for BeagleBone, men det blir neppe før jul.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Hei, her er en liten beskrivelse av systemet så langt.

Testen er utført med software på en laptop som simulerer GPS og AIS.

GPS signaler sendes ut på COM1 hvert 200ms, ( 4800,n,8,1 ) og AIS signaler sendes på COM2 hvert 300mS ( 38400,n,8,1), disse mottas av Arduinoen og blandes. Deretter sendes dette videre på 115200,n,8,1 via USB til PC’n. Her skilles GPS og AIS signalene igjen og blir sendt ut med «normal» baudrate til virtuelle porter, dvs. GPS med 4800,n,8,1 og AIS med 38400,n,8,1.

Jeg bruker en virtual serial port emulator fra Eterlogic ( gratis for 32 WinXP 32 ) og får dermed tilgang til både AIS og GPS signaler i maksimalt 8 forskjellige programmer. Jeg trenger GPS og AIS til Tiki navigator og GPS til Airmail og eventuelt APRS.

Koblings skjema.

skjema_001.jpg

Arduinoen.

mega_001.jpg

Software som mottar fra Arduinoen og splitter. Her illustrert med 2 x Hyperterminal som mottar GPS og AIS på hver sin port.

Data som sendt her er sample filer funnet på nettet.

soft_001.jpg

Så snart jeg har noe som fungerer riktig legger jeg ut kildekode for Arduino og exe fil for å splitter data i PC igjen.

Kostnader så langt vil være ca 550.- men har ønske om å få til en billigere løsning.

Vil også være ønskelig å ha galvanisk skille på seriell inngangene.

• 4 måneder senere...

Mye komplisert teknoprat her ja. Det hadde sikkert vært morsomt å løse sammenkoblingen med et Ardunio-prosjekt e.l., men da snakker vi om mange kvelder med programmering og testing. Det er vel de færreste som er i stand eller villig til å gå den veien. Inn- og utganger bør nok også være galvanisk isolert, så det ligger vel an til en del konstruksjon og lodding rundt Arduino-brettet også. Hvis en priser egen tid med noen kroner blir det nok også heller tvilsomt økonomisk. Jeg har også lett etter programkode etc. for å lage noe lignende, men har slått det fra meg.

Jeg har løst tilsvarende oppgaver i min båt med en NMEA 0183 multiplekser fra Shipmodul (http://www.shipmodul.com/en/index.html / http://pronav.no) og en NMEA 0183/2000 konverter (NGW-1) fra Actisense (http://actisense.com / http://www.admiralchart.no/). Jeg vil tro at mange har nok å bryne seg på med dette utstyret, men også en reell mulighet til å komme i mål og få en installasjon som fungerer. Disse multiplekserne har for det meste 4 innganger og 2 utganger, mulighet for å bruke en inngang for SeaTalk og noen modeller har Bluetooth eller WiFi. Det siste gjør at du kan få tilgang på dataene på PC, nettbrett og smart-telefon (med egnet programvare). Jeg kjører Fugawi ENC og Marine 5 (http://www.fugawi.com / http://www.seatronic.no) på PC med Bluetooth i min båt.

I et slikt system vil sikkert mange også ha VHF med DSC, AIS og GPS-antenne tilkoblet. Her er det viktig at alt kan være permanent på og oppkoblet via f.eks. en multiplekser og ikke via en plotter som gjerne slås av når den ikke er i bruk.

Mye komplisert teknoprat her ja. Det hadde sikkert vært morsomt å løse sammenkoblingen med et Ardunio-prosjekt e.l., men da snakker vi om mange kvelder med programmering og testing.

Hvis en priser egen tid med noen kroner blir det nok også heller tvilsomt økonomisk. Jeg har også lett etter programkode etc. for å lage noe lignende, men har slått det fra meg.

Det er vel slik at en hobby ikke regnes i tid og penger. Det er underordnet. Jeg har kjøpt flere Arduino kort og mange moduler. Koster nesten ingen ting fra Hongkong. Og bruker mange timer (2-4) nesten hver dag og koser meg.

Men gleden underveis lar seg ikke betale med penger. Men nå mener jeg ikke at jeg er en nerd, er kanskje ikke det når du er 63?

Etter hvert kommer det vel noen ferdige prosjekter ut av det. Hittil er lab plata satt opp. Her er det lufttrykk, temp, fukt som blir logget med skriving av data til SD kort, display, ut på blåtann slik at jeg kan følge med på telefonen. Kompass skal kobles opp i dag. Skal bli termostat om bord til kjøle og fryseboks, med logging av inn og utkobling. Værstasjon med logging er også på tapetet (har ikke funnet noen værstasjon som passer meg enda, så derfor det prosjektet). Kanskje en autopilot også. Siden blir det nok mange andre prosjektet.

Adriana, jeg venter med spenning på ditt prosjekt. Din avgjørelse på og gå for NMEA-0183 er riktig. Det er mange instrumenter som bruker denne standarden. Så kan man ta NMEA2000 senere.

Jeg skal tilstå et par-tre ting:

1: Jeg gjorde den blemma å feiltolke "aktiv" på "pettersand"s innlegg fra 30/10 2012 08:59 etter å ha havnet der etter et søk (-amatør :-} ) .

Mitt innlegg var ment som et forslag til alternativ løsning for folk som ikke er like teknisk innvidd og hekta som andre. Med mindre du har kjøpt alt samtidig og fra samme leverandør er min erfaring at det skal det litt til for å grave fram komponenter og løsninger.

2: Jeg er helt enig i at en hobby ikke skal måles i tid og penger. Jeg har lignende interesser og har "et tonn" med komponenter, litteratur og utstyr rundt omkring etter en del prosjekter gjennom snart 40 år. Når jeg får litt mer fritid er det kanskje på'n igjen, men da sikkert litt mer på programvare-planet enn før.

3: Prosjektet ditt er interessant. Det er fristende å hive seg på. Jeg fikk nettopp noen ideer...

Hei Seiler!

Testet ut systemet i går og legger ut tegninger senere i påska. Fungere helt greit så langt. Det jeg har nå er GPS og AIS inn på forskjellige porter, dette sendes sammen til PC ( via USB )som står fastmontert nede og separat utgang til C90 plotter på pidestallen. Neste prosjekt er å integrere automatisk anker kjøring.For. eks. auto utkjøring av 10 meter osv. Blir nok neste vinter's prosjekt.

Trenger du kode til termostat for kjøleboks så har jeg noe som fungere greit hos meg.

Hei JISageie !

Det som er fint med slike prosjekter er jo at man kan gjøre så mye ut av det som man ønsker. Med Arduino er inngangsbilletten lav og kildekode deler man selvfølgelig med hverandre !

Spent på å høre mer om ideene dine ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...