vennsi Startet 5.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2012 Er det noen som kan fortelle meg om forskjellen på disse propellene. Skal bruke de på Windy Khamsin med 2 x 370 D6. Blir anbefalt G8 , men tror båten normalt blir levert med G9 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Tror ikke du gjør noe galt uansett hvilket av settene du velger, men det skulle overraske meg om G9 blir for tungt. Jeg har to sett G8 hvis du trenger å teste. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Stigningen er forskjellen. G9 er det som er levert med Khamsin og D6 350 og 370 men med forskjellig utveksling. 1:1,69 på 350 og 1:1,63 på 370. Båten skal oppnå maks turtall med G9. Gjør de ikke det er det noe galt. G8 vil være for lett om motorene er i orden. 370 oppnår 3530 på Windy sine tester, så om du har en tung båt, og tar høyde for litt groe, kan kanskje G8 brukes, men du vil nok få noe redusert toppfart. 350 oppnår tett på 3600, så her er det mer margin. D6 skal oppnå 34-3600, og jo nærmere 3600 du kommer, jo bedre. Hvem anbefaler G8 og hvorfor skal du bytte propeller? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Han skal bytte fra DPR til DPH Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Det stemmer jeg skal bytte til DPH. Som du skrev i tidligere innlegg sap_2000 synes vel du også at Dph på windy khamsin var mye bedre å kjøre. Det var Volvo Penta som nevnte G8 som et mulig alternativ. Jeg ønsker selvfølgelig det optimale , spesielt når det gripe evne og kjørekomfort, men har for lite kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Ahh. Stemmer, gikk ikke opp for meg at det var samme båt. Sliten i hodet på en fredag, lol Er dette 2 nye drev du skal kjøpe fra VP? I så fall er jo det en enorm investering. Pass i så fall på å få riktig utveksling. En ting jeg stusset på på windys testrapport med DPR, var at de har skrevet "1" spacer on drive leg". Kan det være at de står for lavt som du var inne på og anti-sprut plata tar nedi og skaper turbulens og luft til propellene? Hadde vært gøy å sett på drevene med båten på land. Bor i nærheten, og tar gjerne en kikk om du vil :) Se nederst i testen her http://windy.no/downloads/W35K-2xVPD6-350DPR-060420.pdf Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Spørsmålet da er om vennsi har disse spacerne der eller ikke. Hvis du ikke har de hadde det vært greit å teste med spacere først. Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Vet dere om det skal være spacere. Volvo P sa først til meg at det skulle være det. Så viste jeg dem min, som ikke har det, og da var det noe du kunne bestille ekstra. Merklig. Så jeg har det ikke. Båten skal på land i slutten av neste uke. Til info lages ikke Dpr lenger, ifølge VP, men ser de fortsatt har det hjemmesidene. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Enig. Men han sier han har mye sprut også. Var det du som nevnte at installasjonsmålene var like på DPH og DPR? I så fall, hvorfor spacer? Som sagt, hadde det vært artig og sett på dette på land... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 https://baatplassen.no/i/topic/95620-dpr-kontra-dph-drev-paa-370-volvo-pentaforskjellig-aa-kjoere/page__view__findpost__p__1344378 Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Nå var jeg plutselig inne på det andre emnet jeg hadde om dpr tidligere, men skriver på nytt her. Det er styrearmen som stikke under bunnen av båten med ca 1 cm. Det er det som forårsaker den høye sprutstrålen jeg har. Men selv på tomgang bobler det og spruter så hele plattformen bak blir våt.Er det dpr som er slik Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 På tomgang i gir og 5 knop eller i fri ved stilleligge? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 DPR har ikke dette plastdekselet over kavitasjonsplaten som sitter på DPH men etter hva jeg har klart å finne ut er det ingen annen forskjell på disse drevene enn undervannshuset så da burde det gå an å montere et slik sprutdeksel. Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 i fri ved stilleligge Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 I fri er det kun eksosen som lager sprut og dette er likt på begge drevene. En fiks på det blir isåfall å montere overvannseksos som på f.eks. goldfish. Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Da vet jeg det. Trodde kanskje det var dpr. Jeg får se hva det blir , takk for gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Du er forresten ikke alene om å ha våt badeplattform. Men hvis det spruter under fart pga noe på drevet kan det jo hende at disse sprutdekslene virker? Du må gjerne låne etpar for å prøve. Det med kjørefølelsen tror jeg først du skal forsøke å løse med spacere på drevene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.