Jump to content

Bruke motorolje som ikke er laget spesielt for innenbords motor?

ezach

Recommended Posts

10W/40 er SAE viskositetsspesifikasjon. API spesifiserer i tillegg andre egenskaper og det er både en API spec for diesel og en annen for bensinmotorer. SAE 10W/40 API SL/CF, ACEA A3/B3 er et eksempel

"APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.[1]"

Du trenger altså å vite hva motorprodusenten spesifiserer.

For dieselmotorer gjelder spesiellt evnen til å ta opp forurensinger fra forbrenningen. Oljen kan derfor ha lenger skiftinterval med en bedre olje.

Om det står Biltema Mobil eller Biltema på oljekanna har ingen ting å si, fordi det er Wiskositet og API klasse som bestemmer kvaliteten på Oljen! I hvisse racing miljø blir jo enkelte oljeprodusenter favorisert! Dette har mere med det psykiske å gjøre, enn kvalitet. Om man sender en likt klasset motorolje til en labb så finner man neppe store forskjeller! Derimot spessialoljer til servoer hydraulikk osv skal man være obs på at enkelte produsenter har spessielle kvaliteter og spessialolje som MÅ Brukes. Hos alle motorer står det hvilken spesifikasjon oljen på din motor skal ha

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Merk at Volvo har en egen oljespesifikasjon kalt VDS Volvo Drain Spesification som forteller hvor lenge du kan kjøre mellom oljeskift. Kjører du hundre timer i året er den ene oljen god nok men kjører du to hundre timer kan det lønne seg å benytte den dyrere og slippe å skifte to ganger i sesongen.

Det lages forresten ikke olje spesifikkt for innenbords nei men noen velger å skrive at oljen de selger er egnet til bruk i båtmotorer.

Hvor lenge du kan kjøre er jo basert på belastning og timer uansett, så da må det være noe annet med den spessialoljen til Volvo. Til og med på min Honda ATV kommer det opp på displayet når jeg skal skifte Olje. Dette varierer med bruken.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

12 liter....hvordan kjøper du det? 10 pluss 2 liter? Da blir det dyrt.

Ikke kjøp annet enn 10 litere på Biltema, du får jo bruk for det resterende før eller siden.

Jeg har brukt halvsyntetisk fra Biltema i 8år, men i våres kjøpte jeg den for turbomotorer.

Merker ingen forskjell overhodet, men så har jeg bare kjørt 60 timer etter skiftet.

det blir ikke noe nytt skift før neste vår, så får vi se da.

Hvor lenge du kan kjøre er jo basert på belastning og timer uansett, så da må det være noe annet med den spessialoljen til Volvo. Til og med på min Honda ATV kommer det opp på displayet når jeg skal skifte Olje. Dette varierer med bruken.

Denne spesifikasjonen er ikke noe som bare finnes på oljen med Volvo Penta etikett. Alle seriøse oljeleverandører oppgir hvilken VDS spec oljen holder.

Dette fantastiske systemet som forteller deg når det er tid for oljeskift er ikke så avansert. Noen teller antall liter drivstoff, noen teller kilometer, kaldstarter eller timer på ulike belastninger. Det har vært forsøkt å lage sensorer som måler oljen. Uten hell. På større dieselmotorer legger du inn svovelinnhold i drivstoffet og telleren får en annen faktor og dette er kanskje den beste gjetning av mange. For båtmotorer gjelder for de fleste ett skift per år opp til et visst timetall. Margin må du ha uansett.

I følge informerte kilder er Biltema-oljen fra Statoil den også. Har kjørt den på alt av biler, motorsykler, påhengsmotorer og innebordsmotorer siste 20 år. Aldri hatt en motor som har sviktet. Som flere hevder, det er spesifikasjonen på olja som betyr alt, navnet på etiketten betyr ingen ting.

Såvidt jeg kan skimte står det Volvo VDS-2 på den biltemadunken. For VP D4/D6 gjelder: VDS-2 og ACEA E7/API CH4

skiftinterval er 200 timer med svovelinnhold <0,5-1% ved svovelinnhold >1% er det 100 timer

Delsyntetisk 15W/40 er anbefalt men all olje som holder spesifikasjonene er godkjent. Syntetisk olje kreves på motorer med katalysator men det er heldigvis ikke så vanlig i båt ennå.

Har litt erfaring med synt vs mineral fra GM 6.5 turbo diesel..... Kjørte en periode med syntetisk Gulf 10w-40,denne olja virket som bare blåste bort og måtte etterfylle 2L på 10,000Km.. Byttet til mineralsk Castrol GTX 10w-40,med denne olja synker det ikke under halv på peilepinnen, I dag rundet motoren 360.000Km og det er på tide med nytt oljeskift.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Jeg har påpekt mange ganger, at jeg vil være forsiktig med å bruke syntetisk i olje i motorer som i årevis har gått på vanlig mineralolje. Ikke bare som 68GT sier forsvinner oljen sammen med eksos, men den har også lett for å gjøre slik at motoren begynner å svette, med påfølgende små drypp av olje i motorrommet. Jeg har skrudd på motor som bare har gått på mineralolje og på samme motor etter 10.000 på syntetisk olje. Den syntetiske oljen hadde renset bort masse avleiringer som satt i motoren etter bruk av mineralolje, jeg tror også dette er skylden til at motorene begynner å svette og forbruke olje ellers. Det er dessverre ikke så lett for svettingen sin del at man bare kan gå tilbake til mineralolje, så stopper det å svette.

Halvsyntetisk har jeg prøvd i båt på V8-motorer og det fungerer bra.

Jeg hadde en gang en gammel bil (bensinmotor) som selvfølgelig da var produsert den gang det omtrent ikke var snakk om syntetisk olje. Og jeg mitt naut, trodde at syntetisk olje var mye bedre. Dermed ble det Mobil 1 syntetisk olje, med det resultat at motoren omtrent svelget olje. Resultatet ble at jeg måtte skifte alle ventilforingene som ikke tålte denne oljen. Etter det gikk jeg tilbake til mineralsk olje.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...