ezach Startet 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2012 Hallo. Jeg skal i gang med første vinterkonservering med "stor" båt. Kan jeg benytte Biltemas ordinære motorolje API 10w 40 for diesel- og bensinmotorer med/uten turbo? Eller må jeg benytte en type spesielt beregnet for innenbords diesel turbo motor? Motoren er en BMW 363 på 180 hk fra 1986 med 1095 gangtimer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 10W/40 er SAE viskositetsspesifikasjon. API spesifiserer i tillegg andre egenskaper og det er både en API spec for diesel og en annen for bensinmotorer. SAE 10W/40 API SL/CF, ACEA A3/B3 er et eksempel "APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.[1]" Du trenger altså å vite hva motorprodusenten spesifiserer. For dieselmotorer gjelder spesiellt evnen til å ta opp forurensinger fra forbrenningen. Oljen kan derfor ha lenger skiftinterval med en bedre olje. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Om det står Biltema Mobil eller Biltema på oljekanna har ingen ting å si, fordi det er Wiskositet og API klasse som bestemmer kvaliteten på Oljen! I hvisse racing miljø blir jo enkelte oljeprodusenter favorisert! Dette har mere med det psykiske å gjøre, enn kvalitet. Om man sender en likt klasset motorolje til en labb så finner man neppe store forskjeller! Derimot spessialoljer til servoer hydraulikk osv skal man være obs på at enkelte produsenter har spessielle kvaliteter og spessialolje som MÅ Brukes. Hos alle motorer står det hvilken spesifikasjon oljen på din motor skal ha Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ezach Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Takk for lærerikt svar. Motoren skal ha API CD, mens den ordinære motoroljen har API CF. Oppfyller dermed kravet til trygg drift, selv om den ikke selges som dedikert "innenbordsolje"? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Ja og veldig mye billigere å bruke Biltema som oljemerke versus Castrol, Mobil, Statoil for og ikke nevne Volvo Penta etc. Personlig bruker jeg kun Biltema sin olje til mine båtmotorer, når oljen oppfyller kravene som motorprodusentene oppgir. Har fungert bra i alle år det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 dedikert "innenbordsolje"? Dieselmotorer bruker samme type olje uavhengig av om motoren er montert i en båt, traktor, bil, aggregat eller noe annet. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Merk at Volvo har en egen oljespesifikasjon kalt VDS Volvo Drain Spesification som forteller hvor lenge du kan kjøre mellom oljeskift. Kjører du hundre timer i året er den ene oljen god nok men kjører du to hundre timer kan det lønne seg å benytte den dyrere og slippe å skifte to ganger i sesongen. Det lages forresten ikke olje spesifikkt for innenbords nei men noen velger å skrive at oljen de selger er egnet til bruk i båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hvor lenge du kan kjøre er jo basert på belastning og timer uansett, så da må det være noe annet med den spessialoljen til Volvo. Til og med på min Honda ATV kommer det opp på displayet når jeg skal skifte Olje. Dette varierer med bruken. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ezach Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Dette var betryggende tilbakemeldinger. Og prisforskjellene er store, selv hos Biltema. Oljen jeg valgte kostet drøyt 500 kroner for 14 liter, mens det ville kostet nær 1000 kroner for 12 liter av den som er dedikert turbodiesel for båt... :/ Redigert 6.Oktober.2012 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 12 liter....hvordan kjøper du det? 10 pluss 2 liter? Da blir det dyrt. Ikke kjøp annet enn 10 litere på Biltema, du får jo bruk for det resterende før eller siden. Jeg har brukt halvsyntetisk fra Biltema i 8år, men i våres kjøpte jeg den for turbomotorer. Merker ingen forskjell overhodet, men så har jeg bare kjørt 60 timer etter skiftet. det blir ikke noe nytt skift før neste vår, så får vi se da. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hvordan mener du at du ville merke forskjell, Igboat? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hvor lenge du kan kjøre er jo basert på belastning og timer uansett, så da må det være noe annet med den spessialoljen til Volvo. Til og med på min Honda ATV kommer det opp på displayet når jeg skal skifte Olje. Dette varierer med bruken. Denne spesifikasjonen er ikke noe som bare finnes på oljen med Volvo Penta etikett. Alle seriøse oljeleverandører oppgir hvilken VDS spec oljen holder. Dette fantastiske systemet som forteller deg når det er tid for oljeskift er ikke så avansert. Noen teller antall liter drivstoff, noen teller kilometer, kaldstarter eller timer på ulike belastninger. Det har vært forsøkt å lage sensorer som måler oljen. Uten hell. På større dieselmotorer legger du inn svovelinnhold i drivstoffet og telleren får en annen faktor og dette er kanskje den beste gjetning av mange. For båtmotorer gjelder for de fleste ett skift per år opp til et visst timetall. Margin må du ha uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 15W-40 olje med gode spesifikasjoner: Felleskjøpet (Statoil) kr 449 for 10 liter: Biltema kr 399 for 10 liter: Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Fargo, godt spørsmål. Kan vel ikke annet enn se på oljepinnen og hvordan den ser ut nederst. Ikke noe godt kriterium for å vurdere marginale oljeforskjeller, så det er vel ikke noe å la seg tynge av. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 I følge informerte kilder er Biltema-oljen fra Statoil den også. Har kjørt den på alt av biler, motorsykler, påhengsmotorer og innebordsmotorer siste 20 år. Aldri hatt en motor som har sviktet. Som flere hevder, det er spesifikasjonen på olja som betyr alt, navnet på etiketten betyr ingen ting. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Går det egentlig ikke så lite olje at man like gjerne kan kjøre på syntet istedet for mineral? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hvorfor skal du det? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Såvidt jeg kan skimte står det Volvo VDS-2 på den biltemadunken. For VP D4/D6 gjelder: VDS-2 og ACEA E7/API CH4 skiftinterval er 200 timer med svovelinnhold <0,5-1% ved svovelinnhold >1% er det 100 timer Delsyntetisk 15W/40 er anbefalt men all olje som holder spesifikasjonene er godkjent. Syntetisk olje kreves på motorer med katalysator men det er heldigvis ikke så vanlig i båt ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Syntetisk olje kreves på motorer med katalysator... Dette synes jeg er en interessant opplysning. Kan du forklare hvorfor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Jeg har fått opplyst dette av en oljeleverandør. Jeg forstår det dithen at katalysatoren tar skade av additivene i mineralsk olje. Men ta det men en klype salt, jeg har ikke sjekket dette. Poenget er at syntetisk olje ikke nødvendigvis er bedre på alle motorer. Noen motorer skal ikke ha syntetisk olje. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Har litt erfaring med synt vs mineral fra GM 6.5 turbo diesel..... Kjørte en periode med syntetisk Gulf 10w-40,denne olja virket som bare blåste bort og måtte etterfylle 2L på 10,000Km.. Byttet til mineralsk Castrol GTX 10w-40,med denne olja synker det ikke under halv på peilepinnen, I dag rundet motoren 360.000Km og det er på tide med nytt oljeskift..... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Jori Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Jeg har påpekt mange ganger, at jeg vil være forsiktig med å bruke syntetisk i olje i motorer som i årevis har gått på vanlig mineralolje. Ikke bare som 68GT sier forsvinner oljen sammen med eksos, men den har også lett for å gjøre slik at motoren begynner å svette, med påfølgende små drypp av olje i motorrommet. Jeg har skrudd på motor som bare har gått på mineralolje og på samme motor etter 10.000 på syntetisk olje. Den syntetiske oljen hadde renset bort masse avleiringer som satt i motoren etter bruk av mineralolje, jeg tror også dette er skylden til at motorene begynner å svette og forbruke olje ellers. Det er dessverre ikke så lett for svettingen sin del at man bare kan gå tilbake til mineralolje, så stopper det å svette. Halvsyntetisk har jeg prøvd i båt på V8-motorer og det fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Jeg hadde en gang en gammel bil (bensinmotor) som selvfølgelig da var produsert den gang det omtrent ikke var snakk om syntetisk olje. Og jeg mitt naut, trodde at syntetisk olje var mye bedre. Dermed ble det Mobil 1 syntetisk olje, med det resultat at motoren omtrent svelget olje. Resultatet ble at jeg måtte skifte alle ventilforingene som ikke tålte denne oljen. Etter det gikk jeg tilbake til mineralsk olje. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.