Jump to content

Hvorfor skattebetalerfinansieres nye bunnbord på Gjøa?


Free Lillehammer

Recommended Posts

Jeg personlig synes slike tiltak som jeg regner med går under kultur budsjettet er langt mer fornuftig enn og bygge kuturhus rundt om til 100 talls millioner samtidig som de lever i troen på at det bidrar til økt innflytting til kommunene..

 

Opera hus og annet fiffe fjas er andre ting i samme kategori.. så nei jeg synes det er veldig flott at vi tar vare på vår kanskje største kulturarv her i landet.. nemlig sjøfart.. uavhengig om skutene skal noen gang få vann under kjølen igjen

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Vil vel tro at dersom (spesielt) disse nederste bordgangene er råtne (og evt spant innenfor), så svekkes integriteten i hele skroget. Siden all bæringen (MER ELLER MINDRE) i en skute på land ligger i kjølen, så er de viktige for at ikke skroget skal falle sammen over tid.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Guest Avmønstret#

Kystkultur bør absolutt ivaretas av spleiselaget.

 

Men restaurering kan gå langt, kanskje for langt. Var på HMS Victory, flaggskipet til Lord Nelson. Det var ikke lett å finne noe man kunne anta var originalt, virket som alt var byttet og gjenstandene ombord var til dels "sammenrasket" fra diverse plasser uten at en viste om de faktisk hadde vært på Victory noen gang.

 

Feks var alle kanoner på hele skuta i plast. Snakket med en guide (pensjonister som guidet, hyggelige og kunnskapsrike folk) og han opplyste at det vistnok var en kanon man var sikker på hadde stått på Victory, men den stod på et annet museum en annen plass.

 

Fikk en litt rar følelse av at alt var "fake" for å ha noe komplett å lokke publikum med. Selv syns jeg kanske det hadde vært like interessant om de ivaretok et vrak og autentiske gjennstander/rester i stedet for å prøve å få til en komplett båt som samtidig blir mer og mer uekte.

-----------------------

 

Om Gjøa til sist blir en ny båt og fyllt opp med "tilsvarende" gjenstander fra hist og pist så blir det samme resultat. Den type restaurering syns jeg reduserer opplevelsen.

 

Så lenge de skal sette Gjøa på land syns jeg bunnbordene heller skulle være pillråtne hvis de var originalbordene. Om de var byttet en eller flere ganger tidligere spiller det jo mindre rolle.

 

Jeg kan ikke mye om trebåtbygging men trematerialer merkes jo både av tilvirkningen og bruken og ett nytt bord "skriker ut" med sin glatte/ubrukte struktur og ofte "feil" farge osv. De som kan trebåt kan sikkert si mye om tilvirkningsmetode og redskapsbruk ut fra ett enkelt bord/stokk, og også hvordan det er behandlet på andre måter, for meg er det en vel så viktig del av historien som et bord i seg selv. I dag har man jo også så god kartlegging av skog at man kan ta kjerneprøver fra trevirke og fortelle ganske nøyaktig når og hvor et tre ha blitt felt, det er også en del av historien som forsvinner sammen med ett råttent bord som byttes.

 

Så for min del kunne de fjernet det som ikke var tidsriktig i vraket av Gjøa som de en gang fikk tak i, tilbakeført originale gjenstander som var ivaretatt andre plasser og latt det være med det. Så kunne de supplert med tegninger/foto av originalen og evt bygd en kopi ved siden av om det var komplett båt de ønsket.

Link to post

Poenget mitt var IKKE at vi ikke skal ta vare på Gjøa. Hun blir vel svært godt tatt vare på nå som hun for evig og alltid settes under tak.

 

Poenget mitt er at hun da ikke trenger å være sjødyktig. Da undrer jeg meg på at det brukes midler på bytting av bord som til overmål har den konsekvens at skuta som flyttes under tak er litt mindre original enn den som nå står ute.

 

Link to post

Jeg så Gjøa for 3-4 år siden utenfor Fram museet, og var allerede da forundret over at de ikke hadde gjort noe med råteskadene i skroget. Den så rett og slett plukk råtten ut. Jeg tviler sterkt på om den på noen måte lar seg flytte uten at deler av dette blir reparert først, så jeg antar at reparasjon av de verste skadene på skroget er rimeligste måten å gjøre båten klar til flytting på. Alternativet had jo vær tå bygge et kunstig skrog/ramme rundt skroget for å fordele kreftene, og det blir garantert ikke billigere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg jobber med vernebygget som skal huse Gjøa.

Frammuseet er en stiftelse, alle kostnadene med Frammuseet, vernebygget for Gjøa og restaureringen av Gjøa selv kommer fra donasjoner og driften av Frammuseet.

Det er søkt om penger flere ganger, men de har ikke fått noe. Så skattebetalernes penger blir ikke brukt i noen av disse prosjektene.

Link to post

Velkommen til Båtplassen, skymarshal! Og takk for oppklaringen! :flag_bp:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 4 uker senere...

I ditt første innlegg beklaget du deg over at skattebetalernes penger var brukt på Gjøa.... så kom det frem at det ikke var tilfelle, og nå er det galt?

 

Jaggu godt vi har noe å klage på.... hadde blitt kjedelig ellers!

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Det er som tidligere antydet av flere her gjort utskiftinger av dårlig tre; kjøl og endel spant, mm. for at båten skal tåle løftet bort til sitt nye "hvilested".

 

Arbeidet er utført av Hardanger fartøyvernsenters folk. Selvføgelig dukket det opp mer dårlig tre enn forventet underveis. (Som forventet) :-)

 

http://www.hardangerogvossmuseum.no/hardanger-fartoeyvernsenter/norsk/aktuelt/nyhende/2012/5/arbeidet-startar-opp-paa-gjoea.aspx

Redigert av Vidar0 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...