Free Lillehammer Startet 6.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2012 (redigert) Ser at Gjøa har fått nye bunnbord på skattebetalernes regning. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1471518&cat=4913 Hvorfor det? Hun skal jo aldri på sjøen igjen. Redigert 6.Oktober.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Jeg personlig synes slike tiltak som jeg regner med går under kultur budsjettet er langt mer fornuftig enn og bygge kuturhus rundt om til 100 talls millioner samtidig som de lever i troen på at det bidrar til økt innflytting til kommunene.. Opera hus og annet fiffe fjas er andre ting i samme kategori.. så nei jeg synes det er veldig flott at vi tar vare på vår kanskje største kulturarv her i landet.. nemlig sjøfart.. uavhengig om skutene skal noen gang få vann under kjølen igjen Redigert 6.Oktober.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Gjøa er kultur. Kultur tar vi vare på. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Jo, jo, men hun skal jo under tak. Hva er funksjonen til de nye bunnbordene? Hun trenger da ikke være tett? Er vi i ferd med å få en klulisse siden de originale bordene er byttet u med nye? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Vil vel tro at dersom (spesielt) disse nederste bordgangene er råtne (og evt spant innenfor), så svekkes integriteten i hele skroget. Siden all bæringen (MER ELLER MINDRE) i en skute på land ligger i kjølen, så er de viktige for at ikke skroget skal falle sammen over tid. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
avmønstret5 Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Klart vi må ivareta våre gamle skuter, det er disse vi levde av i nokså mange år. De burde helst være sjødyktige. Ta en tur til Kappelen i Tyskland og se hvordan de verner om sine gamle østersjøtravere. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Klabert er jeg med på å skattespleise på nye bunnbord på Gjøa. Ittno grunn til å sette spørsmål ved det? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Enig med egilwh. Ser at også bunnstokken er byttet. Siden båten skal flyttes er det antagelig gjort en restaureringsjobb for å sørge for at skroget er strukturellt i stand til flyttingen. Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Godt jobbet av stiftelsen Frammuseet. Men hvordan har dere funnet ut at dette er skattepenger? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Kystkultur bør absolutt ivaretas av spleiselaget. Men restaurering kan gå langt, kanskje for langt. Var på HMS Victory, flaggskipet til Lord Nelson. Det var ikke lett å finne noe man kunne anta var originalt, virket som alt var byttet og gjenstandene ombord var til dels "sammenrasket" fra diverse plasser uten at en viste om de faktisk hadde vært på Victory noen gang. Feks var alle kanoner på hele skuta i plast. Snakket med en guide (pensjonister som guidet, hyggelige og kunnskapsrike folk) og han opplyste at det vistnok var en kanon man var sikker på hadde stått på Victory, men den stod på et annet museum en annen plass. Fikk en litt rar følelse av at alt var "fake" for å ha noe komplett å lokke publikum med. Selv syns jeg kanske det hadde vært like interessant om de ivaretok et vrak og autentiske gjennstander/rester i stedet for å prøve å få til en komplett båt som samtidig blir mer og mer uekte. ----------------------- Om Gjøa til sist blir en ny båt og fyllt opp med "tilsvarende" gjenstander fra hist og pist så blir det samme resultat. Den type restaurering syns jeg reduserer opplevelsen. Så lenge de skal sette Gjøa på land syns jeg bunnbordene heller skulle være pillråtne hvis de var originalbordene. Om de var byttet en eller flere ganger tidligere spiller det jo mindre rolle. Jeg kan ikke mye om trebåtbygging men trematerialer merkes jo både av tilvirkningen og bruken og ett nytt bord "skriker ut" med sin glatte/ubrukte struktur og ofte "feil" farge osv. De som kan trebåt kan sikkert si mye om tilvirkningsmetode og redskapsbruk ut fra ett enkelt bord/stokk, og også hvordan det er behandlet på andre måter, for meg er det en vel så viktig del av historien som et bord i seg selv. I dag har man jo også så god kartlegging av skog at man kan ta kjerneprøver fra trevirke og fortelle ganske nøyaktig når og hvor et tre ha blitt felt, det er også en del av historien som forsvinner sammen med ett råttent bord som byttes. Så for min del kunne de fjernet det som ikke var tidsriktig i vraket av Gjøa som de en gang fikk tak i, tilbakeført originale gjenstander som var ivaretatt andre plasser og latt det være med det. Så kunne de supplert med tegninger/foto av originalen og evt bygd en kopi ved siden av om det var komplett båt de ønsket. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Poenget mitt var IKKE at vi ikke skal ta vare på Gjøa. Hun blir vel svært godt tatt vare på nå som hun for evig og alltid settes under tak. Poenget mitt er at hun da ikke trenger å være sjødyktig. Da undrer jeg meg på at det brukes midler på bytting av bord som til overmål har den konsekvens at skuta som flyttes under tak er litt mindre original enn den som nå står ute. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Er det råte i bunnkonstruksjon, så kan den være så svekket at skuta ikke kan flyttes. Dessuten slutter vel ikke råte å spre seg selv om skuta kommer under tak? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Råtesoppen stopper helt opp når fuktigheten avtar nok. Råte kan også bekjempes med gift, så vil som andre har nevnt tro at grunnen til kjøl og diverse plank skiftes på Gjøa er for at hun ikke skal synke sammen under flytting. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Noen fra Fram-museet som leser BP og har lyst til å gi utfyllende informasjon? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Jeg så Gjøa for 3-4 år siden utenfor Fram museet, og var allerede da forundret over at de ikke hadde gjort noe med råteskadene i skroget. Den så rett og slett plukk råtten ut. Jeg tviler sterkt på om den på noen måte lar seg flytte uten at deler av dette blir reparert først, så jeg antar at reparasjon av de verste skadene på skroget er rimeligste måten å gjøre båten klar til flytting på. Alternativet had jo vær tå bygge et kunstig skrog/ramme rundt skroget for å fordele kreftene, og det blir garantert ikke billigere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skymarshal Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Jeg jobber med vernebygget som skal huse Gjøa. Frammuseet er en stiftelse, alle kostnadene med Frammuseet, vernebygget for Gjøa og restaureringen av Gjøa selv kommer fra donasjoner og driften av Frammuseet. Det er søkt om penger flere ganger, men de har ikke fått noe. Så skattebetalernes penger blir ikke brukt i noen av disse prosjektene. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Velkommen til Båtplassen, skymarshal! Og takk for oppklaringen! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Free Lillehammer Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Var innom og så på henne på lørdag. Blir bra dette. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Her ser dere litt av jobben med søsterskipet til "Gjøa" siste video viser litt av hvordan det gjerne ser ut. http://gurine.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Nesten litt rystet over at ikke noen av skattepengene mine får gå til nye bunnbord i Gjøa, jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Huff og huff! En gang var vi en sjøfartsnasjon med bevissthet om vår maritime kulturarv. Tydeligvis ikke mer: http://www.aftenposten.no/kultur/Staten-sier-nei-til-a-ta-vare-pa-polararv-7042798.html Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) I ditt første innlegg beklaget du deg over at skattebetalernes penger var brukt på Gjøa.... så kom det frem at det ikke var tilfelle, og nå er det galt? Jaggu godt vi har noe å klage på.... hadde blitt kjedelig ellers! Redigert 11.November.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Free Lillehammer Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Nei, jeg beklaget ikke. Derimot ønsket jeg en redegjørelse på hvorfor midler ble bruk til å bytte bordene mot bunnstokken (forutsatte at staten - altså oss - var med på å finansiere dette). Siden hun skulle i hus, virket det rart å bytte bord i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar0 Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 (redigert) Det er som tidligere antydet av flere her gjort utskiftinger av dårlig tre; kjøl og endel spant, mm. for at båten skal tåle løftet bort til sitt nye "hvilested". Arbeidet er utført av Hardanger fartøyvernsenters folk. Selvføgelig dukket det opp mer dårlig tre enn forventet underveis. (Som forventet) :-) http://www.hardangerogvossmuseum.no/hardanger-fartoeyvernsenter/norsk/aktuelt/nyhende/2012/5/arbeidet-startar-opp-paa-gjoea.aspx Redigert 14.November.2012 av Vidar0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.