Hustvedt Startet 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2012 Denne: Med denne klarte jeg det "umulige" nemmelig å feste tauer i ytterste fortøyningskroken på uteriggeren...sist jeg gjorde det måtte jeg ha hjelp fra en liten båt som tilfeldigvis passerte havna :-) Sitér dette innlegget Link to post
emma1 Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Genial. Kor har du skaffa denne?? Sitér dette innlegget Link to post
Hustvedt Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Bestmarin... Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Kjempesmart !! og du får tampene tilbake til båten også !! Denne skal jeg se etter !! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Og hvor holdbart er dette mener dere som har prøvd dette en stund? Sitér dette innlegget Link to post
Hustvedt Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 (redigert) Jeg for min del har ikke hatt den så lenge, men den virker veldig solid laget. Den veier f.eks mye mer enn den andre båtshaken jeg har i båten, så den kommer nok bare til å bli brukt i situasjoner jeg skal feste tauer på plasser jeg normalt ikke når (den blir 3 meter når den er trukket fullt ut) Redigert 8.Oktober.2012 av Hustvedt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Så grei ut, men kan den erstatte en tradisjonell båtshake? F.eks. dra båten inntil brygga? Sitér dette innlegget Link to post
Hustvedt Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Ja, fungerer greit til det også, men som sagt så er den en god del tyngre enn den jeg vanligvis bruker til slikt.... antar den som er fast 2m lang er en del lettere, enn den jeg kjøpte som kan trekkes inn og ut Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Genial, slik skal jeg ha meg Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Smart sak Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Denne er også bra Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Men det er en stor forskjell på disse to. For den første trer en tauet tilbake til båten, mens for den andre festes en krok i bøyen. Så står det tilbake for hva en selv ønsker av løsning. Selv ligger vi mye i gjestehavner med akterfortøying i bøye. Jeg har gjort det så enkelt som å ha en stor karabinkrok i enden av tauet. Denne hekter inn på bøyen når vi passere på vei inn. Men vi får ikke løsnet den før vi er ute ved bøyen når vi skal dra. Noen ganger hadde det vært greit med tau tilbake slik at vi var løs fra bøyen før vi bakker ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Enig med Lars der. Liker å ha tauet tilbake, da man ikke vet hvordan situasjonen er når man skal dra, og det er lettvint å bare la tauet "fare", og dra det inn i båten, og slippe "turen innom" bøya Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Siste ser ut som en Handy Duck. (Får ikke sett filmen på pad...skitsak denne pad'en...men det er en helt annen sak...) Tauet går tilbake i båten, og selve kroken henger igjen i ringen. I tillegg kan man feste en utløsersnor til kroken, når man går trekker man i utløseren og hele stasen løsner fra bøyen. Kjøpte en slik sent i sesongen og fungerer greit. Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Hustvedt Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Fordelen med den jeg kjøpte er at den kan brukes på nesten alle tau ombord, ikke bare ett eller 2 "spesial tau" med den rette kroken på... PS! Youtube videoer fønker fint på iPad.... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Fordelen med den jeg kjøpte er at den kan brukes på nesten alle tau ombord, ikke bare ett eller 2 "spesial tau" med den rette kroken på... Det er akkurat det som gjorde denne så genial Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 (redigert) Kjøpte meg en sånn i sommer hos Seatronic i Moss. I følge selger var det mange som byttet fra Handy Duck til denne, nettopp for å slippe å styre med løsning av karabinkroker. Selv har jeg på hytta benyttet karabinkrok på akterfeste i bøya. Går greit når jeg stryker langs bøya på vei inn. Når man derimot skal bakke og huke av karabinkroken med 8-10 sekundmeter på skrå inn i hekken er det mindre praktisk, for å si det mildt. Så jeg har gått over til tamp med løkke som bare kan løses og hales inn på 5 sekunder. Båten rekker knapt å drive av før jeg har akterfortøyningen om bord og kan konsentrere meg om å bakke. Lavere stressfaktor rett og slett. Som nevnt over, konstruksjonen føles veldig solid. Redigert 8.Oktober.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bateman Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Ser den, det er et godt poeng. (...you tube funker men ikke med direkte klikk på filmen...feil forum for slike problem men takknemlig for tips :-) Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
skhauge Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Genialt. Og enkelt. Og filmen som er omtalt funker på iPhone og iPad direkte. Så her er alt som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Jeg har brukt en slik dings i hele sommer og den har fungert helt ok.Fortøyningen har blitt en lek i forhold til tidligere da det noen ganger var med livet som innsats å få en tamp i land eller i en bøye,nå kan jeg stå trygt ombord,slipper å løpe ned på plattformen eller hoppe i land med tampen. Har akkurat tatt den hjem og vasket den for vinteropplag så nå skal den lagres på en lur plass frem til våren igjen.Måtte høyere makter hjelpe meg¨å huske den lure plassen så jeg finner den igjen til våren. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Kjempebra. Og på mange måter smartere enn Handy Duck som har kjørt tøft på med markedsføring i år. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Jeg ser ingen grunn til å velge det ene eller det andre.... Handy-Duck, har jeg. Denne vil være en perfekt Julegave fra meg til skuta. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bateman Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Fikk omsider sett videoen....det var en slik en jeg egentlig var på jakt etter når jeg kom over Handy Duck'en.....løser samme behov men mye mer elegant! Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
RSL Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Hmm... det kommer ikke frem noe sted om denne flyter eller ikke. Handy-Duck'n flyter og det har jeg vært glad for tre ganger så langt. (Det kan bli dyrt i lengden om den ikke flyter) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hustvedt Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Jeg har ikke testet, og kommer heller ikke til å gjøre det, men den dyreste versjonen som jeg kjøpte (som er uttrekkbar) vil jeg tippe flyter særs dårlig, men mulig den som er fast på 2m er tett....men jeg har da enda til gode å miste en båtshake på sjøen Men om du nå mister den så er jo tauet festet ytterst i den lille "låsen"...så om du har festa tauet i båten, evt. om du holder i det så kan du jo dra den opp igjen... Alt. 2 blir jo Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.