Jump to content

Kjøpt meg ny båtshake med en fantastisk funksjon :-)

Hustvedt

Recommended Posts

Jeg for min del har ikke hatt den så lenge, men den virker veldig solid laget. Den veier f.eks mye mer enn den andre båtshaken jeg har i båten, så den kommer nok bare til å bli brukt i situasjoner jeg skal feste tauer på plasser jeg normalt ikke når (den blir 3 meter når den er trukket fullt ut)

Redigert av Hustvedt (see edit history)

Men det er en stor forskjell på disse to. For den første trer en tauet tilbake til båten, mens for den andre festes en krok i bøyen. Så står det tilbake for hva en selv ønsker av løsning. Selv ligger vi mye i gjestehavner med akterfortøying i bøye. Jeg har gjort det så enkelt som å ha en stor karabinkrok i enden av tauet. Denne hekter inn på bøyen når vi passere på vei inn. Men vi får ikke løsnet den før vi er ute ved bøyen når vi skal dra. Noen ganger hadde det vært greit med tau tilbake slik at vi var løs fra bøyen før vi bakker ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Siste ser ut som en Handy Duck. (Får ikke sett filmen på pad...skitsak denne pad'en...men det er en helt annen sak...) Tauet går tilbake i båten, og selve kroken henger igjen i ringen. I tillegg kan man feste en utløsersnor til kroken, når man går trekker man i utløseren og hele stasen løsner fra bøyen. Kjøpte en slik sent i sesongen og fungerer greit.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Kjøpte meg en sånn i sommer hos Seatronic i Moss.

I følge selger var det mange som byttet fra Handy Duck til denne, nettopp for å slippe å styre med løsning av karabinkroker. Selv har jeg på hytta benyttet karabinkrok på akterfeste i bøya. Går greit når jeg stryker langs bøya på vei inn. Når man derimot skal bakke og huke av karabinkroken med 8-10 sekundmeter på skrå inn i hekken er det mindre praktisk, for å si det mildt.

Så jeg har gått over til tamp med løkke som bare kan løses og hales inn på 5 sekunder. Båten rekker knapt å drive av før jeg har akterfortøyningen om bord og kan konsentrere meg om å bakke. Lavere stressfaktor rett og slett.

Som nevnt over, konstruksjonen føles veldig solid.

Redigert av Honduras (see edit history)

Jeg har brukt en slik dings i hele sommer og den har fungert helt ok.Fortøyningen har blitt en lek i forhold til tidligere da det noen ganger var med livet som innsats å få en tamp i land eller i en bøye,nå kan jeg stå trygt ombord,slipper å løpe ned på plattformen eller hoppe i land med tampen. Har akkurat tatt den hjem og vasket den for vinteropplag så nå skal den lagres på en lur plass frem til våren igjen.Måtte høyere makter hjelpe meg¨å huske den lure plassen så jeg finner den igjen til våren.

Jeg har ikke testet, og kommer heller ikke til å gjøre det, men den dyreste versjonen som jeg kjøpte (som er uttrekkbar) vil jeg tippe flyter særs dårlig, men mulig den som er fast på 2m er tett....men jeg har da enda til gode å miste en båtshake på sjøen :smiley:

Men om du nå mister den så er jo tauet festet ytterst i den lille "låsen"...så om du har festa tauet i båten, evt. om du holder i det så kan du jo dra den opp igjen... :wink:

Alt. 2 blir jo :diving:

:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...