Lassie Startet 10.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2012 Jeg har en Oceanmaster 620 DC og lurer på hvor lang tid jeg kan regne med å bruke fra Leangbukta i Asker til Tofte? Hvordan pleier det å være med bølger og vind på den strekningen? Håper på raske svar, da planen er å flytte båten de nærmeste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Jeg ville brukt ca 4 timer med min seilbåt for motor. Regner da litt i overkant av 6 knop. Marsjer du 24 knop, vil det da ta ca en time, men du må legge til litt for 5-knopsgrensen i Drøbaksundet. Velg en dag hvor det ikke er meldt sterk sønnavind, så er ikke vind eller bølger noe å tenke på. De kan være like mye bølger utenfor Steilene som utenfor Tofte. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
jandrea Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Værprognosene for de neste 3 dagene er vind opptil 4 m/s fra nordvest til nord øst. Det burde gi deg stort sett medvind og lite bølger. 2 - 7 varmegrader, kle deg godt så blir dette "a piece of cake". Tiden du bruker er jo avhengig av hvor fort du går. Avstanden er ca 22 nautiske så går du i 10 knops fart bruker du litt over 2 timer. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Big Horn Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 5-knopsgrense i Drøbakssund? Den var ny for meg...................... Sikker på at dette stemmer? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Det er 5 knop 150 meter fra land. Det gjelder også Oscarsborg siden. Akkurat nå er det blikkstille i sundet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Big Horn Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Korteste avstand mellom Borgen og Husvikodden er 0,3nm. Med andre ord, om man holder seg midtfjords er man ikke berørt av den generelle 150-meters regelen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Angående tidsbruk har du fått svar. Når det gjelder rute ville jeg gått vest for Håøya (mellom Gråøya og Håøya), gjennom jeteen på Hurumsiden og ned langs Hurumlandet. Det er enklere trafikkbilde og færre skjær og staker vest for Håøya, derfor ville jeg valgt den siden. Avhengig av hvordan vind og bølger er på den aktuelle dagen er det bare å justere avstanden til land på vei nedover fra jeteen til Tofte. Denne strekningen burde ikke være noe stort problem for nevnte båttype, men det kan kanskje (med trykk på kanskje) bli litt bølger på det siste strekket etter passering Filtvet Fyr hvis det er sønnavind. Det er uansett ikke noe den båten ikke takler. Gå evt. litt av gassen hvis det blir for humpete, men med den meldte nordavinden så bør det være silkeføre hele veien. Lykke til på ferden! Redigert 10.Oktober.2012 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bøljan Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Har gått akkurat dette strekket utallige ganger og da på vestsiden som Popeye 70 beskriver. Ren plankekjøring denne ruta Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Men på vestsiden er det 5 knop, dvs. du blir tvunget nærmere land enn 150 m. På østsiden kan du ligge i marsjfart og sparer litt tid på det (om tid var viktig). Sitér dette innlegget Link to post
Lassie Svart 10.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Takk for mange konstruktive svar! Tid er ikke så viktig, Det var mest for å få en pekepinn på hvor lang tid det tar. Jeg er relativt fersk som båtfører og ville bare høre om dette var en "overkommelig" tur. Håper på fint vær på lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 @mhemil: Det eneste stedet hvor man evt. har 5 knop pga avstand til land vest for Håøya blir akkurat gjennom jeteen, og der ville jeg uansett senket farten fordi strøm og bølger kan være litt ekkelt hvis vær og vind ikke spiller på lag. Det står også gjerne fiskere på "moloen" ved jeteen, og av respekt for dem er det greit å ikke banke gjennom i 25 knop. Utover det er det ingen strekker hvor man trenger å gå nærmere land (eller øy) enn 150 meter - det er bare å passe på å gå midt i mellom øyer og land, så er man "in the clear". Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
oslofjord Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Hvis det ikke bir meldt kuling eller mer er dette en kort udramatisk båttur....hvis du bare holder deg unna Drøbaksjeteen. Hvis du gasser på litt tar det en time, men med kosefart i plan tar det ca 90 minutter, men hvis store bølger må du risikere at det tar 2 timer Med start fra Asker er det naturlig å kjøre på vestsiden av Håøya. Bassenget utenfor Asker kan være ille nok en høstdag med relativt lave men krappe bølger. Når du passerer vest for Håøya kan du ta omveien innom Sætre marina for bunkre bensin eller mat (hvis det ikke er stengt for sesongen da (?) Den eneste maritime utfordringen er Drøbaksjeteen syd fo Håøya...altså undervanns"demningen" på tvers for å hindre ubåter. JETEEN Din båt suser muligens over jeteen...men ikke prøv, Du har vel kartplotter eller sjøkart .. Du velger vel den merkede smale jetee-gjennomgang ganske nær land på vestsiden. Du kan bli overasket over sterk strøm der...men ikke farlig. (Hvis du vil innom Drøbak kan du velge den andre jeete-utgangen som er merket syd for Oscarsborg.) (Hvis du fra start i Asker velger å holde deg på østsiden langs Nesodden og øst for Oscarsborg slipper du å tenke på jeteen) Maaaange tråder om jeteen hvis du søker på forumet DRØBAK -TOFTE Ganske kjedelig tur langs Hurumlandet som tar ca 30-45 minutter. Kan bli skikkelig grov sjø, men det går mer utover komforten enn sikkerheten....med andre ord kan du regne med humping siste del av hengig av værvarsel, men hvis varslet mindre 12 m/s er det helt udramatisk. Ikke så mange nødhavner her hvis motorstopp...men ved Filtvet (altså nesten framme) er det en fine liten havn bak en molo hvor du kan summe deg hvis du trenger en time-out før siste strekk til Tofte. REDNINGS-SELSKAPET Siden du sier du er fersk tilater jeg meg minne om at det er lurt å ha medlemskap i Redningselskapet for med din båt ikke kan du ikke ta årene fatt, men må slange ut dregg og vente på hjelp hvis motortrøbbel underveis og når jeg nå klikket meg inn på redningsselskapets sider ser jeg at : "Høsttilbud: Bli medlem for 2013, få gratis medlemskap ut 2012!" Redigert 10.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 ...og på Filtvet er det en knallfin restaurant dersom du blir sulten på veien! Usikker på åpningstider....heter Villa Malla. Ligger på fyret ref forrige innlegg. God tur! Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Astor Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Havblikk på Breinagen i dag. Var ute å fisket. Lå og drev på flatt vann. Herlig. Har aldri gått et eneste kjedlig strekk når jeg er på fjorden. Aldri! Som Faxen skriver, husk 5 knop 150 meter fra landt i Røyken og Hurum. Sætre marina holder oppe! Du får en flott tur! Redigert 10.Oktober.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
oslofjord Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Ellers må du naturligvis være nøye med å ha på dødmansknapp og vest og da spesielt hvis du skal kjøre alene i kalde havdønninger utenfor Hurumlandet. Større fare for at du faller i vannet enn at båten kantrer. Redigert 10.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lassie Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Da er turen unnagjort. Det gikk uten problemer. Takk for alle gode råd og tips! Jeg gleder meg allerede til returen utpå våren en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.