Jump to content

Verden første alene døve mann seiler jordrundt.......


At-le

Recommended Posts

Det var litt av et ordelag i overskriften. ser ikkje heilt at å være døv skulle være noe handicap mht seiling hverken her eller der

 

Jeg har selv normal hørsel så det er litt vanskelig å forestille seg hvordan det er å være døv. Men jeg tror faktisk det er en stor fordel å hørselen i behold når man seiler.

For de som ferdes på sjøen uten å bruke hverken syn, hørsel eller andre sanser kan nok dette være vanskelig å fatte.

Link to post
Share on other sites

Jeg er født døv og elsker båtliv. Ikke problem kjør båt og bil. Har tatt båtførerbevis kurs. Også tillegg tatt Vhf Serfikat. Mange døve venner gikk seiler kurs og fikk godkjent. Døv hindre ikke båtliv.

Jeg takker min familiene i nord Norge, de gav meg mye gleder båtliv. Kona ,barna og hund er glad sjøen.

 

At-le

 

Link to post
Share on other sites

Det var nok ikke hensikten min å sette i gang en diskusjon om hva som var værst. Trådstarter tar opp et tema som ikke så mange har innsyn i, og handler om en stor prestasjon. Absolutt til ettertanke for at flere skal få utfolde seg og ha glede av båtlivet.

 

Min første tanke var. Dette har jeg faktisk ikke tenkt på før. Det kan finnes lystbåter i leia som ikke kan tyde reglene for hornbruk, ikke vil høre deg på VHF eller om du roper. Og de har faktisk like stor rett til å være der som meg selv.

Link to post
Share on other sites

flåsete? på ingen måte. båtplassen er tydeligvis ikkje noe fritt forum på noe vis. Hva var flåsete med det da Vestkystseiler? Eg bare påpeikte det faktum at mangel på hørsel er overhodet intt hinder for å seile. Men eg ser det er andre her som tydeligvis mener mangel på hørsel er det samme som å være tilbakestående og noe det ikkje må snakkes om. Latterlig misforstått forsøk på å være politisk korrekt

Link to post
Share on other sites

Utrolig hva enkelte klarer å lire av seg. Jeg tror de fleste som har hørselen i behold gjerne vil ha den.

 

Hørsel er i alle fall veldig viktig for meg når jeg er ute og seiler, vinskift, om seilet blaffrer, VHF, diverse alarmer. For en som seiler solo på havet er det spesielt viktig å kunne høre hva som skjer når man er under dekk. Men jeg regner med at har har fått monternt egene type utstyr med alarmer som passr døve f.eks. på radaren, AIS, vindmåler etc.

Link to post
Share on other sites

Utrlolig positivt at det også er et aktivt miljø i Døves Båtklubb som jeg aldri har hørt om før.

Selvfølgelig klarer døve seg greit på tur inkludert i gjestehavner hvor skravla går...men har forståelse at det også er hyggelig å tregge andre døve som dyrker samme hobby.

 

Han har vist passert ekvator nå men har motvind og strever mot bølger "We’re still battling against that south easterly wind."

Trodde man fikk gratis passasje over til Sør-amerika med en eller annen "tradewind" som går riktig vei...?? http://gerrysmhughes.com/index.php

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...