Jump to content

Vaagen 42 Flybrigde - ny modell som ser spennende ut

Key Freak

Recommended Posts

Hvis det er den største feilen må de jo gjøre alt annet forbausende bra! Blir vel en smakssak.

Jeg trenger ihvertfall ikke ståhøyde i salongen, der jeg sitter, og mine passasjerer synes det er veldig kjekt å sitte i samme høyde som fører og kunne se akkurat det samme:) En annen fordel er jo at stikkkabin (eller et annet rom) blir romsligere under taket....

Flott båt denne , men når skal jeg få se en Norsk båt med salongen på dørken og ikke opp et trinn. Det er største feilen man gjør her til lands

Og når skal vi få se en engelsk båt på 40 fot med tre kabiner som i tillegg er så romslige som de i Vaagen :wink:

Som flere andre her inne følger jeg med på båter i denne størrelsen. Jeg ser helt klart poenget ditt med å ha hele "stua" på et plan, men for oss hadde det vært en stor fordel å ha et soverom til hver unge. I motsetning til de fleste andre norske båter jeg har sett med tre kabiner, er sidekabinene i Vaagen så store at de også kunne fungert som oppholdsrom for barna. Vi hadde også sett for oss at det ville blitt en fordel ettersom de blir større og kanskje får et større behov for privatliv. En Princess eller Fairline med tre lugarer begynner å bli litt for stor for oss føler jeg. I tillegg ser jeg fordelen med isolert skrog (sandwich) og isolerglass i vinduene. Vi liker å bruke båten utenfor den sesongen som er normal for folk flest. At den leveres med en motor anser jeg også som en fordel. Lavere vekt, lavere drivstoffutgifter, bedre plass under dørken, og bedre adkomst for service. Det siste jeg synes er genialt med denne båten er at motoren står på V-gear. Dermed kommer motoren såpass langt bak at støyen ikke forplanter seg rett opp i salongen.

Og når skal vi få se en engelsk båt på 40 fot med tre kabiner som i tillegg er så romslige som de i Vaagen :wink:

Som flere andre her inne følger jeg med på båter i denne størrelsen. Jeg ser helt klart poenget ditt med å ha hele "stua" på et plan, men for oss hadde det vært en stor fordel å ha et soverom til hver unge. I motsetning til de fleste andre norske båter jeg har sett med tre kabiner, er sidekabinene i Vaagen så store at de også kunne fungert som oppholdsrom for barna. Vi hadde også sett for oss at det ville blitt en fordel ettersom de blir større og kanskje får et større behov for privatliv. En Princess eller Fairline med tre lugarer begynner å bli litt for stor for oss føler jeg. I tillegg ser jeg fordelen med isolert skrog (sandwich) og isolerglass i vinduene. Vi liker å bruke båten utenfor den sesongen som er normal for folk flest. At den leveres med en motor anser jeg også som en fordel. Lavere vekt, lavere drivstoffutgifter, bedre plass under dørken, og bedre adkomst for service. Det siste jeg synes er genialt med denne båten er at motoren står på V-gear. Dermed kommer motoren såpass langt bak at støyen ikke forplanter seg rett opp i salongen.

Er ganske enig :-) Dette er nok en meget bra båt og har nok veldig mange flotte kvaliteter vil jeg tro!

Er selv meget svak for at salongen er på dørken, men er jo en smakssak ja! 3 kaniner er jo kjekt også

Skjønner poenget fra en del som vil unngå tomotors, men skal man over en viss størrelse båt er det uunngåelig. V-gear har vel hatt varierende driftssikkerhet kontra rak aksel selv om det støymessig nok helt klart er en fordel. Etter egne erfaringer må jeg si at økte seviceutgifter etc. til motordelen på en såpass båt ikke er et særlig stort argument for å fraråde tomotors.

Man vinner mye ved installasjon av tomotors kontra enkeltinstallasjon. Sikkerheten er bare et av punktene. Litt dårligere plass er det utvilsomt servicemessig, men dog går det meste greit. Jeg har ikke trengt å løfte lukene til salongen for å komme til noen av servicepunktene så langt for mine motorer.

Jeg liker den engelske løsningen der man trekker seg ned i salongen og ikke sitter "på utstilling" når man har fortøyd for kvelden men ser også bakdelene med at passasjerene ikke har utsikt under seilas.

Trelugars båt vil etter mitt syn tilsi en 50-foting for å få tilskrekkelig plass slik at det ikke går ut over bysse, toalettrom osv. da alt under dette blir ulike kompromisser men nå er det jo vanlig for de engelske merkene å ha 2xtoalett/dusj så snart man bikker 40 fot. Det kan jo diskuteres hvor viktig dette er for familiefolk. Utvilsomt bra om man er flere par på tur.

Hvilken motorisering er det i Vaagen?

@REM

Nå er det vel ikke så veldig mange som strekker V-bunnen helt jamt med plattformen da.....

Mange han derimot begynt med hydraulisk nedsenkbare plattformer.

bilde

Vil nå si at både Princess og Fairline strekker V-bunnen så langt som det lar seg gjøre ift. plattformen utifra at man også ønsker en liten ekstra markering av den.

Men markeringen av avslutningen er jammen ikke en lang forlengelse av V-bunn på de nyere modellene. Er vel kanske snakk om en 10-15 cm. utstikk. Konseptet gir store tekniske rom i hekken der arealet utnyttes godt.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det en 560Hk Sabb Iveco som monteres i Vaagen 42

Blir ikke dette snaut på en såpass båt? Hva er vekten og hva blir marsjfarten?

Det er noe som skurrer hos meg når en Princess 42 (der V-bunnen nærmest strekker seg like langt som plattformen, med fratrekk av 10-15 cm. som hos Fairline) har en oppgitt skroglengde på 13,23 meter uten pulpit og denne Vaagen 42 har en oppgitt lengde på 12,85 m. inkl. pulpit mens faktisk skroglengde er bare 11,95 meter.

Dette sammenholdt med vektforskjellen mellom Vaagens 9 tonn kontra Princessens 14 tonn har altså sin logiske forklaring i at Princess 42 er en veldig mye større båt enn Vaagen 42.? Og at Vaagen 42`s størrelse muligens kan sammenliknes mer med engelske 38-fotingers størrelse?

Litt enig i det der ja. Uten å ha veldig innsikt i alle disse modellene tror jeg det blir feil å sammenligne Vaagen 42 med P42. Vaagen skroget er jo ombygd en rekke ganger. De kjøpte formen fra Norline 36 tror jeg det var, og breddet og forlenget den, så ble Vaagen 39 født. De fant imidlertid fort ut at båten trengte litt mer bæring i hekken, og støpte på en kasse på ca to fot som forlengelse av skroget under badeplattformen. På de første byggenummerene ble denne kassa ettermontert. Her ble roret montert, og hekktruster kunne monteres i et rør tvers gjennom. Egentlig greit. Jeg vet ikke om det var da den ble omdøpt til Vaagen 40. Deretter kom de med Vaagen 420, og nå Vaagen 42. Bredden er imidlertid den samme, 385 i følge deres egne data. Så at båten volummessig er mer lik P38 er vel ikke helt feil.

Når jeg kunne ønsket meg en slik båt er det ikke fordi det er den største "42-foteren" på markedet, men fordi den har mange løsninger jeg setter pris på. Den er stor nok for oss selv om andre 42-fotere er større. Men om man sammenligner prisen på 42-fotere og finner ut at Vaagen kommer gunstig ut blir det jo litt feil. Det hele blir imidlertid stoppet av egen økonomi, så jeg trenger ikke bekymre meg for valget :smiley:

Tror nok at ønsket om salong på et gulv(jada,dørk) hos noen,mens andre,inkludert meg selv kun vil ha dekksalong med utsik(sitte på utstilling),muligens er litt geografisk begrunnet.er man mye i trange gjestehavner,og ligger utenpå andre båter,vil jeg tro det er godt å kunne ha salongen litt skjermet,mens jeg som bor på Vestlandet,og stort sett alltid ligger longside,uten noen på utsiden,event.i uthavn,setter pris på sjøutsikt.For egen del er dette en stor del av båtopplevelsen som jeg ikke vil være foruten.Prøver ikke å si hva som er rett eller galt,men bre finne ut hvorfor vi har så forskjellige ønsker.

Må si meg enig med cosmic her. Smaken er som baken. Begge løsningene har nok hver sine fordeler som appelerer til forskjellige folk.

Selv er jeg nordlending og vil nok prioritere utsikten hvis jeg noensinne skal kjøpe en båt der denne problemstillingen er aktuell.

Men da skal det jo nevnes at jeg så og si alltid ligger på svai, så "å sitte på utstilling" har så langt ikke vært ett problem for meg.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...