Søringen Startet 11.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2012 (redigert) Sliter med å få en tung, gammel Hansvik 16,5 med 15 hk til å plane (ihvertfall halvplane!). Har over tid prøvd ulike småting for å bedre dette, mtp fart og sikt over baugen. Prøvd ulik monteringshøyde motor, tilting inn/ut, flytte vekt framover etc. På flatt vann, med motor tiltet inn på innerste hull, og ballast framme går den noe bedre (begynner å slippe vannet), men ved vind og sjø blir det for lite "ork" i motoren. Har vurdert å montere styrekonsoll framme i båten (dyrt / dårlig løsning ved teinefiske), hydrofoil (lite lyst til å bore hull i kavitasjonsplate på nesten ny motor), samt smart tabs. Disse er rimelige (fra ca 12-1300,-) og skal la seg montere på mindre enn en time. Har søkt etter brukererfaringer ( og ) på nettet, og kom til slutt over denne videoen på Youtube. Det er svenske Båtnytt som står for testen, der 4 ulike båter testes med og uten tabsene. Ut fra det de kommer fram til her bør disse fungere bra på vår båt Eldre, rundbunnet skrog, følsom for vekt akter (fører, bensintank, batteri). Tenkte det kunne være interessant for flere å se denne videoen, da jeg ser det ligger mange meninger om smart tabs på forumet fra tidligere. Hovedkonklusjon får man i siste 1/3 av videoen. Redigert 11.Oktober.2012 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Helt ærlig tror jeg ikke dette ville hjulpet noe som helst på båten din. Den løper i utgangspunktet ganske lett i vannet, og har lav planingsterskel. Og som du sier, det meste er prøvd og motoren klarer rett og slett ikke løfte båten ordentlig utav vannet. Tror desverre du må opp i motorstørrelse. En 15hk på en såpass stor og tung båt blir altfor slapt.. En 30hk hadde nok heller gjort susen der. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Vel ikkje veit eg hva som skiller din fra denne med om en ser på dette reklamebildet så skulle 15 hk være meir enn tilstrekkelig. Den lover også 22 knop med 20 hk Redigert 11.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Dette er en eldre båt. Dørken er i sin tid åpnet opp mtp å ha el. lensepumpe nede i kjølen, og er vasstrukken. I tillegg kommer vekt av bilbatteri i tankrom. Veier sjøl drøye 90 kilo. Så blir noen kilo å dra på, spesielt helt akter. Ser andre som har samme (nyere) båt at de går ganske pent med 9,9/15 hk. Vet ikke om Hansvik støpte båtene tyngre på 80-tallet? Og trekker vel vann både her og der når den ligger åpen på sjøen år etter år. Vi har 3 andre planende båter i stor-familien, så mitt poeng er forsåvidt å gjøre det beste ut av fartspotensiale med denne aktuelle båten/motoren vi nå har (hytte/fiskebåt). Motoren er 2 år gammel, og fungerer utmerket i alle situasjoner bortsett fra når en skal f.eks. forflytte seg litt kjapt fra en teineplass til en annen et stykke unna. Når en ser på Ockelboen i videoen, vil jeg mene at Smart tabs vil kunne gjøre en forskjell på vår båt. Spesielt i sjø / motvind. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 ... og skal la seg montere på mindre enn en time... Jepp, det stemmer sånn nogenlunde. ...Har søkt etter brukererfaringer ( og ) på nettet, ... Da regner jeg med du også har søkt her inne? For her står det også en del. Jeg har forøvrig tilbakelagt min første sesong, og er meeeeget godt fornøyd. Jeg har imidlertid betydelig større motor enn deg, så jeg tør ikke mene så mye om ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Båten går bedre i vannet med en passasjer framme i baugen, så vil tro at med smart tabs får en presset baugen ned og løftet hekken opp. På reklamebildet har de også en person framme i baugen, regner med dette er av samme grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Hadde Smart tabs på båten min. De fungerte greit det første året, men denne sesongen virket det som om at de ble "tregere". Dvs at de ikke ble presset opp av vanntrykket, så baugen ble konstant presset ned. Ronny Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Har brukt smart tabs en sesong nå, og er storfornøyd. Med batteri, 2 tanker a`25liter bensin, dregg, og en 20liters reservekanne bak, så ble min skibsplast 14fot meget baktung da jeg satte en 70hk 2t på skuta. Med smart tabs så gikk båten rett opp i plan uten å steile, og holder den i plan til meget lave hastigheter. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) men ved vind og sjø blir det for lite "ork" i motoren. Mistenker at du også har for tung propell. Prøv å gå ned en størrelse eller 2 i stigning så vil det også hjelpe - motoren kommer opp i rett arbeidsturtall og vil orke mer Har forresten Smart tabs både på Yamarinen og på Weslingen. Funker utmerket til mitt bruk. Begge i størrelse 1290-60 Yamarinen er i utgangspunktet et lettplanenede skrog, så der ble det faktisk for mye effekt - måtte justere de på det svakeste. Men båten tåler mer last bak og går finere i sjøen i "halvplanerfart" , noe som har vært veldig kjekt i høst med mye ruskevær. Ikke fått så mange timer på weslingen, men der bidrar de til å senke planingsterkselen , og båten ligger dønn stabilt i vannet i alle hastigheter På hansviken så er jeg sikker på det også ville funket å lagd justerbare flaps selv, med en strekkfisk til å justere vinkelen. Man får ikke den selvjusterende effekten som gassfjærene på smart tabs gir, men på en slik halvplaner med moderat motor så er det av mindre betydning etter min mening (den vil ikke få fart nok til å "overplane" og gå på nesa) Redigert 12.Oktober.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Har liggende en propell fra en 9,9 Yamaha 2-takt, skal se hvordan denne ser ut i forhold til den vi har på nå, og evt prøve denne på. Ellers høres det bra ut det du forteller vedr. Yamarin / Wesling. Og er ikke bekymret for å få for høy fart Har prøvd tilsvarende Hansvik med 25 hk 4-t og styrekult, synes denne var på grensa av hva som var OK. Følte den red på kjølen, og var litt uregjerlig på full speed. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Prøvd propellen som hadde liggende, ingen stor forskjell. Original har dim 9,25x10, den andre hadde 9,25x10,5. Forventet heller ikke stor endring, stigning "feil vei" mtp tung båt. Har ikke fått målt turtall på motoren, skal evt låne utstyr til dette av en kompis. Max effekt har den ved 5500 omdr, anbefalt arb område 5 - 6000 omdreininger. Har bestilt ny propell fra Maritim, med dim 9,25x8. I teorien skal denne kunne gi motoren ca 400 omdr høyere turtall, og forhåpentligvis får jeg mer effekt ut av motoren da, dvs treffer høyere i effektregisteret. 750,- inkl frakt, verdt et forsøk. Så får det bli smart tabs neste gang båten skal opp av vannet, hvis dette (heller) ikke gir effekt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 ja man ser jo at den ligger tungt nedi med hekken. En ting du evt kan prøve er en slik: http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/tilbehor-utenb-motor/forlengerarm-pahengsmotor så du kan sitte lenger fram i båten og kontrollere styring/gass Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pettern1972 Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 jeg har montert hydrofoil på motoren min (10hk). bruker den på en rib. hadde samme motoren på en achilles gumibåt tidligere, og den stod da rett opp en liten stund før den la seg ned i plan. Den var også ufyselig nervøs på rorkulten. Etter at jeg monterte hydrofoilene forandret det seg totalt. reiser seg ikke i det hele tatt, og minimal risting i rorkulten. toppfarten forble den samme, men mye bedre å kjøre. Har bare testet ribben en gang, og da gikk den ialelfall rett i plan med 250 kg kæll ombord Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Søringen Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Håper det var mer enn en kæll, på 250 kg Jeg veier sikkert 40 kg mer enn tenåringen på bildet, så det gjør ikke situasjonen bedre... ja man ser jo at den ligger tungt nedi med hekken. En ting du evt kan prøve er en slik: http://www.maritim.n...rm-pahengsmotor så du kan sitte lenger fram i båten og kontrollere styring/gass Har kjøpt en slik forlenger på Biltema, men midttufte er langt framme, så må enten stå eller sitte på kne. Men den hjelper jo litt. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Har testet 9,25x8 Solas propellen. Ble ingen voldsom suksess. Følte det ble lite framoverskyv, og trolig ingen fartsøkning / særlig bedre hekkløft. Og på stille vann tror jeg turtall ble i høyeste laget, utenat jeg har kunnet se turtallet. Hørtes ut som om motoren fikk vel mye snurr på seg... Men med 10" stigning synker turtallet merkbart i motvind/sjø. Har nå 2 gode lodd framme i ankeråpningen helt forut, så får vel en ca 12 knop i dag. Skal bytte til en med 9" stigning, håper dette blir et greit kompromiss. Så også litt på en 9,25x9 med firebladet propell, men får bli smart-tabs i stedet til våren, omtrent samme pris. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 21.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Har du sett etter om de er vann i flyte tank bak. de kan se ut som de er de på bilde. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Søringen Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2012 Den ene flytetanken lekker litt vann, men her er det montert dren-skrue. Den andre er tett (har boret hull og sjekket). Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Fått propellen fra Maritim i dag, 9,25x9. Fikk returnert den med 8" stigning, i bytte med 9"en. Montert på, og hatt runden med hummerteiner. Virker som om denne propellen er et godt kompromiss Føler fått passelig turtall, og båten slipper vannet bedre enn noen gang før. Prøvd å endre mellom de ulike hullene på tilt-instillingene, men går best (fart og sikt) med motoren i innerste hull (mest tiltet inn). Så nå får båten være som den er foreløpig, og så får en evt vurdere smart-tabs til våren. Evt vurdere å anskaffe en 20 hester, eller bytte til 20 hk kamaksel / dyser forgasser på den motoren vi har. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Lurte på slike tabs på en 16" foter jeg har med 30HK... Noen som tror det blir effekt på den? planer på rundt 4500 rpm på blank sjø maxer på 6250 rpm, har aldri målt farten på den... Men kjører i all hovedsak rund 5000 rpm, Problemet er når det er litt sjø, begynner den å hoppe endel i vannet, og får kun stoppet dette med å gi klampen i bånn... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Vil tro smart tabs vil kunne gi bedre kjøreegenskaper (mot galopperende baug) ut fra det du beskriver. Det at du ikke er opptatt av toppfart, men fin planefart, bør tale for smart tabs. Ut fra erfaringene som folk skriver om, virker det som om de fleste er godt fornøyde med smart tabs`ene. Det som virker litt usikkert, er hvor lenge demperne på disse varer. Men ut fra det folk skriver, virket det som om produsenten tar ansvar og erstatter defekte dempere. Usikker på hvor lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.