Sturee Startet 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2012 Hei Har fått noen stålpropeller til å prøve på min yamaha 50hk. Viste seg at alle 4 propellene var litt for lange til å passe på propellakselen. men det er ikke mye som mangler, på to av dem er det bare 2-4 millimeter før jeg kan få inn splinten og låst mutteren. Så jeg lurer på, hvor store må mutteren og skiva være? Skiva jeg har er 4mm, mutteren er 9mm før sporene til splinten kommer, totalt 1,4mm lang. må de være så lange, eller kan jeg file den ned litt? Mvh Håkon Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Hei. Du kan bruke tynn skive.Det går fint.Får å kjøre en kjapp test kan du også bruke tynnere saksesplint.Jeg var ikke no særlig glad for å sage ned sporet i mutter`n. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Tror ikke det er så lurt nei. Men hvis jeg sliper ned mutteren under noen millimeter, det er 9mm å ta av før jeg kommer til spora, kan selvsakt ikke ta så mye, men går det fint med 2-3? så kan jeg skaffe en tynnere skive i tillegg Bilder: Redigert 11.Oktober.2012 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Jeg tenkte på en ting.. Kan du snu mutteren? husker ikke om de er gjenga helt igjennom.? da kan du jo få splinten igjennom.. så vil den ikke skru seg ut.. Aldri prøvd det. men mulig det går? På min var det en skive til som sto inni propellen. Som hadde samme spor som propellakselen.. Er det ikke en sånn der? Kanskje det finnes tynnere varianter av den? Redigert 11.Oktober.2012 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Ville ikke snudd propellmutteren Har du fått utlevert propeller av merkeforhandler? de burde vite hva de gir deg. Regner med du fjernet den gamle skiven bak propellen om du skiftet den å. Redigert 11.Oktober.2012 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sturee Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Fjernet den bak? den må jo stå der er jo den propellen støttes mot? er sikkert mulig å skaffe tynnere, men den skal jo tåle myyye mer enn hva det andre skal så tror det er lurt å bare la den være. Fant en ny, tynnere skive og satt på den istedenfor. Nå passer alle 4 Takk for svar! :) Men, lurer litt på hvilken jeg skal gå for. har en 18 og en 19 tommer, er de det står mellom. 18 har 13 tommer i diameter, 19 har 13 1/2. med 18 fikk jeg 64kmt og 5200 RPM. 19 ga 63kmt og 4800 RPM. begge ligger innenfor anbefalt turtall, 4500-5500. Tror også jeg kan få mer ut av begge ved å heve den litt. Hvilken av de to burde jeg gå for? evt kan det være lurt å se om jeg finner en 19 med lavere diameter? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 mente ikke at du skulle fjerne den, men sjekke at du ikke hadde glemt å fjerne den om du satt på en ny, så du hadde to Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sturee Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 ååja, skjønner! fikk med en til noen propeller jeg fikk lånt. men den passet ikke så bare lot den gamle stå :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Ville valgt den som er nærmest maks turtall på maks jeg.. Den andre blir tung når du har enda mere vekt ombord.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Pettern1972 Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 snu mutteren.ingen problemer med det. eneste funksjonen splinten har er å hindre mutteren i å skru seg u selv. og den funksjonen har du uansett hvem vei mutteren står. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Sturee Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Jaja, men mutteren er mye svakere i den siden, og vil lettere gi etter så tror det var lurere å bare bytte ut skiva med en tynnere. nå funker det så nå er det greit :) Tusen takk for var alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.