Jump to content

Positive eller negative erfaringer med VHF med AIS?

albinvega

Recommended Posts

Du ser andre båter, og får opp MMSI-nummer, navn, MMSI, fart og kurs. Om du har transponder ser andre båter den samme informasjonen om din båt.

Nyttig?

Ja, du kan beregne hvor andre båter skal, og om de er på kollisjonskurs. Vil du kalle opp en båt via VHF, er det langt enklere når du har navn og MMSI-nummer tilgjengelig. Det samme gjelder om de skal kalle opp deg. Veldig kjekt blant seismikkskip og annet rart i Nordsjøen f.eks.

Nødvendig er det jo ikke... Man har greid seg uten i alle år før AIS ble oppfunnet. Og de fleste fritidsbåter putrer sorgløst rundt uten.

Det går nok i kategorien "kjekt å ha". Det er sikkert veldig kjekt å ha når man krysser en traffikert lei i nedsatt sikt.

DSC har (heldigvis) de færreste erfaring med. Sikkert praktisk den dagen det virkelig trengs - forutsett at alle rundt vet hva det er som skjer når alarmen går.

Når jeg leverte min gamle Nord West 900 i Bergen hadde jeg Vhf med Ais mottaker koblet til pc med kartplotter. Det et fantastisk å se skip å hvilken kurs de har. Når jeg kjørte hjem White Lady hadde jeg ikke det. Å jeg havnet nesten i en farlig situasjon med et lasteskip rett nord for boknafjorden. Så jeg savnet Ais da. Nå tusler jeg rolig i havnebassenget i Arendal. Klarer meg godt uten. Men det blir nok montert etterhvert

Endelig ble det Bobåt

AIS kan "se" noe av det radaren og ditt blåtte øye ikke kan se, og vice versa - sammen utgjør de din utkikk på sjøen. Du kan få AIS-utstyr som bare mottar signaler fra andre båter og som gjør det mulig for deg å se og kontakte dem (mest vanlig, lavest strømforbruk og rimeligst), AIS-utstyr som bare sender din informasjon til andre båter gjør for andre båter det en mottaker gjør for deg (bruker mer strømforbruk enn en mottaker), og AIS-utstyr som både sender og mottar og som gjør at du kan se andre med slikt utstyr og andre kan se deg (høyest strømforbruk og dyrest). For seilbåter, pga strømforbruket og pris, så vil man ofte kun velge AIS-mottakerutstyr (selv om sendere kan skrus av for å spare strøm).

Ais er smarte greier å ha ombord. Det tar nemlig ikke lange tiden før et skip ses på horisonten til det har senket båten din, vi snakker ofte under en halvtime, og enda kortere tid om det er snakk om tåke og skip som er synlig på radaren...

Jeg vil påstå at AIS-motaksutyr er langt mer nyttig enn senderutstyr i lystbåter, og at senderutstyr er egentlig ikke så altfor mye verdt. Få lystbåter har enda slikt utstyr ombord, mens alle skip har det. Altså er det mest anvendelig med mottakerutstyr for å oppdage skip som utgjør en fare for deg og som du har vikeplikt for. Å bruke senderutstyr til å kunne feks gi skipstrafikken informasjon om at de er på kollisjonskurs med deg og gi dem mulighet til å kontakte deg på VHF og/eller endre kurs er mindre verdt. Årsaken er at skipstrafikken kan velge å sile vekk lystfartøy (de utgjør jo ikke noen større fare for dem og de skaper mye støy på skjermen som skiller store farer fra mindre farer), så dette med AIS ombord et fritidsfartøy handler mer om å bedre ditt "syn" enn å bli sett av andre, og da mest hva angår skipstrafikken.

Det er ikke slik at senderutstyr er helt unyttig. Man kan jo tenkes at et skip ser en balje som de er på kollisjonskurs med (skipperen ligger å sover), og at skipet så kontakter balja på VHF (da de har AIS-infoen fra senderen i Balja) og ber balja se til helvete om å flytte seg... men hadde du vært skipper i denne balja hadde du nok hørt hornet til skipet lenge før en oppkalling på VHF'en. AIS har mange andre anvendelser også, men som er mer "bells and whistles" som aldri blir benyttet av den javne båtmann.

Jeg har selv ikke AIS men vurderer å gå til anskaffelse av dette, mest fordi min VHF ikke har DSC, og DSC er noe jeg er sikkerhetsutstyr jeg gjerne blar opp penger for. Skal jeg gå til anskaffelse av VHF med DSC kan jeg like så godt slå to fluer i en smekk og legge litt ekstra i mellom og få AIS med på kjøpet. Så, i din situasjon hadde jeg helt klart kjøpt VHF med AIS.

Argumentet om at man har for mange systemer/egg samlet i en kurv synes jeg ikke man skal legge så mye vekt på i denne sammenheng. Du som båtfolk flest har klart deg fint uten så langt? Er du havseiler har du sikker en ekstra håndholt VHF ombord likevel, og AIS'en klarer du deg uten slik du har gjort tidligere... for utkikk må du holde uansett, og uansett forhold på sjøen. Du får AIS på mobilapper også, samt apper som kan delvis erstatte VHF i enkelte scenarier... pluss at du kan ringe kyststasjoner med mobilen, bruke den til GPS-navigasjon, m.m. Og, om VHF/AIS-komboen skulle på rep, og du absolutt må ha enten skikkelig AIS og/eller VHF ombord, ja så krysser du den broen om og når du kommer dit, og punger da ut for det du bare "må ha". Så å bruke mye penger og krefter på å ha separate uavhengige systemer er ikke min greie...

DSC har (heldigvis) de færreste erfaring med. Sikkert praktisk den dagen det virkelig trengs - forutsett at alle rundt vet hva det er som skjer når alarmen går.

DSC er da vitterlig langt mer enn bare DISTRESS-knappen. Jeg oppfordrer folket til å lese manualen og eksperimentere litt med systemet! Både position polling og individual call er kjekke saker som det er verdt å kjenne til. :)

Videre bør man kjenne til hvordan man skal forholde seg om man mottar en DSC-nødkalling (fasitsvaret er IKKE å slå av apparatet for å bli kvitt alarmen).

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jeg kjøpte meg Simrad RS35 for et år sida med ekstra trådløst handset. Veldig fornøyd, selv om jeg ennå ikke har fått til å koble aisen til kartplotteren. Spesielt to ting synes jeg er nyttig med ais, du kan finne ut hva båter du ser langt unna heter, hvor fort de går, kurs etc, og du får opp et estimat på hvor lang tid det er igjen til dere kolliderer dersom du er på hans kurs. Veldig nyttig i seilbåt på kryss!

http://www.vhf-dsc.info/why.html

"The DSC system also provides a feature known as position polling. This allows another station (shore or ship) to automatically request your DSC radio to send its GPS position (if GPS is connected).

This is particularly useful for volunteer marine rescue stations - no more chasing up vessels for position reports - simply poll them via DSC.

For volunteer marine rescue stations - think of how much more efficient it would be if you could automatically track your SAR craft by DSC polling during a Search and Rescue incident......let the boat crew get on with the job, rather than having to report their position over the radio...."

Nei, nå synes jeg du er vrang, Mulligan.... :giggle:

Har VHF m/DSC og har instruert ungene om at hvis det skjer noe med undertegnede som illebefinnende etc, så kan de trykke på Distress-knappen så får de(jeg) hjelp. Burde sikkert ha lært dem både førstehjelp og hvordan manøvrere til nærmeste havn i steden, men det er liksom enkelere å lære en guttunge å vippe opp dekselet og holde knappen inne hvis ulykken er ute.

Beklager dersom dette er lite sjømannsmessig, men jeg er medlem i RS og betaler lisens hos Telenor stort sett bare for at jeg og ungene skal ha den ekstra tryggheten på sjøen.

Hvis kompisene tillater automatisk svar på position polling og de er innenfor VHF-rekkevidde, kan man enkelt hente frem deres posisjon.

Overflødig? Sikkert. Men kjekt å ha. Som så meget annet.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jeg er svært godt fornøyd med min Raymarine 650 sender/mottaker. Det følger med en god GPS-antenne til den. Jeg har satt opp egen VHF/AIS antenne for AIS'n, og har koblet den til kartplotteren. That's all.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøper du deg en transponder har den sin egen gps-antenne. I tillegg trenger denne en VHF-antenne, enten sin egen eller du kan bruke radioens vha en splitter. Jeg har spiltter da jeg vil ha best mulig sendeforhold (utnytte VHF-antenna i toppen av masta, 20 meter over sjøen). Det kan være ugunstig å ha to VHF-antenner rett ved siden av hverandre, men det kan også funke fint. .

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Da jeg kun hadde AIS-mottaker, forsøkte jeg meg med forskjellige splittere. Men det ble ikke optimalt. Det største problemet var støy inn på VHF'n. Så jeg har separate antenner. Litt mye antenner på en Saga27 kanskje med to VHF-antenner, ICE mobilt bredbånd antenne, TV-antenne FM-radioantenne og to GPS-antenner. Men hittil er jeg ikke blitt tatt for å være russisk spionskip.

Når det gjelder de to GPS-antennene for henholdsvis AIS'n og kartplotteren, fikk jeg et problem. Båtens posisjon på kartplotteren ble nemlig ustabil iom. at den fikk posisjon fra to GPS'er. Så nå har jeg plugget fra kartplotterens GPS slik at den kun får signal fra GPS'n for AIS'n. Dette problemet har jeg ikke hørt at andre har, så jeg regner med at det er spesifikt for plotteren min, en tilårskommen 11" Interphase Chartmaster CVS+ plotter. GPS'n for Raymarine 650 AIS'n gir forøvrig en meget god posisjonsangivelse, både for AIS-plott og til posisjon for båten på plotteren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...