S/Y Emma Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Du ser andre båter, og får opp MMSI-nummer, navn, MMSI, fart og kurs. Om du har transponder ser andre båter den samme informasjonen om din båt. Nyttig? Ja, du kan beregne hvor andre båter skal, og om de er på kollisjonskurs. Vil du kalle opp en båt via VHF, er det langt enklere når du har navn og MMSI-nummer tilgjengelig. Det samme gjelder om de skal kalle opp deg. Veldig kjekt blant seismikkskip og annet rart i Nordsjøen f.eks. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Det du glemte Steinsvik er at AIS'n også ser båter bak et nes eller en liten øy. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Har jeg noen praktisk nytte av å ha AIS ? Har stilt meg selv samme spørsmålet. Men har ikke mannet meg opp til å stille det her. Det samme gjelder forsåvidt DSC. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Nødvendig er det jo ikke... Man har greid seg uten i alle år før AIS ble oppfunnet. Og de fleste fritidsbåter putrer sorgløst rundt uten. Det går nok i kategorien "kjekt å ha". Det er sikkert veldig kjekt å ha når man krysser en traffikert lei i nedsatt sikt. DSC har (heldigvis) de færreste erfaring med. Sikkert praktisk den dagen det virkelig trengs - forutsett at alle rundt vet hva det er som skjer når alarmen går. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Når jeg leverte min gamle Nord West 900 i Bergen hadde jeg Vhf med Ais mottaker koblet til pc med kartplotter. Det et fantastisk å se skip å hvilken kurs de har. Når jeg kjørte hjem White Lady hadde jeg ikke det. Å jeg havnet nesten i en farlig situasjon med et lasteskip rett nord for boknafjorden. Så jeg savnet Ais da. Nå tusler jeg rolig i havnebassenget i Arendal. Klarer meg godt uten. Men det blir nok montert etterhvert Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
S/Y Emma Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Rate of turn er veldig kjekt å se ja. Så slipper man å være i tvil om hvor det store skipet som kommer i mot har kurs. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Har også en Standard Horizon med innebygd AIS, funker fint opp mot Open cpn... Nødvendig ?..Har vært kjekk å ha en del ganger i tjukk tåke, eller trange uoversiktlige sund der du vet du kan treffe hurtig båter , eller annen stor nytte trafikk... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Har ofte filosofert over akkurat det der. Sånn som jeg bruker båt. I skjærgården. Over til Sverige. Kanskje ned til Danmark. Oppveier fordelene utgiftene til nok en duppeditt i båten? Nok en strømtyv? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 AIS kan "se" noe av det radaren og ditt blåtte øye ikke kan se, og vice versa - sammen utgjør de din utkikk på sjøen. Du kan få AIS-utstyr som bare mottar signaler fra andre båter og som gjør det mulig for deg å se og kontakte dem (mest vanlig, lavest strømforbruk og rimeligst), AIS-utstyr som bare sender din informasjon til andre båter gjør for andre båter det en mottaker gjør for deg (bruker mer strømforbruk enn en mottaker), og AIS-utstyr som både sender og mottar og som gjør at du kan se andre med slikt utstyr og andre kan se deg (høyest strømforbruk og dyrest). For seilbåter, pga strømforbruket og pris, så vil man ofte kun velge AIS-mottakerutstyr (selv om sendere kan skrus av for å spare strøm). Ais er smarte greier å ha ombord. Det tar nemlig ikke lange tiden før et skip ses på horisonten til det har senket båten din, vi snakker ofte under en halvtime, og enda kortere tid om det er snakk om tåke og skip som er synlig på radaren... Jeg vil påstå at AIS-motaksutyr er langt mer nyttig enn senderutstyr i lystbåter, og at senderutstyr er egentlig ikke så altfor mye verdt. Få lystbåter har enda slikt utstyr ombord, mens alle skip har det. Altså er det mest anvendelig med mottakerutstyr for å oppdage skip som utgjør en fare for deg og som du har vikeplikt for. Å bruke senderutstyr til å kunne feks gi skipstrafikken informasjon om at de er på kollisjonskurs med deg og gi dem mulighet til å kontakte deg på VHF og/eller endre kurs er mindre verdt. Årsaken er at skipstrafikken kan velge å sile vekk lystfartøy (de utgjør jo ikke noen større fare for dem og de skaper mye støy på skjermen som skiller store farer fra mindre farer), så dette med AIS ombord et fritidsfartøy handler mer om å bedre ditt "syn" enn å bli sett av andre, og da mest hva angår skipstrafikken. Det er ikke slik at senderutstyr er helt unyttig. Man kan jo tenkes at et skip ser en balje som de er på kollisjonskurs med (skipperen ligger å sover), og at skipet så kontakter balja på VHF (da de har AIS-infoen fra senderen i Balja) og ber balja se til helvete om å flytte seg... men hadde du vært skipper i denne balja hadde du nok hørt hornet til skipet lenge før en oppkalling på VHF'en. AIS har mange andre anvendelser også, men som er mer "bells and whistles" som aldri blir benyttet av den javne båtmann. Jeg har selv ikke AIS men vurderer å gå til anskaffelse av dette, mest fordi min VHF ikke har DSC, og DSC er noe jeg er sikkerhetsutstyr jeg gjerne blar opp penger for. Skal jeg gå til anskaffelse av VHF med DSC kan jeg like så godt slå to fluer i en smekk og legge litt ekstra i mellom og få AIS med på kjøpet. Så, i din situasjon hadde jeg helt klart kjøpt VHF med AIS. Argumentet om at man har for mange systemer/egg samlet i en kurv synes jeg ikke man skal legge så mye vekt på i denne sammenheng. Du som båtfolk flest har klart deg fint uten så langt? Er du havseiler har du sikker en ekstra håndholt VHF ombord likevel, og AIS'en klarer du deg uten slik du har gjort tidligere... for utkikk må du holde uansett, og uansett forhold på sjøen. Du får AIS på mobilapper også, samt apper som kan delvis erstatte VHF i enkelte scenarier... pluss at du kan ringe kyststasjoner med mobilen, bruke den til GPS-navigasjon, m.m. Og, om VHF/AIS-komboen skulle på rep, og du absolutt må ha enten skikkelig AIS og/eller VHF ombord, ja så krysser du den broen om og når du kommer dit, og punger da ut for det du bare "må ha". Så å bruke mye penger og krefter på å ha separate uavhengige systemer er ikke min greie... Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 DSC har (heldigvis) de færreste erfaring med. Sikkert praktisk den dagen det virkelig trengs - forutsett at alle rundt vet hva det er som skjer når alarmen går. DSC er da vitterlig langt mer enn bare DISTRESS-knappen. Jeg oppfordrer folket til å lese manualen og eksperimentere litt med systemet! Både position polling og individual call er kjekke saker som det er verdt å kjenne til. :) Videre bør man kjenne til hvordan man skal forholde seg om man mottar en DSC-nødkalling (fasitsvaret er IKKE å slå av apparatet for å bli kvitt alarmen). Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
S/Y Emma Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Beklager, hengte meg litt for mye opp i distress da jeg skreiv innlegget. Naturligvis er DSC mye mer :-) Sent fra min C6603 via Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
arkmarin Svart 15.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Kjøp VHF med DSC, samt egen AIS-transponder. Da vil møtende båt se deg, og du se dem. Bare mottaker gjør at de ser ikke deg, men du ser de. Transponder gir derfor større sikkerhet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Puffen Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Støtter den siste. Etter å ha lest svarene på mitt "dåre" spørsmål er det rimelig klart for meg at vitsen med å ha AIS er minst like mye å bli sett av de store. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Jeg kjøpte meg Simrad RS35 for et år sida med ekstra trådløst handset. Veldig fornøyd, selv om jeg ennå ikke har fått til å koble aisen til kartplotteren. Spesielt to ting synes jeg er nyttig med ais, du kan finne ut hva båter du ser langt unna heter, hvor fort de går, kurs etc, og du får opp et estimat på hvor lang tid det er igjen til dere kolliderer dersom du er på hans kurs. Veldig nyttig i seilbåt på kryss! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Både position polling og individual call er kjekke saker som det er verdt å kjenne til. :) I hvilke situasjoner brukes position polling? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 http://www.vhf-dsc.info/why.html "The DSC system also provides a feature known as position polling. This allows another station (shore or ship) to automatically request your DSC radio to send its GPS position (if GPS is connected). This is particularly useful for volunteer marine rescue stations - no more chasing up vessels for position reports - simply poll them via DSC. For volunteer marine rescue stations - think of how much more efficient it would be if you could automatically track your SAR craft by DSC polling during a Search and Rescue incident......let the boat crew get on with the job, rather than having to report their position over the radio...." Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mulligan Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Jo, det er greit. Men det er ikke alle VHF'er som har mulighet for polling. Og da AIS kom ble det overflødig. Idag er nesten kun INMC som brukes til polling. Enten som Fleet Tracking eller LRITS (Long Range Identification and Tracking System). Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Nei, nå synes jeg du er vrang, Mulligan.... Har VHF m/DSC og har instruert ungene om at hvis det skjer noe med undertegnede som illebefinnende etc, så kan de trykke på Distress-knappen så får de(jeg) hjelp. Burde sikkert ha lært dem både førstehjelp og hvordan manøvrere til nærmeste havn i steden, men det er liksom enkelere å lære en guttunge å vippe opp dekselet og holde knappen inne hvis ulykken er ute. Beklager dersom dette er lite sjømannsmessig, men jeg er medlem i RS og betaler lisens hos Telenor stort sett bare for at jeg og ungene skal ha den ekstra tryggheten på sjøen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
176-671 Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Hvis kompisene tillater automatisk svar på position polling og de er innenfor VHF-rekkevidde, kan man enkelt hente frem deres posisjon. Overflødig? Sikkert. Men kjekt å ha. Som så meget annet. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Puffen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Hva trenger jeg av utstyr ? Vil ha AIS med både sender og mottaker. En Ray 55 + antenne og kabel er greit. Men hva mer skal jeg ha ? En Raymarine AIS eller en pirat ? Og hva trenger jeg av ekstra antenne, splitter e.l. ?? Har snakket med et par forhandlere, men få motstridende informasjon Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Jeg er svært godt fornøyd med min Raymarine 650 sender/mottaker. Det følger med en god GPS-antenne til den. Jeg har satt opp egen VHF/AIS antenne for AIS'n, og har koblet den til kartplotteren. That's all. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Puffen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Dumt spørsmål, men må bare stille det; Jeg har en Raymarin C120 plotter med antenne fra før. Må jeg da ha en ekstra GPS antenne ? Eller er det 2 stk. VHF antenner jeg trenger ? 1 til VHF og 1 til AIS ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Kjøper du deg en transponder har den sin egen gps-antenne. I tillegg trenger denne en VHF-antenne, enten sin egen eller du kan bruke radioens vha en splitter. Jeg har spiltter da jeg vil ha best mulig sendeforhold (utnytte VHF-antenna i toppen av masta, 20 meter over sjøen). Det kan være ugunstig å ha to VHF-antenner rett ved siden av hverandre, men det kan også funke fint. . Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
abbor Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Trenger extra GPS antenne og ekstra VHF eller antenne. Er mulig å få kjøpt en (VHF) antennesplitter, men de koster mye mer enn hei helt grei antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Da jeg kun hadde AIS-mottaker, forsøkte jeg meg med forskjellige splittere. Men det ble ikke optimalt. Det største problemet var støy inn på VHF'n. Så jeg har separate antenner. Litt mye antenner på en Saga27 kanskje med to VHF-antenner, ICE mobilt bredbånd antenne, TV-antenne FM-radioantenne og to GPS-antenner. Men hittil er jeg ikke blitt tatt for å være russisk spionskip. Når det gjelder de to GPS-antennene for henholdsvis AIS'n og kartplotteren, fikk jeg et problem. Båtens posisjon på kartplotteren ble nemlig ustabil iom. at den fikk posisjon fra to GPS'er. Så nå har jeg plugget fra kartplotterens GPS slik at den kun får signal fra GPS'n for AIS'n. Dette problemet har jeg ikke hørt at andre har, så jeg regner med at det er spesifikt for plotteren min, en tilårskommen 11" Interphase Chartmaster CVS+ plotter. GPS'n for Raymarine 650 AIS'n gir forøvrig en meget god posisjonsangivelse, både for AIS-plott og til posisjon for båten på plotteren. Redigert 17.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.