Jump to content

Mislykket oljebytte VP D4-260 - tips mottas


AOG

Recommended Posts

Jeg skulle bytte olje og filter på min VP D4-260A-B, men det gikk ikke helt bra. Jeg hadde en oljesuger (http://seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=4490) med sonde like lang som peilepinnen, og etter å ha sugd opp drøyt tre liter kom det ikke mer. Tenkte sonden var for kort og kjøpte 5 mm spyleveskeslange på Biltema. Kappet en lengde ca 30 cm lengre enn peilepinnen og dyttet nedi, men fortsatt fikk jeg ikke sugd opp mer. Hva kan jeg ha gjort feil?

 

Har også kjøpt inn to filtere (delenr. 3582732, det stemte med det bakre der jeg kunne se nummeret). I manualen står det at man skal bytte by-pass filter også, så da ble jeg litt i stuss. Er det to eller tre oljefiltere? Er kanskje det fremre (som jeg ikke kunne se delenr på) by-passfilter (med annet delenr)?

Link to post

Sonde like lang som peilepinnen vil vel ikke fungere. Meg bekjent er peilepinnen bare såvidt nedi oljen. Derav MIN/MAX-merkene som sitter nederst på peilepinnen. Men det er ikke godt å si hvorfor spyleveskeslangen ikke virket. Kom det luft? Eller dannet det seg vakuum? Kanskje oljen ikke var varm nok til å komme opp igjennom slangen.

 

Etter flere historier her på forumet med folk som får plastslangen smeltet fast nede i peilerører, tar jeg ikke sjansen på den løsningen. Kobler meg utenpå peilerøret og suger opp. Fungerer fint. (Har en VP AD41.)

Link to post

Takk for tips, skal se etter slange på SB side, men det spørs om jeg får gjort jobben i høst, skal ut å reise og det første som skjer etter hjemkomst er opptak av båten. Hadde kjørt en tur så oljen var god og varm. Uten at jeg har manualen foran meg mener jeg illustrasjonen viste en oljesuger gjennom peilerøret.

 

Sugeren er forøvrig en vakumtype der pumpen bare suger luft ut av beholderen som i sin tur suger oljen. Mulig dette ikke så bra løsning..(men det funket fint til det ikke kom mer:)

 

Noen som vet om det er to identiske filtere? Og er ett av dem by-pass filter?

Link to post

Illustrasjonen til Bonus er litt misvisende, det sitter altså en egen slange bak på styrbord side av motorene som kun er til drenering av olje, det er ikke bånnplugg på denne motoren siden denne slangen er festet til et rør som går rett ned i bånn av bånnpanna. Illustrasjonen viser at røret går ned på peilepinneadapteren, Det har iallefall ikke jeg sett. Vakuumsuger fungerer utmerket. Å ta av oljepåfyllingslokket har ingen virkning ettersom vivhuset er ventilert ut i luftfilteret via et kondenseringsfilter, dette bør du ta ut og vaske i white-sprit. La det tørke før montering.

Angående 40serie og KAD/KAMD motorer (MD40-KAD300) så har noen av disse bånnplugg men ikke alle, her skal peilepinnerøret brukes til utsuging men det går ned i bånnpanna og har en bøy hvor det går videre fremover. Jeg har lest at flere har trøbbel med å få ut all oljen på disse. Røret går altså der fremover og er festet med et klammer og det sitter muligens litt høyt. Slange ned i røret vil ikke hjelpe.

Link to post

Enig i at boka for D6 er misvisende.

 

Jeg forsøkte også peilepinnetilkoplingen med dårlig resultat etter å ha lest manualen, dreide deretter en overgangshylse i teflon og la inn O-ring for å tette 100% uten noen bedre effekt før jeg deretter saumfarte motoren og fant det spesiallagde sugerøret. Gjennom dette var det et svosj å suge opp olja fra varm motor. Konklusjon er at det er umulig å suge olja opp gjennom peilestaven på D6.

 

Nå har jeg montert fastmontert elektrisk tømme/fyllepumpe for motorene og drikker kaffe mens tømming og fylling pågår. :smiley:

Link to post

... ... en sugeslange rett ved veivhus filteret? (..)

Dersom det er en sånn er det bare å ta av plast hetta på denne å suge ut den veien.:-)

Jeg erfarte samme ting som tråd-starter da jeg skulle skifte olje på min VP TAMD31 for noen dager siden - fikk kun opp drøye fem liter av totalt (iflg instruksjonsboken) 9.5 ltr.

Ettersom dette var første gang jeg skiftet olje på motoren sjekket jeg instruksjonsboken før jeg startet på jobben, og der står det tydelig, "... suck up oil using an oil scavenging pump through the hole for the dipstick".

Jeg har en mistanke om at pil 2 på bilde nedenfor viser "sugeslangen" som nevnes av "knut63" som jeg skulle ha sugd opp oljen fra - er dette korrekt?

Pil 1 peker mot peilepinnen hvor jeg sugde opp oljen fra.

 

baat_3.jpg

 

Som nevnt så fikk jeg opp drøye halvparten av oljen - da det var umulig å få opp mer (forsøke med tre forskjellige pumper, en elektrisk, samt to manuelle) var det ikke annet å gjøre enn å fylle på med fersk olje det jeg hadde tappet.

 

Spørsmål: Bør jeg gjøre et nytt oljeskift eller holder det med et "halvveis" skift som jeg har gjort?

Redigert av the colonel (see edit history)
Link to post

Jeg har kjøpt en 12v pumpe hos Maretim som jeg kobler på tappeslangen. jeg fjerner pluggen i enden av tappe slangen og kobler til slangen fra pumpa med en overgang fra slangen på pumpa og drar til slangeklemmen og den andre slangen opp i en tom kanne..slår hul i filtrene med en syl eller lignende slik at filtrene også tømmes. Har da selvsagt varmet opp oljen. Setter polklemmene på batteriet og venter til den er sugd tom, dette tar ikke mange minuttene. Skifter filtrene bytter ut kannen med gammel olje med en med ny olje, stikker slangen ned i kannen med ny olje og kobler til pumpen igjen, men kjører den nå andre veien ved å fest pluss til minus og minus til pluss. Da er det bare å sitt vente til kannen er tom 12,5 liter med filterne på D4- 260. Kan være en fordel å skru av påfyllingslokket elle ta opp peilepinnen slik at luften kommer ut. Pumpen koster ca. 3 lapper, men for meg er den et must da det er meget kroglete å få fylt på ny olje. Tror det kalles tannpumpe, men spør etter den som kan kjøres begge veier. Den gjør oljeskiftet til en lek, samt at det ikke blir noe søl.

Link to post
  • 7 år senere...
Bonus skrev On 21.10.2012 at 19.54:

Skiftet olje på motorene idag, og tok etpar bilder.

Det er forskjellig innskruingsdiameter på de to oljefiltrene, så det går ikke å montere feil.

 

filter-1.jpg

 

Tømmeslangen vises her. Den vertikale, sorte slangen med slangeklemme og messingstuss på toppen.

oliepinne.jpg

Fungerer det greit med vakuumpumpe på dette dreneringsrøret (altså en slik med tynn slange som normalt brukes man suger olje fra peilepinnerør), eller er det bedre med disse små håndholdte oljelensepumpene fra bt? Diameteren på dette røret På d6’en er jo noe større enn den tynne sugeslangen på vakuumlensepumpen

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
mbm skrev On 20.10.2012 at 18.00:

Takk for innspill - da blir det nytt oljeskift til uka men oljen som ligger i filteret får bare ligge - velger å ikke bytte dette en gang til. Har bestillt ny oljesugepumpe fra Maritim så jeg venter til denne er ankommet før jeg starter på jobben. Noen som har erfaringer med Oljesugepumpe Pro 9liter ?

 

Rør merket '2' på bildet ditt er det rette for oljeskift ja, bare bruk tykkeste slangen fra vakuumpumpa og en passende bit gummislamge mellom pumpeslangen og røret så kommer olja kjapt ut 👍

Sikkert grei pumpa fra Maritim også, bare husk å tømme disse pumpene etter bruk så olja ikke siger inn i vakuum/pumpedelen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...