Jump to content

Hvor bestiller eg tenningsdeler til VP 250A


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hjelper en kompis som har litt fusk med sin Fjord 21 fra 1969. Motor er 1991. Har funnet ut at vi bør bytte plugger/kabler/rotor/fordelerlokk/ stift. Og trenger tips til nettside. Behøver også data på stiftåpning og tenninggrader.

Noen son kjenner slik motor? Håper det er rett betegnelse vi leste av skiltet. :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvis du har lest riktig, og dette er en VP 250, så er det samme motoren som AQ151, altså en firesylindret Volvo motor.

Dersom du har lest feil, og det er en 200, 225, 260 osv. så er det en V8'er, men det bør være mulig å se forskjell på en rekkefirer og en V8'er ?

 

 

General

Type designation ................................................................................. 250, AQ151

Type of engine ..................................................................................... 4 stroke, overhead cam

Speed range full load ........................................................................... 80–91.7 r/s (4800–5500 rpm)

Maximum cruising speed .................................................................... 3.33 r/s (200 rpm) lower than the max speed obtained

Compression ratio ............................................................................... 9.7:1

Compression pressure at starter motor speed1) .................................. 10–12 kp/cm2 (142–170 psi)

Number of cylinders ............................................................................ 4 in line

Bore ..................................................................................................... 96 mm (3.7795")

Stroke .................................................................................................. 86 mm (3.3858")

Swept volume (displacement) ............................................................. 2.49 dm3 (151.9 in3)

Weight, excluding water and oil, approx. ............................................. 250 Kilos (551.2 lbs)

Idling speed ......................................................................................... 15 r/s (900 rpm)

 

 

Tenning

Basic setting ........................................................................................ 6° BTDC (0–14.17 r/s = 0–850 rpm)

Stroboscope setting ............................................................................ 32–36° BTDC (70 r/s = 4200 rpm)

Contact gap ......................................................................................... 0.40 mm (0.01575")

Dwell angle .......................................................................................... 62±3°

 

Skifte av delene er beskrevet i manualen !

 

Og kvalitetsdeler får du hos Volvo Penta til følgende priser :

 

Stift: 83,75,-

Rotor : 85,-

Kondensator : 107,50,-

Fordelerlokk : 715,-

 

Plugger og ledninger ville jeg anbefale å kjøpe NGK BP6ES plugger (eller hva som står i listene for Volvo B230 motor) og et bra sett med pluggledninger hos nærmeste bildelesjappe, og der får du sikkert også stift, rotor osv. billigere enn hos VP.

Link to post

Nja, nå spør du vanskelig?

Jeg har kun kjøpt deler til fordeleren hos VP, og det sitter normalt en annen gnistsikker fordeler på båtmotorene, men om det innvendig er helt likt som på bil vet jeg ikke, men noe av det er sikkert det?

 

Jeg ville vel uansett kjøpt tenningsdeler hos VP, og som nevnt NGK plugger og noen skikkelige tennkabler på en bildelesjappe, eventuelt vurdert 123 ignition hvis man vil legge noe mer i det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...