Sjeldenutpå Startet 13.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2012 Hjelper en kompis som har litt fusk med sin Fjord 21 fra 1969. Motor er 1991. Har funnet ut at vi bør bytte plugger/kabler/rotor/fordelerlokk/ stift. Og trenger tips til nettside. Behøver også data på stiftåpning og tenninggrader. Noen son kjenner slik motor? Håper det er rett betegnelse vi leste av skiltet. :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marida Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Sitter vel en GM 5 eller 5,7 liter her. Er vel på 200, 225 eller 270hk. NNår jeg hadde slik motor handlet jeg på Norsk Bil- og Båtkompani på Alfaset i Oslo. Vet ikke om de har hjemmeside. Kjøp deler til bil, så sparer du masse Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Hvis du har lest riktig, og dette er en VP 250, så er det samme motoren som AQ151, altså en firesylindret Volvo motor. Dersom du har lest feil, og det er en 200, 225, 260 osv. så er det en V8'er, men det bør være mulig å se forskjell på en rekkefirer og en V8'er ? General Type designation ................................................................................. 250, AQ151 Type of engine ..................................................................................... 4 stroke, overhead cam Speed range full load ........................................................................... 80–91.7 r/s (4800–5500 rpm) Maximum cruising speed .................................................................... 3.33 r/s (200 rpm) lower than the max speed obtained Compression ratio ............................................................................... 9.7:1 Compression pressure at starter motor speed1) .................................. 10–12 kp/cm2 (142–170 psi) Number of cylinders ............................................................................ 4 in line Bore ..................................................................................................... 96 mm (3.7795") Stroke .................................................................................................. 86 mm (3.3858") Swept volume (displacement) ............................................................. 2.49 dm3 (151.9 in3) Weight, excluding water and oil, approx. ............................................. 250 Kilos (551.2 lbs) Idling speed ......................................................................................... 15 r/s (900 rpm) Tenning Basic setting ........................................................................................ 6° BTDC (0–14.17 r/s = 0–850 rpm) Stroboscope setting ............................................................................ 32–36° BTDC (70 r/s = 4200 rpm) Contact gap ......................................................................................... 0.40 mm (0.01575") Dwell angle .......................................................................................... 62±3° Skifte av delene er beskrevet i manualen ! Og kvalitetsdeler får du hos Volvo Penta til følgende priser : Stift: 83,75,- Rotor : 85,- Kondensator : 107,50,- Fordelerlokk : 715,- Plugger og ledninger ville jeg anbefale å kjøpe NGK BP6ES plugger (eller hva som står i listene for Volvo B230 motor) og et bra sett med pluggledninger hos nærmeste bildelesjappe, og der får du sikkert også stift, rotor osv. billigere enn hos VP. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Er nok en rekkefirer ja Thanks adeneo Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 er stift og alt likt som på B230 altså? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
adeneo Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Nja, nå spør du vanskelig? Jeg har kun kjøpt deler til fordeleren hos VP, og det sitter normalt en annen gnistsikker fordeler på båtmotorene, men om det innvendig er helt likt som på bil vet jeg ikke, men noe av det er sikkert det? Jeg ville vel uansett kjøpt tenningsdeler hos VP, og som nevnt NGK plugger og noen skikkelige tennkabler på en bildelesjappe, eventuelt vurdert 123 ignition hvis man vil legge noe mer i det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.