aslesp Startet 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2012 Hadde en stygg "ulyd" bak nå når jeg skulle ta opp båten. Den har lagt siden August uten å ha vært i bruk. Demonterte drevet og det var fullt av vann i knutebelgen. (båten ligger i saltvann) Startet opp båten uten drev montert og lyden var der fortsatt. Regner med det er lageret som lagrer knuten som har tatt kvelden. Knuten så fin ut, men etter et par timer i garasjen var den nokså rusten. Tyder på saltvann har vært der. Bør jeg bytte både knute og lager? Hva koster slikt i innkjøp av deler. Har noen erfaring med å bytte dette selv? Har en verkstedhåndbok, men det sto ikke noe der om å bytte disse tingene. Har ikke fått tappet olje av drevet enda, men skal få gjort det også. Viser denne tegn til vann så må det nok til overhaling hos en VP forhandler, men hvis oljen fortsatt er fin vurderer jeg å gjøre det andre selv om det er ikke er for avansert. Sitér dette innlegget Link to post
aslesp Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Glemte en ting. Var også endel "slark" i drevet sideveis. Ser ut til å være lageret øverst på "kåpen". Den som en en folder inn når en skal ta av drevet. Hvordan er det å "ordne opp" dette? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Hvis det er lageret, som holder akseltappen, som bråker, selv om drevet ikke er der, må vel motoren ut? Hvilken motor er det? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
aslesp Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Hmmm, det høres ut som en stor jobb. Er KAD 43, men har motor midtstilt. Er mellom aksel løsning mellom motor og drev. Så det går ikke an å trekke ut dette lagert bakfra? Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Har gjordt noe av det samme med vår båt i sommer men her var det snakk om 2 motorer og uten mellomaksel.Denne jobben satte jeg bort til Lasa og det ble ikke akkurat billig.Begge motorer måtte ut og vi gjorde en stor jobb med hele drivlinjen.I ditt tilfelle ville jeg tro at ved og ta ut mellomakslen så vil du komme til på insiden av transom ,og kan da få ut aksling , lager og tetninger fra innsiden når du står på land.Vil også anbefle deg og bytte knuten med det samme du holder på for å være sikker.Tror den koster ca 7000- hvis jeg husker riktig.Det ligger delekatalog for dette opplegget ditt her på BP i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Sjøga Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 https://baatplassen.no/i/topic/79134-skifte-lager-utgende-aksling-vp-dpe-drev/ Detter er måten å gjøre det på om du har 1 lager. Har du 2 lager på motor ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Vil også anbefle deg og bytte knuten med det samme du holder på for å være sikker.Tror den koster ca 7000- hvis jeg husker riktig. Byttet du komplett knute? Man trenger vanligvis kun bytte kryss og jeg mener jeg betalte rundt tusenlappen pr stk for få år siden. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Et godt råd: Ta kontakt med Ingvar Ytrebø (Boe a/s) på 6035 Fiskarstrand. Telf. 90509274. Flink, pålitelig og behjelpelig person.(Egne erfaringer). Ekspert på Volvo drev. Skaffer rimelige deler. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Hvis det er lageret, som holder akseltappen, som bråker, selv om drevet ikke er der, må vel motoren ut? Beklager, jeg visste ikke du hadde mellomaksel. Da er mitt råd kanskje feil. Hvilken type båt er det? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Quantum Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Byttet du komplett knute? Ja byttet begge to. Volvo selger nå bare komplette knuter,men mulig du kan få kjøpt noe uorginalt andra steder. jeg gjorde dette på et VP verksted og fikk garanti på jobben. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.