Jump to content

Oppussing av 16-17 fots glassfiberbåt


Dimling

Recommended Posts

Først må jeg si hei. Har snoka rundt her siden jeg kjøpte båt i vår.

 

Har brukt båten i hele sommer, men den er for å si det mildt sliten. Vil gi denne båten nytt liv innen neste sommer. Mulig det går bra, mulig det går nedenom og hjem.

Kom gjerne med innspill og gode råd til en nybegynner.

 

Bilder sier mer enn tusen ord:

 

img_0765.jpg

 

Vet ikke hva slags båt det er (om noen eksperter vet så rop ut).

 

Kan lite om oppussing av båter, men skjønner at her er det mye jobb.

 

img_0767v.jpg

 

Planen er å renske vekk alt løst, pusse og forbrede til støping nå i høst.

 

Den flekser litt i bunnen så jeg har tatt ut deler av dørken og skal støpe inn avstivninger.

 

img_0802.jpg

 

 

Til vinteren vil jeg lage ny innredning og lignende, blir en del i eik for det får jeg gratis. Planen er å lage benker rundt der jeg har fjernet dørken og ha løse lemmer som ny dørk der det nå er hull.

 

Har også lyst på dollbord i eik rundt hele, noen som har noen synspunkter på akkurat den ideen?

 

 

Et par bilder etter høytrykkspyling og fjerning av ting og tang.

 

img_0800.jpg

Vindskjermen er borte for alltid, mye finere uten synes jeg.

 

...og forfra:

img_0803.jpg

 

Blir neppe hyppige oppdateringer av denne tråden, fordi jeg også har et hus som også krever sitt (nesten like dårlig som båten), men jeg skal gjøre mitt beste for å dokumentere underveis.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Svart (redigert)

Da har det begynt å skje ting med prosjektet igjen. Ting tar tid.

 

Her har jeg limt fast el-rør med tec7, mangler bare litt pussing så er det klart for støping.

bilde

 

 

 

 

Toppen er ferdig pussa, sparkla og malt et strøk med shipolin.

bilde

 

Etter at bildet ble tatt har vinduene fått seg enn runde med autosol (noe som hjalp en del). Det har også blitt tid til et strøk til med maling. Resultatet ble ikke så aller værst på tross av vind og insekter i malinga.

 

Planen videre nå er å rengjøre skroget skikkelig, sparkle små hull i gelcoaten, fikse et par mindre skader og kanskje male. Deretter skal det støpes og males innvendig og interiør skal lages.

 

Dollbord i eik må også tilpasses (om noen har noen gode forslag til hvordan dette kan gjøres er det bare å si fra).

 

 

Er det noen som vet hva slags båt dette er, så lurer jeg veldig.

Redigert av Dimling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På tide med en oppdatering. Hadde et håp om å bli ferdig til St. Hans, men dengang ei. Nå er håpet neste helg, når det er, må gudene vite.

 

Det hvite på skroget er malt.

bilde

 

 

Ferdig støpt innvendig og fundament til benker er ferdig. ikke helt i vinkel og vater men det går seg til.

bilde

 

Plater har jeg også fått tillpassa og delvis skrudd fast.

bilde

 

Oraklenes tid er ikke over. Hvordan båt er dette?

Link to post
Share on other sites

Noe tyngre vil den nok bli, men med tanke på at jeg er blitt kvitt en gjennomvåt dørk (med innstøpt plate). Samt at det interiøret som var hovedsakelig bestod av 22mm plater (jeg har brukt 12mm), så tror og håper jeg at det i sum ikke har så mye å si. Mulig jeg må legge inn litt vekt foran for å utligne for benkeplassen akter, men det finner jeg ut når den er på vannet (stein er gratis :))

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...