Jump to content

VP AQAD 41A, får ikke mer enn 2000 omdreininger på "maks"


BåtGeir

Recommended Posts

Som overskriften sier. Og jeg har også 2 av de. Og når jeg kjører de hver for seg så går BB motoren kun 2000 omdreininger. Så effekten er altså lav. Mens SB motor nesten drar båten i plan alene. Når begge motorene går, så går også BB motor på "riktig" turtall. Den trenger altså drahjelp av den andre for å få turtall

 

Har lurt på om det er turboen. Da den er byttet på den ene, men ikke på den andre. Noen som har noen gode ideer?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme plagen på en ad41p,og prøvde alt mulig.Rengj.interk.sjekket ladelufttrykk.røykbegrenser.dieselfiltre.Turbotrykk.Tilslutt byttet jeg luftfilter og da var alt greit.Pinlig.Filteret var ikke gammelt,men motorromsisolasjonen var begynt å støve,og da går det fort tett.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har det vært slik "alltid"?

Har du byttet propeller og kanskje fått en tyngre propell på den ene?

 

 

Om den alltid har vært slik er jeg vel ikke helt sikker på. Men begge motorene ble overhalt i vinter. Byttet alle sylinderforing, stempler, planet topp, nye dieseldyser, og nye dynamoer, startere+++ på begge motorene. Ble også satt på nye duopropp på begge drevene. + full service med filter og væsker. Samt satt inn glassfilter for diesel. Matepumpene ble bytett på sensommeren. Jeg har sjekket grovfiltert til diesel og luftfilter nå. Dieselfilteret der ser helt nytt ut. Luftfilter er litt svart, men ikke mer enn normalt etter en sesong, og ikke tett.

 

Kan jo nevne at det er ny turbo på den andre motoren. Men ikke på denne som går dårlig.

Redigert av BåtGeir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei,

Er litt spent på om du har fått orden på den ene motoren din, eg har samme problem med at den eine motoren ikkje klarer meir enn 2300 omdr. Har skifta diselfilter og luftfilter, uten bedring.

Motoren lar seg ruse til over 4000 omdr. Når eg kjører ser eg at det legger seg ei svart sot hinne på sjøen, regner med at dette er uforbrent diesel og dermed er det et tegn på nokk diesel, men da kan det være en el flere dyser som ikkje forstøver men ligger å slever.

Håper du kan gi et svar på hvor langt du er kommet i feilsøkingen

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke testet noe før båten gikk i opplag. Så desverre er det ikke mye jeg kan bidra med nå. Kommer sterkt tilbake til våren. Det jeg er ganske sikker på er at jeg kan utelate drivstoffpoblemer da filtrene er rene som gull. All dysene er byttet så det er nok heller ikke det. Matepumpen er også byttet. Har også sjekket luftfilter, og de ser ikke tette ut selv om man ser de er brukt en sesong

 

Jeg ser noen har spurt om propeller. Jeg har byttet propeller på begge drevene, men disse er helt nye, og jeg tviler på at verkstedet har satt på forskjellige propeller på drevene.

 

Det som er så merkelig er at jeg får turtallet når den andre motoren går.

 

Er ikke noe helkrise dette, da båten fint planer slik som det er. Men på en annen side så liker jeg også at det er i orden. Jeg setter en mekaniker på dette til våren. Jeg holder en knapp på turbo/lekkasje på denne

Redigert av BåtGeir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Er litt spent på om du har fått orden på den ene motoren din, eg har samme problem med at den eine motoren ikkje klarer meir enn 2300 omdr. Har skifta diselfilter og luftfilter, uten bedring.

Motoren lar seg ruse til over 4000 omdr. Når eg kjører ser eg at det legger seg ei svart sot hinne på sjøen, regner med at dette er uforbrent diesel og dermed er det et tegn på nokk diesel, men da kan det være en el flere dyser som ikkje forstøver men ligger å slever.

Håper du kan gi et svar på hvor langt du er kommet i feilsøkingen

 

Har akkurat samme problemet som deg, men jeg har ikke fått feilsøkt mere på det, ettersom det tredje overhalte hekkagregatet fra TRT Motorservice nå har takket for seg, så båten står på land.

Men symptomene er veldig like. Slet med å komme over 2000 rpm før, men etter at jeg gikk ned 2 trinn på propellene, fikk jeg den opp i ca. 2300-2400 o/min. Av og til klarte jeg å presse den over 2700, og da fortsatte den vider til drøyt 3000. Også hos meg ligger det et svart belte av sot i sjøen bak båten, når jeg prøver å presse den over 2300 o/min.

Skal prøve å ha deg i bakhodet om jeg finner ut av det, men det blir vel ikke før til våren.

Må først få ordnet opp med TRT, og det kan ta litt tid, ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

Også hos meg ligger det et svart belte av sot i sjøen bak båten, når jeg prøver å presse den over 2300 o/min.

Mangel på luft eller mangel på turbotrykk (og derav luft) gir dette symptomet. Jeg har en turbotrykksmåler som lånes bort mot en Troika.

mvhj

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Mangel på luft eller mangel på turbotrykk (og derav luft) gir dette symptomet. Jeg har en turbotrykksmåler som lånes bort mot en Troika.

mvhj

Bavaria32sport

 

Har turbotrykkmåler selv, men får som sagt ikke gjort noe før jeg får ordnet hekkagregatet.

Men turboen er ny, så den er det nok ikke.

Men har litt tro på at det kan være dyser, feil innsprøytingstidspunkt, eller tett intercooler.

Men ettersom motoren ikke går rent på alle sylindre før etter et par minutter, har jeg mest tro på dyser, muligens i kombinasjon med feil innsprøytingstidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel en fyr her på BP som hadde kjøpt 2 nye turboer. Deenene viste seg å være defekt, og det fant han ut etter 1,5 år?

Mål trykket. Det er lett, det gir deg en pekepinn.

 

Tett intercooler gir vel lavt trykk siden det mangler luft.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skal nok finne ut av det. Har over 20 års erfaring som bilmekaniker. Men som sagt må jeg først få løst saken mot TRT Motorservice, slik at jeg får et brukbart hekkagregat, eller et rimelig ett som jeg kan bygge opp/overhale selv.

Dyser, intercooler, kompresjon og innsprøytingstidspunkt skal jeg sjekke nå mens båten står på land, men resten er nødt til å vente.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fint om du postet løsningn når du kommer sålangt :-) Kjekt for andre med nogenlunde samme feil.

Det er også for kaldt å skru :-) Lykke til, keep us posted.

Ha en fin helg!

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...