Jump to content

VP AQAD 41A, får ikke mer enn 2000 omdreininger på "maks"


BåtGeir

Recommended Posts

Tror ikke det nødvendigvis er noe galt med motoren til trådstarter. 41 motorene har lite moment før de lader turbotrykk.

Ved original turbo vil de neppe lade før 2400-2600 rpm. Ved oppgradert bytteturbo, så kan de begynne p lade fra 2200-2300.

Det er nok at tenningen er litt sen eller røkbegrenseren er litt stramm på den ene motoren, så klarer den ikke å komme over turtallet for å lade turbotrykk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har trolig funnet feilen på min AQAD41.

Skulle sjekke om intercooleren var tett, og da fant jeg ut at det var tært hull på undersiden av intercoolerhuset.

Det skal være et hull under, som akkurat er stort nok til at dreneringsstussen kommer ut.

Rundt denne stussen sitter det en gummipakning.

På min var hullet blitt så stort at det var større enn gummipakningen, med det resultat at turbotrykket fiser ut der.

Startmotoren, som sitter rett under, var tydelig "merket" av lekkasjen. Den var svart og "sotete" av luften som hadde blåst ut.

Skal prøve å få båten sjøsatt i helgen, så da får vi se om det var der hele problemet lå, eller om det er mere som plager den.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått prøvekjørt, og det er ingen tvil. Det var lekkasje i intercooleren som var problemet på min motor.

Nå spretter nærmest båten opp i plan, og gassresponsen er på topp, uansett turtall.

Den er så frisk, at nå skal jeg i første omgang 2 trinn opp i propellstigning, så får vi se om det muligens tåles enda mere :smiley:

Så sjekk intercooleren, både for lekkasje og evt. tett register, om dere har lignende problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...