Halvor Jensen Startet 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2012 Hei. Har tatt opp båten for vinteren og planlegger jobber før neste sesong. Motoren er veldig tungstartet når det er kaldt, fikk nesten ikke start ved 4 grader utetemp. Opplever også det samme ved 10-20 grader på sommern når den har ligget noen dager. Den ryker lite, går jevnt og fint ved alle dieselforbruk virker ikke unormalt og jeg har rene filter med vannutskiller. Har ikke sjekket filteret på dieselpumpa. Har hørt at det er litt risikabelt da det vistnok skal være vrient å få tak i nye deler hvis noe ryker når jeg åpner her. Jeg mistenker at glødepluggene er dårlige. Ser at det er litt ulikt fra motor til motor hvor mye dette betyr. Noen som vet noe om dette på min motor. Tar gjerne tips i forhold til filteret på dieselpumpa, er det lett å åpne og liten riskiko for å gjøre en tabbe...? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Hvor lenge gløder du ? Jeg tror du må gløde ganske lenge når det er 4 grader. Jeg byttet glødeplugger i fjor, men må allikevel gløde i 30 sekunder i sommermånedene. Det er en kjent sak med våre maskiner, Halvor.. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Har den blitt sånn nå i det siste, eller er de en båt du har kjøpt nylig? Har en BMC 1.5 30 hk den må ha full gass ( i fri) minimum 20 sek. gløding uansett om det er +20 eller -20 før den starter. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Jeg vil tjekke gløderør. Jeg har en TAMD40B hvor et gløderør ikke virkede. Jeg skiftede alle 6 og nu starter den perfekt.Jeg forvarmer i 30 sek. Redigert 15.Oktober.2012 av softice (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Hei. Jeg har samme motor, gløder i 20-30 sek og smeller tvert! Jeg har alarm, så jeg i realiteten gløder til det piper to ganger. Har en venn med samme motor, gløder 20-30 sek og må kjøre startmotor i ca 10 sek før det skjer noe. Jeg mistenker defekt gløding. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Halvor Jensen Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Takk for gode tilbakemeldinger. Nå når jeg tok opp båten glødet jeg nok 50-60 sekunder og slt fortsatt med å få start. Tror nok glødepluggene skiftes i løpet av vinteren. Hva med tips til bytte av filteret på dieselpumpa. Er det en grei jobb eller bør jeg være forsiktig her? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Er det ingen grovfilter eller separator mellom tank og motor? Det burde du ha. Ellers vil sil i pumpa gå lettere tett ved ureinheter i tanken. Dersom du har forfilter så kan du slappe av trur eg. Ellers ville eg ikkje vert redd for å skrudd opp å sjekket, det er normalt greit så lenge motoren er i jevnlig drift og pakninger holdes fleksible av drifstoff. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Har ikke sjekket filteret på dieselpumpa. Har hørt at det er litt risikabelt da det vistnok skal være vrient å få tak i nye deler hvis noe ryker når jeg åpner her. Jeg misstenker at det kan være en missforståelse ? Om det er hovedfilteret på pumpa (merket 3825133) er dette noe i alle fall jeg bytter hvert år. Tar det i forbindelse med bytte av filter på vannutskiller og kjører lufterutine etterpå... Det skal mye til om man skal ryke noe ved bytte av dette filteret da det er skrudd på, på samme måte som oljefilteret... Men kan det være et annet filter, eller en sil du mener (inne i pumpa)? Redigert 15.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Jensen Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Jeg misstenker at det kan være en missforståelse ? Om det er hovedfilteret på pumpa (merket 3825133) er dette noe i alle fall jeg bytter hvert år. Tar det i forbindelse med bytte av filter på vannutskiller og kjører lufterutine etterpå... Det skal mye til om man skal ryke noe ved bytte av dette filteret da det er skrudd på, på samme måte som oljefilteret... Men kan det være et annet filter, eller en sil du mener (inne i pumpa)? Det filteret bytter jeg også vært år - så det er ok. Men jeg mener å ha hørt at det er et filter inne i pumpa som også bør sjekkes hvis en mistenker at det er trøbbel med drivstofftilførselen. Har hatt dieseldyr angrep men har fått ryddet opp i dette helt frem til pumpa. Har grovfileter og vannutskiller mellom tank og motor så det er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Er det vanskelig å bytte disse pluggene? Er det andre deler som bør/skal byttes samtidig? Spesialverktøy? Skal pluggene strammes med momentnøkkel, i så tilfelle hvilket moment? Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Worry II Svart 5.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 (redigert) Er det vanskelig å bytte disse pluggene? Er det andre deler som bør/skal byttes samtidig? Spesialverktøy? Skal pluggene strammes med momentnøkkel, i så tilfelle hvilket moment? Det er veldig lett å bytte glødeplugger ! Sitter under dysene, se bildet. Jeg brukte ikke moment på de nye. Vanelig fastnøkkel funker fint ! Ligger en jordings-skinne mellom dem. Redigert 5.Juni.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.