Jump to content

Gode VHF antenner

JRK

Recommended Posts

Hei.

Kjøp deg en Glomex RA109 90cm stålpisk, så får du en god antenne. Hva "maritim gain" betyr, aner jeg ikke, men det høres ut som et fiktivt "selger uttrykk". Men hvorfor skal du bytte antenne? Min antenne er ganske så mange år gammel, men helt OK etter hva SWR-instrumentet jeg nettopp kjøpte sier.

De lange antennene har man vanligvis problem med å få til jordplan til. De har imidlertid et "flatere" strålingsdiagram og rekker derfor lengre. Dette forutsetter imidlertid at antennen er montert absolutt vertikalt. krenger båten mye, går signalet fra den ene siden rett i havet, og fra den andre siden rett til englene der oppe.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En RA106 og en RA109 er i utgangspunktet likeverdige. Om en ønsker stålpisk eller stiv glassfiber, går ut på ett. Men skal du snike deg under en lav bro, er det jo greit med stålpisk som ikke knekker! Men som du antyder, RA 109 har en skikkelig plugg slik at en der slipper tull med kortslutning eller brudd i tilkoblingen. Jeg fatter ikke at Glomex bruker pluggløsningen de har på RA106.

Og et lite tips ang. AIS-antenne. Standard VHF-antenner er optimalisert for k16, mens AIS sendes på litt høyere frekvens og dermed burde ha en smule kortere antenne. Dette betyr null og nix for AIS mottak, men litt for sending. Så jeg kuttet av ca. 5cm på stålpisken min for AIS, og dermed gikk SWR tallet ned fra 1:1,7 til 1:1,5.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, eller husker det ikke i farten, men jeg har et SWR-instrument til utlån i båten i Son.

Når det gjelder tidlig mottak av AIS, ser jeg ikke den store nytten av det. Når jeg er utpå i nærheten av Tofteholmen, ser jeg båter langt nord for Drøbak og langt syd for Horten. For meg er det viktig å se kurs og hastighet på andre båter når de er mye nærmere som noen få nautiske mil med risiko for kollisjon.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jyepp, noe slikt tull. Da er det veldig fort å få noen løse trådbiter av innerleder eller skjerm som lager kortslutning. Og med denne antennen som har spole og elektrisk forbindelse mellom antenne og skjerm, kan en ikke ved å motstandsmåle vite om det er kortslutning i pluggen eller den korrekte forbindelsen i selve antennen.

Jeg har den stålpisken til Glomex i mastetoppen (ca. 20 moh). Montert i juli 2005. Antennekontakt av den typen man trer på. Men jeg loddet antennens senterleder til antennepluggen. Funker helt OK. Plukker opp Tjøme Radio greit når jeg er i området Lesø. Kan under gode forhold kommunisere med Tjøme Radio når jeg er i området Skagen.

Ja, selve RA106 antennen er god nok, og når en får den (og hvilken som helst annen VHF-antenne) 20 meter opp, mangedobles rekkevidden. Men jeg tror ikke jeg setter en forlengelsestang på 20 meter på min Saga27!, he he.

Jeg har hatt RA106 i 5 år, var selv også negativ til terminereingen. Målte i sommer SWR, var på 1.3 så nå jeg ser jeg absolutt ingen grunn til å skifte den ut. Snakket med en på Seatronic her om dagen i forbindelse med en Digital Yacht AIS antenne med produksjonsfeil, nevnte SWR målingen på RA106. Han fortalte da at de har hatt veldig god erfaring med disse antenne, kan være litt trøblete å montere kabelen, men når det er gjort er den god beskyttet mot vann. Han sa at kundene har hatt mye mer problemer med antennner med konnektor da da er mye mer utsatt for vann.

Når en sender, er det meningen at all effekten skal gå ut gjennom antennen og ut på luften. Men dessverre er ikke dette alltid tilfellet. På grunn av feil impedans på antenne/kabel/plugger, feil lengde på antenne, dårlige tilkoblinger osv, blir noe av effekten reflektert til senderen. Og SWR er et forholdstall for hvor mye som blir reflektert. Ideelt skulle det altså være 1 : 1, men så lenge en er under 1,5 : 1, er det bra.

Lars H.

Dette er en bra antenne. :thumbsup:

Har ikke forhandler i Norge, men kjøp direkte gikk helt fint for min del...... :smiley:

Tiltredes på det sterkeste. Maken står på vår båt. montert i 1982. Etter swr-måling foretatt av Tjøme Radio på Østfoldtreffet ser jeg ingen grunn til å bytte den ut iallefall. Var så godt som fri for standbølge og gav en uteffekt på 22 watt på den gamle høcom-en. Så kan de smarte hoder si at 3 db gain ikke er all verden, men som Lars var inne på i tidligere innlegg: Standbølgen i utstyret er det viktige her, Dere husker kanskje de gamle walkie talkie-antennene som hadde var justerbare i enden? Dette var kun for å få SWR så lavt som overhode mulig. Kan jo legge til Lars sin informasjon at om standbølgen begynner å nærme seg 3:1 sendes så mye av effekten tilbake til apparatet at det er fare for at utgangen på vhf-apparatet ryker. Skal lete gjennom de gamle radioamatørsakene mine og finne fram SWR-meteret Det kan være kjekt å ha fast i båten.

Gammel men god...

2012-06-03_14.30.39.jpg

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Når det gjelder testing av SWR, så har jeg kjøpt instrument til å måle dette. Møtes vi i hjemmehavnen eller andre steder, er det bare å si ifra, så stepper jeg opp med boksen og tester deres opplegg. Kanskje det blir utstrakt bruk av boksen min på neste BP-treff?

Lars H.

Jeg er amatør, og vet ikke engang hva en crimptang er for noe. Ikke har jeg tenkt å kjøpe det heller. Og så forteller Lars H hva jeg mener jeg trenger å vite innen elektronikk/antenner. Uten å fortelle hvor dum jeg egentlig burde føle at jeg er.

Og når jeg ligger i Skagen havn og komuniserer greit med Tjøme radio, så holder VHF-sambandet for mitt bruk. Har ikke de store kravene.

Når det gjelder testing av SWR, så har jeg kjøpt instrument til å måle dette. Møtes vi i hjemmehavnen eller andre steder, er det bare å si ifra, så stepper jeg opp med boksen og tester deres opplegg. Kanskje det blir utstrakt bruk av boksen min på neste BP-treff?

Lars H.

Har gjordt det samme, så hvis noen rundt Trondheim har behov for å få testet antennen, er det bare å si fra....

Forøvrig er forklaringen rundt SWR beskrevet her flere ganger tidligere.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...