Pettern1972 Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Lars-, Får finne fram mitt også, så gjør vi østfoldtreffet standbølgefritt.... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Mix Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Jeg er amatør, og vet ikke engang hva en crimptang er for noe. Ikke har jeg tenkt å kjøpe det heller. Og så forteller Lars H hva jeg mener jeg trenger å vite innen elektronikk/antenner. Så flott da ! Lars H vet garantert hva en crimpetang er. Og han vet forskjellen på RA106 og RA109 også. Men som du antyder, RA 109 har en skikkelig plugg slik at en der slipper tull med kortslutning eller brudd i tilkoblingen. Jeg fatter ikke at Glomex bruker pluggløsningen de har på RA106. Redigert 17.Oktober.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Men det gjør visst ikke du, for da hadde du vel informert oss uvitende? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Interessant lesing for oss amatører dette - noen i Bergensområdet/Askøy som kan måle/teste hos meg da jeg synes mottak er for dårlig og dette kanskje skyldes antennen. ? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Mix Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Men det gjør visst ikke du, Joda, jeg har både crimpetang og SWR meter jeg, så det er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 (redigert) Men vi får visst ikke vite hva radioinspeksjonen hadde kommentert) Han sa egentlig ikke noe mer. Antar det dreide seg om problemene med korrosjon der pisken er klemt fast. Jeg har også mistet noen pisker ifbm hardkjøring av FRC. Heldigvis var det sveisetråd å hente i sveisesjappa. Jeg mistet også pisken på Metzantenna jeg hadde i mastetoppen. Er erstattet av en stålpisk fra Procom. Og ja, jeg har crimpetang. Redigert 18.Oktober.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 RA106 fatter jeg ikke forhandlere tar inn engang sålenge RA109 finns. Men det er nok lettere å selge RA106 til amatørene da en ikke trenger crimptang for å montere. Amatører som meg er faktisk godt fornøyd med RA106. Jeg har montert noen PL259 jeg også, men da utgaven som ikke trenger krympetang. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Sikkert greit. Det hele var bare råd etter mange års erfaring. Ikke noe grunn å ta på vei. Unger vil ikke alltid ta imot gode råd de heller. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Som jeg skrev tidligere i tråden har Seatronic faktisk bedre erfaring med RA106 enn med RA109, overraskende for meg også. Når en ser på løsningen er kabelen godt beskyttet når den først er montert, problemet er at den er litt kronglete å montere. Problemene med RA109 er i følge Seatronic relatert til korrosjon i forbindelse med PL259. Når det gjelder min gjentagelse av uttrykket amatør var det ironisk ment, jeg er sannsynligvis en av få på forumet som har utvikling av elektronikksystemer for bruk i marinmiljøer som yrke. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 (redigert) Da kan du sikkert fortelle om produsenter for det profesjonelle marine markedet som bruker slike koplinger som RA106 bruker. Tvertimot er det PL259 som dominerer totalt, men det vet du sannsynligvis allerede siden du driver i bransjen. Forøvrig leveres RA106 og 109 med akkurat samme vannbeskyttelse, så hva seatronic sier her forundrer meg. Ja såpass mye at jeg ikke stoler på det. Redigert 18.Oktober.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Grunnen til at en kobling som på RA106 ikke vil brukt i proffmarkedet er at det der er viktig at utrent mannskap skal kunne bytte ut ei feilende antenne, RA106 er heller ingen god løsning for fritidsmarked for de som installerer selv. Ved en profesjonell installasjon for fritidsmarkedet er det etter min mening en grei løsning. Vi bruker lite standardkomponenter og løsninger i det vi lager, som regel for dyrt, tar for mye plass eller har for lav pålitelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Nå snur du alt på hodet, men greit, som sagt var det hele ment som ett godt råd. Jeg har som sagt skiftet ut 2 stk RA106. Og jeg gjorde det ikke fordi jeg syntes det var morro. Men nå trekker jeg meg fra denne tråden. Det begynner å bli direkte tåpelig. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 1. Seatronic, som sannsynligvis er størst i Norge på VHF til fritidsmarkedet sier at RA106 gir færre problemer en RA109 2. Ved å vurdere konstruksjonen (noe jeg har svært mye erfaring i ) ser jag at den gir god vannbeskyttelse, men samtidig ikke er av de enkleste når det gjelder å få til en god terminering Antenne og terminering vil sannsynligvis ha lang levetid hvis det er korrekt utført. Jeg konkluderer dermed at RA106 er godt egnet for fagmessig montasje for fritidsmarkedet, hva er feil med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Nå er vel ikke alltid RA106 feilfri. Det fikk jeg erfare for noen år siden. Mer om dette (det var brudd i selve antennen mellom spolen og antennepisken) i tråden Helt ny Glomex VHF-antenne funker ikke. Jeg har tatt noen bilder av hvordan tilkoblingen for denne antennen er slik at det kanskje for de som ikke kjenner antennen er lettere å følge med. Først et bilde av selve "pluggen", dersom en kan kalle det en plugg. Som en ser er skjermen brettet tilbake og den riflet hylsen tredd over den. senterlederen er avisolert og brettet tilbake. Dette skal så dyttes inn i foten på antennen og skrus fast Her gjelder det at en får senterlederen på plass helt inn og i det lille hullet på bildet over. Dette ser en ikke hvordan det går, en arbeider i blinde. Jeg skrudde så fra hverandre antennefoten slik at spolen vises. På bildet under ser en hullet i nylonen der senterlederen skal treffe, Treffer en ikke, får en ikke forbindelse, og i verste fall (og det er lett å få til), vil en i stedet få kontakt mod gods slik at en får direkte kortslutning og kan ødelegge utgangstrinnet på VHF'n. Så aldri mer Glomex RA106 antenne på meg! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Ahh, takker, meget informativt. RA106 er ikke den versjonen jeg har. For jeg kunne tre senterlederen gjennom pluggen og lodde enden på den. Før pluggen ble skrudd fast i antennen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.Februar.2013 Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 Er det slik at man ikke kan bruke vanlig vhf antenne til ais-transponder? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Februar.2013 Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 Det går helt fint, selv om det teoretisk blir noe bedre med en antennelengde tilpasset bølgelengden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Zhik Svart 23.Februar.2013 Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 AIS benytter Channel A 161.975Mhz (87B) og Channel B 162.025Mhz (88B). VHF bruker området fra 155.500Mhz til 162.000Mhz. Derfor går det greit å benytte en VHF antenne til AIS, men hvis man skal ha en egen AIS antenne er det enda bedre å bruke en antenne helt tilpasset AIS frekvensene. AIS sender med lav effekt og du når teoretisk lenger med en tilpasset antenne. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2013 Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 Jeg har en vanlig VHF-antenne, såkalt stålpisk til AIS-transponderen. Men etter at jeg fant frem avbiteren og klippet av 2 - 3cm av antennen fikk jeg litt bedre SWR. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Er på utkikk etter ei god VHF-antenne i prisklassen 500 - 1000 pluss/minus. Ser at antenneleidningen i all hovudsak går ut på sida av sokkelen. Eg vil ikkje ha den ut på sida, men gjennom innfestinga. Sokkelen er den i syrefast frå Glomex. Den ser grei ut. Eg er litt kresen på innfestinga. Eg har store vanskar med å finne ei slik antenne. Finn den ikke hos norske utstyrslevradørar etter det eg har sett etter litt leiting. Men ekspertane her inne har sikkert forslag.? Lengd ca 1,5 m eller deromkring. Eitt spørsmål til? Tapar ein signalstyrke med splittar. Bør ein helst halde seg unna slikt. Prismessigt er det lite å spare ser eg, men har ein liten plass lan det kanskje vere noko å vinne. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 De fleste leverandører av radiosendere har vel antennefeste for gjennomføring under festet. Det blir vel da av denne typen: http://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/VHF-Tilbehor/Antennefester/Antennefot-toppmont--107119-p0000078141 En passende antenne til en slik sokkel kan være http://www.seatronic.no/vhf-vhf-antenner-c-47_460/glomex-vhf-antenne1-p-355 Ellers er det flere andre, norske nettbutikker som kun selger bl.a. båtradio og -antenner. Ofte til en noen bedre pris en våre tradisjonelle utstyrsleverandører, eksempelvis http://www.norworld.no m.fl.. Du taper nok en dB eller deromkring ved å bruke en splitter. Det behøver ikke bety all verden, men er man i grenseland for hvor langt VHF-en rekker kan en dB eller noe der om kring være utslagsgivende. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Takk Tasle T, men ser ut som kabelen kjem ut på sida her og? Foten er den eg har og som antenneleidningen skal gå gjennom altso ikkje på utsida. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 (redigert) http://www.glomex.it/product_details.asp?id=RA2022/18AUS Hvorfor ikke bruke den "vanlige" på 90 cm? Redigert 27.Desember.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Der är några saker som Norge är bäst på. Lusekofter skidor (Nortugg) självförtroenfe och antenner. Comrod bäst i världen. Inte billigaste men bäst Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 27.Desember.2013 Del på Facebook Svart 27.Desember.2013 Jeg har en tilsvarende antennefot som GPS-antenna er montert på. Det er ingen kabel ut på siden av den, kun nedenfra og innenfra. For eksempel for koaks gjennom taket og ut til antennefoten (innvendig i foten). Eller misforstår vi hverandre? http://www.glomex.it/product_details.asp?id=RA2022/18AUS Hvorfor ikke bruke den "vanlige" på 90 cm? Det stemmer, en halvbølge antenne (altså uten krav til eget jordplan) blir på ca. 90 cm. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.