Jump to content

Gode VHF antenner

JRK

Recommended Posts

Jeg er amatør, og vet ikke engang hva en crimptang er for noe. Ikke har jeg tenkt å kjøpe det heller. Og så forteller Lars H hva jeg mener jeg trenger å vite innen elektronikk/antenner.

Så flott da !

Lars H vet garantert hva en crimpetang er.

Og han vet forskjellen på RA106 og RA109 også.

Men som du antyder, RA 109 har en skikkelig plugg slik at en der slipper tull med kortslutning eller brudd i tilkoblingen. Jeg fatter ikke at Glomex bruker pluggløsningen de har på RA106.

Redigert av Mix (see edit history)

Men vi får visst ikke vite hva radioinspeksjonen hadde kommentert)

Han sa egentlig ikke noe mer. Antar det dreide seg om problemene med korrosjon der pisken er klemt fast.

Jeg har også mistet noen pisker ifbm hardkjøring av FRC.

Heldigvis var det sveisetråd å hente i sveisesjappa.

Jeg mistet også pisken på Metzantenna jeg hadde i mastetoppen. Er erstattet av en stålpisk fra Procom.

Og ja, jeg har crimpetang.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Som jeg skrev tidligere i tråden har Seatronic faktisk bedre erfaring med RA106 enn med RA109, overraskende for meg også. Når en ser på løsningen er kabelen godt beskyttet når den først er montert, problemet er at den er litt kronglete å montere. Problemene med RA109 er i følge Seatronic relatert til korrosjon i forbindelse med PL259.

Når det gjelder min gjentagelse av uttrykket amatør var det ironisk ment, jeg er sannsynligvis en av få på forumet som har utvikling av elektronikksystemer for bruk i marinmiljøer som yrke.

Da kan du sikkert fortelle om produsenter for det profesjonelle marine markedet som bruker slike koplinger som RA106 bruker.

Tvertimot er det PL259 som dominerer totalt, men det vet du sannsynligvis allerede siden du driver i bransjen.

Forøvrig leveres RA106 og 109 med akkurat samme vannbeskyttelse, så hva seatronic sier her forundrer meg.

Ja såpass mye at jeg ikke stoler på det.

Redigert av Mix (see edit history)

Grunnen til at en kobling som på RA106 ikke vil brukt i proffmarkedet er at det der er viktig at utrent mannskap skal kunne bytte ut ei feilende antenne, RA106 er heller ingen god løsning for fritidsmarked for de som installerer selv. Ved en profesjonell installasjon for fritidsmarkedet er det etter min mening en grei løsning.

Vi bruker lite standardkomponenter og løsninger i det vi lager, som regel for dyrt, tar for mye plass eller har for lav pålitelighet.

1. Seatronic, som sannsynligvis er størst i Norge på VHF til fritidsmarkedet sier at RA106 gir færre problemer en RA109

2. Ved å vurdere konstruksjonen (noe jeg har svært mye erfaring i ) ser jag at den gir god vannbeskyttelse, men samtidig ikke er av de enkleste når det gjelder å få til en god terminering

Antenne og terminering vil sannsynligvis ha lang levetid hvis det er korrekt utført. Jeg konkluderer dermed at RA106 er godt egnet for fagmessig montasje for fritidsmarkedet, hva er feil med dette?

Nå er vel ikke alltid RA106 feilfri. Det fikk jeg erfare for noen år siden. Mer om dette (det var brudd i selve antennen mellom spolen og antennepisken) i tråden Helt ny Glomex VHF-antenne funker ikke.

Jeg har tatt noen bilder av hvordan tilkoblingen for denne antennen er slik at det kanskje for de som ikke kjenner antennen er lettere å følge med. Først et bilde av selve "pluggen", dersom en kan kalle det en plugg.

plugg.jpg

Som en ser er skjermen brettet tilbake og den riflet hylsen tredd over den. senterlederen er avisolert og brettet tilbake.

Dette skal så dyttes inn i foten på antennen og skrus fast

fot1.jpgfot2.jpg

Her gjelder det at en får senterlederen på plass helt inn og i det lille hullet på bildet over. Dette ser en ikke hvordan det går, en arbeider i blinde.

Jeg skrudde så fra hverandre antennefoten slik at spolen vises. På bildet under ser en hullet i nylonen der senterlederen skal treffe, Treffer en ikke, får en ikke forbindelse, og i verste fall (og det er lett å få til), vil en i stedet få kontakt mod gods slik at en får direkte kortslutning og kan ødelegge utgangstrinnet på VHF'n.

delene.jpgdelene2.jpg

Så aldri mer Glomex RA106 antenne på meg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 måneder senere...

Jeg har en vanlig VHF-antenne, såkalt stålpisk til AIS-transponderen. Men etter at jeg fant frem avbiteren og klippet av 2 - 3cm av antennen fikk jeg litt bedre SWR.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 10 måneder senere...

Er på utkikk etter ei god VHF-antenne i prisklassen 500 - 1000 pluss/minus.

Ser at antenneleidningen i all hovudsak går ut på sida av sokkelen. Eg vil ikkje ha den ut på sida, men gjennom innfestinga. Sokkelen er den i syrefast frå Glomex. Den ser grei ut. Eg er litt kresen på innfestinga.

Eg har store vanskar med å finne ei slik antenne. Finn den ikke hos norske utstyrslevradørar etter det eg har sett etter litt leiting. Men ekspertane her inne har sikkert forslag.? Lengd ca 1,5 m eller deromkring.

Eitt spørsmål til? Tapar ein signalstyrke med splittar. Bør ein helst halde seg unna slikt. Prismessigt er det lite å spare ser eg, men har ein liten plass lan det kanskje vere noko å vinne.

De fleste leverandører av radiosendere har vel antennefeste for gjennomføring under festet. Det blir vel da av denne typen: http://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/VHF-Tilbehor/Antennefester/Antennefot-toppmont--107119-p0000078141

En passende antenne til en slik sokkel kan være http://www.seatronic.no/vhf-vhf-antenner-c-47_460/glomex-vhf-antenne1-p-355

Ellers er det flere andre, norske nettbutikker som kun selger bl.a. båtradio og -antenner. Ofte til en noen bedre pris en våre tradisjonelle utstyrsleverandører, eksempelvis http://www.norworld.no m.fl..

Du taper nok en dB eller deromkring ved å bruke en splitter. Det behøver ikke bety all verden, men er man i grenseland for hvor langt VHF-en rekker kan en dB eller noe der om kring være utslagsgivende.

Jeg har en tilsvarende antennefot som GPS-antenna er montert på. Det er ingen kabel ut på siden av den, kun nedenfra og innenfra. For eksempel for koaks gjennom taket og ut til antennefoten (innvendig i foten).

Eller misforstår vi hverandre?

http://www.glomex.it/product_details.asp?id=RA2022/18AUS

Hvorfor ikke bruke den "vanlige" på 90 cm?

Det stemmer, en halvbølge antenne (altså uten krav til eget jordplan) blir på ca. 90 cm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...