Habnen Startet 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2012 Hei. Har bestilt en Cobra VHF HH330F Håndholdt på nettet. Fikk den i posten nå. Er det bare å begynne å bruke denne? Håper det er noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Nei, du må ha konsesjon og sertifikat for å bruke den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Maritimt radioutstyr er konsesjonspliktig. I tillegg til konsesjon, må man ha sertifikat for å operere maritimt radioutstyr. For å få sertifikat kreves det at man avlegger og består en eksamen. Kystvakten kan kontrollere deg og vil rapportere dette videre til telenor maritim radio som vil ta saken. Rent teknisk er det bare å sette den på kanalplan I og bruke. Om du vil styre med kurs og konsesjon får bli opp til deg men les for guds skyld kanalplanen og ha gjerne et eksemplar i båten. Redigert 16.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Sammen med konsesjonen får du tildelt et kallesignal som identifiserer ditt fartøy når du bruker VHFen. Alt dette får man vite når man tar VHF sertifikatet. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 "Styre med kurs og konsesjon..."? La oss bli ferdig med det: For dem som synes det er et tap å skaffe seg tilstrekkelig VHF-kunnskap, dokumentere denne gjennom sertifisering og måtte betale under kr 500,- i året, foreslår jeg at man dropper hele VHF'n. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Om den har en distress-knapp, må den vel i tillegg få lagt inn kallesignalet eller konsesjonsnummeret om jeg ikke er helt på jordet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
free Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) For dem som synes det er et tap å skaffe seg tilstrekkelig VHF-kunnskap, dokumentere denne gjennom sertifisering og måtte betale under kr 500,- i året, foreslår jeg at man dropper hele VHF'n. Teorien bak VHF sertifikatet er så enkel å tilegne seg at jeg vil påstå at enhver idiot kan klare dette. Det er slett ikke mye styr å det aller meste kan ordnes enkelt i ro å mak i sin egen stue. Det at VHF kurset er såre enkelt betyr slett ikke at det ikke er nødvendig, det merkes ofte lett hvem som ikke har opplæring når en hører på radioen å det virker noen ganger som om ikke alle er klar over at de sender over åpent samband som alle i rekkevidde kan lytte til. Ta kurset er mitt råd til trådstarter. Redigert 17.Oktober.2012 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 "For dem som synes det er et tap å skaffe seg tilstrekkelig VHF-kunnskap, dokumentere denne gjennom sertifisering og måtte betale under kr 500,- i året, foreslår jeg at man dropper hele VHF'n." Så enig, så enig. Men må vi fortsette i ørten tråder å diskutere dette emnet: -"med om, hvis og i tilfelle." Regelen om lisensplikt endrer seg ikke pga.en fånyttes diskusjon på BP. Det det ER lisensplikt, og det er meget gode grunner for at det er det, og dette vet nok trådstarter også. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Hmm... Nå er det vel ikke sikkert at trådstarter IKKE har lisens, så før alle svarene tar som utgangspunkt at han ikke har lisens, er det kanskje smart å vente til han besvarer dette spørsmålet selv. Det kan jo være at han lurer på om VHFn må programeres eller aktiviseres med lisensnummer eller kallesignal og at spørsmålet rett og slett ikke er klart nok. Mangler han lisens, regner jeg faktisk med at han har fått med seg akkurat det rådet nå. Ellers, er det skremmende å høre hvor dårlig stilt det med kunnskapen til enkelte som velger å klemme inn prateknappen til tider. Om man skulle kjøpe en båt med VHF ferdig installert, bør man i det minste forsøke å lese seg opp på prosedyrene før man rekker å ta kurset. Jeg hadde VHF fra jeg kjøpte båt i november for noen år siden og manglet lisens frem til midten av april. Jeg hadde den på og hadde lest nok på nett til å klare meg temmelig bra om jeg skulle ha behov for å benytte den til anrop (noe jeg ikke gjorde) eller assistere noen som trengte hjelp. (noe som heller ikke ble aktuelt). Jeg er også blitt fortalt at det faktisk ikke er lov å selge en båt inklusive VHF om kjøper ikke har sertifikat, men jeg kan ikke helt se logikken i dette, da det er mulig å kjøpe samme utstyr i butikk uten å vise lisens, så jeg vet ikke om det medfører riktighet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Pettern1972 Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Jeg er også blitt fortalt at det faktisk ikke er lov å selge en båt inklusive VHF om kjøper ikke har sertifikat, men jeg kan ikke helt se logikken i dette, da det er mulig å kjøpe samme utstyr i butikk uten å vise lisens, så jeg vet ikke om det medfører riktighet. RSL Det er fult lovlig å selge selv om ny eier ikke har sertifikat. Derimot er det veldig viktig at ny eier skriver under eierskifteskjema ellers så kan selger komme i klemma. Ny eier vil få en begrenset konsesjon som varer i 3 mnd, slik at han kan få ordnet med sertifikat. Han vil samtidig få en del informasjon om forskjellige måter å ta sertifikatet på. Konsesjonen blir ugyldig hvis han ikke får tatt sertifikat i løpet av denne tiden og han har da ikke lov til å bruke vhf-apparatet. Alt dere lurer på angående vhf vil jeg anbefale dere å spørre Benji her på forumet. Han jobber hos Tjøme Radio og kan svare på det meste... Redigert 17.Oktober.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Key Freak Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Jeg er også blitt fortalt at det faktisk ikke er lov å selge en båt inklusive VHF om kjøper ikke har sertifikat, men jeg kan ikke helt se logikken i dette, da det er mulig å kjøpe samme utstyr i butikk uten å vise lisens, så jeg vet ikke om det medfører riktighet. Kan aldri tenke meg at det stemmer, nei. Jeg kjøpte båten min i 2010, og selger meldte fra til Telenor Maritim Radio om at båten (og dermed radioen) var solgt. Året etter var det jeg som fikk regningen for lisens på radioen ombord, til tross for at jeg ikke hadde VHF-sertifikat. Edit: Siden Pettern1972 kom meg i forkjøpet, jeg skrev aldri under på noe skjema i denne forbindelsen. Redigert 17.Oktober.2012 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
nab Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Konsesjonen / avgiften følger båten, og det er kun krav til at den som BRUKER utstyret skal ha sertifikat. Det er kona som er formell elier av båt og konsesjon, men det er jeg som har sertifikat og bruker radioen (hun kan også bruke den under oppsyn av meg eller andre som har sertifikatet), Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Er det bare å begynne å bruke denne? Antar den må lades først. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Habnen Svart 18.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Da fikk jeg startet en diskusjon, det var ikke verst. Men Tusen takk for alle svar! :smiley: Jeg ble nå mye klokere, jeg har ikke kurs eller konsesjon på VHF. Men vil melde meg opp til kurs så snart anledningen byr seg, syntes det er greit å ha "papirene i orden" Holder nå på med Fritidsskipperkurs. Takktakk Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Da MÅ du ta VHF lappen. Du får ikke utstedt D5L uten VHF lappen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Du får ikke utstedt D5L uten VHF lappen. I så fall er dette ganske nytt. Det var ikke noe spørsmål etter SRC da jeg fikk utstedt D5L. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mix Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Kanskje det kun gjelder hvis man skal drive med passasjerer, nå ble jeg usikker her... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Du får utstedt D5L uten VHF-lappen. Ingen spurte etter den da jeg tok lappen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Key Freak Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Du får ikke utstedt D5L uten VHF lappen. Jo, det gjør du. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mix Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Akkurat, da blander jeg sammen med passasjerbefraktning.og D5L. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Men vil melde meg opp til kurs så snart anledningen byr seg, syntes det er greit å ha "papirene i orden" Holder nå på med Fritidsskipperkurs. Takktakk Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, kjøp boka "Mayday", og les på egen hånd, bruk god tid, interessant stoff i et format som gjør læringen veldig enkel. Akkurat på VHF-pensumet tror jeg ikke nødvendigvis man lærer mest av et kurs, da stoffet er såpass enkelt. Boka er uansett kjekk å ha liggende på do eller nattbordet for å friske opp kunnskapen senere, jeg tar den støtt og stadig opp og blar litt for moro skyld. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
SIR DAY Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 (redigert) Dette tilfellet viser iallfall viktigheten/nødvendigheten med å ha VHF ombord, her kom hjelpen raskt. >> Reddet fra brennende båt Ommedal sier at mannen var tatt om bord i Tide-båten fem-seks minutter før redningsskøyten kom til stedet. - Han gikk om bord landgangen på Tideadmiral idet båten ble overtent. Han var kjempeheldig at Tideadmiral lå så nær og kunne plukke ham opp. - Dessuten hadde han VHF-radio, det reddet ham i dag. Med den fikk han sendt ut Mayday. Og det er såre enkelt å ta VHF-prøven. Kjøpte ett hefte som jeg pløyde raskt gjennom, det kombinert med litt sjømannskapskunnskaper og sunn fornuft, gjorde testen enkel. (Og det er greitt med riktig radioprosedyre så man ikke blamerer seg selv ovenfor alle!! ) Men jeg har enda heller ikke registrert VHFen og fått kallesignal, derfor har jeg ikke benyttet meg av fantastiske Tjøme Radio sine tjenester som ellers. Har bare ved en værforespørsel-henvendelse måttet si ".....UTEN KALLESIGNAL" etter båtens navn... (..da lå jeg ved Koster i liten kuling og med ett anker som dregga, ville vite hvor lenge dette skulle fortsette, takk for hjelpen, Tjøme Radio! ) Redigert 20.Oktober.2012 av Magne H (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
mbm Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 (redigert) Akkurat, da blander jeg sammen med passasjerbefraktning.og D5L. Snip fra kursagenten.no, Et VHF / SCR kurs over 45 skoletimer som er et krav for kandidater som ønsker fritidsbåtskippersertifikatet utvidet til å gjelde world wide. Kurset gir grundig innføring i bl.a. posisjonsbestemmelse ved hjelp av himmellegemer. Redigert 20.Oktober.2012 av the colonel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Interessant. Nå var VHF det første sertifikatet jeg tok i båtsammenheng, så kanskje SD har tilgang til disse opplysningene. Hadde vært greit hvis noen med den fulle oversikten kunne uttalt seg. Nå vil jeg tro det er ytterst få, om noen i det hele tatt, som innehar D5L som ikke har VHF lappen. Så det er kanskje inrellevant. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Snip fra kursagenten.no, Et VHF / SCR kurs over 45 skoletimer som er et krav for kandidater som ønsker fritidsbåtskippersertifikatet utvidet til å gjelde world wide. Kurset gir grundig innføring i bl.a. posisjonsbestemmelse ved hjelp av himmellegemer. Dette er vel å ta i? Får vi dem som har radio i båten i dag til å ta dagskurs med sertifisering samme dag, er vi kommet svært langt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.