Jump to content

Ny Cobra VHF håndholdt, er det bare begynnne å bruke?

Habnen

Recommended Posts

Maritimt radioutstyr er konsesjonspliktig. I tillegg til konsesjon, må man ha sertifikat for å operere maritimt radioutstyr. For å få sertifikat kreves det at man avlegger og består en eksamen. Kystvakten kan kontrollere deg og vil rapportere dette videre til telenor maritim radio som vil ta saken.

Rent teknisk er det bare å sette den på kanalplan I og bruke.

Om du vil styre med kurs og konsesjon får bli opp til deg men les for guds skyld kanalplanen og ha gjerne et eksemplar i båten.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Sammen med konsesjonen får du tildelt et kallesignal som identifiserer ditt fartøy når du bruker VHFen.

Alt dette får man vite når man tar VHF sertifikatet.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

For dem som synes det er et tap å skaffe seg tilstrekkelig VHF-kunnskap, dokumentere denne gjennom sertifisering og måtte betale under kr 500,- i året, foreslår jeg at man dropper hele VHF'n.

Teorien bak VHF sertifikatet er så enkel å tilegne seg at jeg vil påstå at enhver idiot kan klare dette. Det er slett ikke mye styr å det aller meste kan ordnes enkelt i ro å mak i sin egen stue.

Det at VHF kurset er såre enkelt betyr slett ikke at det ikke er nødvendig, det merkes ofte lett hvem som ikke har opplæring når en hører på radioen å det virker noen ganger som om ikke alle er klar over at de sender over åpent samband som alle i rekkevidde kan lytte til. Ta kurset er mitt råd til trådstarter.

Redigert av free (see edit history)

:cryin:

"For dem som synes det er et tap å skaffe seg tilstrekkelig VHF-kunnskap, dokumentere denne gjennom sertifisering og måtte betale under kr 500,- i året, foreslår jeg at man dropper hele VHF'n."

Så enig, så enig. Men må vi fortsette i ørten tråder å diskutere dette emnet: -"med om, hvis og i tilfelle." Regelen om lisensplikt endrer seg ikke pga.en fånyttes diskusjon på BP. Det det ER lisensplikt, og det er meget gode grunner for at det er det, og dette vet nok trådstarter også.

Hmm... Nå er det vel ikke sikkert at trådstarter IKKE har lisens, så før alle svarene tar som utgangspunkt at han ikke har lisens, er det kanskje smart å vente til han besvarer dette spørsmålet selv.

Det kan jo være at han lurer på om VHFn må programeres eller aktiviseres med lisensnummer eller kallesignal og at spørsmålet rett og slett ikke er klart nok.

Mangler han lisens, regner jeg faktisk med at han har fått med seg akkurat det rådet nå.

Ellers, er det skremmende å høre hvor dårlig stilt det med kunnskapen til enkelte som velger å klemme inn prateknappen til tider.

Om man skulle kjøpe en båt med VHF ferdig installert, bør man i det minste forsøke å lese seg opp på prosedyrene før man rekker å ta kurset. Jeg hadde VHF fra jeg kjøpte båt i november for noen år siden og manglet lisens frem til midten av april. Jeg hadde den på og hadde lest nok på nett til å klare meg temmelig bra om jeg skulle ha behov for å benytte den til anrop (noe jeg ikke gjorde) eller assistere noen som trengte hjelp. (noe som heller ikke ble aktuelt).

Jeg er også blitt fortalt at det faktisk ikke er lov å selge en båt inklusive VHF om kjøper ikke har sertifikat, men jeg kan ikke helt se logikken i dette, da det er mulig å kjøpe samme utstyr i butikk uten å vise lisens, så jeg vet ikke om det medfører riktighet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg er også blitt fortalt at det faktisk ikke er lov å selge en båt inklusive VHF om kjøper ikke har sertifikat, men jeg kan ikke helt se logikken i dette, da det er mulig å kjøpe samme utstyr i butikk uten å vise lisens, så jeg vet ikke om det medfører riktighet.

RSL

Det er fult lovlig å selge selv om ny eier ikke har sertifikat. Derimot er det veldig viktig at ny eier skriver under eierskifteskjema ellers så kan selger komme i klemma.

Ny eier vil få en begrenset konsesjon som varer i 3 mnd, slik at han kan få ordnet med sertifikat. Han vil samtidig få en del informasjon om forskjellige måter å ta sertifikatet på. Konsesjonen blir ugyldig hvis han ikke får tatt sertifikat i løpet av denne tiden og han har da ikke lov til å bruke vhf-apparatet.

Alt dere lurer på angående vhf vil jeg anbefale dere å spørre Benji her på forumet. Han jobber hos Tjøme Radio og kan svare på det meste...

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Kan aldri tenke meg at det stemmer, nei. Jeg kjøpte båten min i 2010, og selger meldte fra til Telenor Maritim Radio om at båten (og dermed radioen) var solgt. Året etter var det jeg som fikk regningen for lisens på radioen ombord, til tross for at jeg ikke hadde VHF-sertifikat.

Edit: Siden Pettern1972 kom meg i forkjøpet, jeg skrev aldri under på noe skjema i denne forbindelsen.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Men vil melde meg opp til kurs så snart anledningen byr seg, syntes det er greit å ha "papirene i orden"

Holder nå på med Fritidsskipperkurs.

Takktakk

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, kjøp boka "Mayday", og les på egen hånd, bruk god tid, interessant stoff i et format som gjør læringen veldig enkel. Akkurat på VHF-pensumet tror jeg ikke nødvendigvis man lærer mest av et kurs, da stoffet er såpass enkelt. Boka er uansett kjekk å ha liggende på do eller nattbordet for å friske opp kunnskapen senere, jeg tar den støtt og stadig opp og blar litt for moro skyld.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Dette tilfellet viser iallfall viktigheten/nødvendigheten med å ha VHF ombord, her kom hjelpen raskt.

>> Reddet fra brennende båt

Ommedal sier at mannen var tatt om bord i Tide-båten fem-seks minutter før redningsskøyten kom til stedet.

- Han gikk om bord landgangen på Tideadmiral idet båten ble overtent. Han var kjempeheldig at Tideadmiral lå så nær og kunne plukke ham opp.

- Dessuten hadde han VHF-radio, det reddet ham i dag. Med den fikk han sendt ut Mayday.

Og det er såre enkelt å ta VHF-prøven. Kjøpte ett hefte som jeg pløyde raskt gjennom, det kombinert med litt sjømannskapskunnskaper og sunn fornuft, gjorde testen enkel. :cool:(Og det er greitt med riktig radioprosedyre så man ikke blamerer seg selv ovenfor alle!! :giggle: )

Men jeg har enda heller ikke registrert VHFen og fått kallesignal, derfor har jeg ikke benyttet meg av fantastiske Tjøme Radio sine tjenester som ellers. Har bare ved en værforespørsel-henvendelse måttet si ".....UTEN KALLESIGNAL" etter båtens navn...

(..da lå jeg ved Koster i liten kuling og med ett anker som dregga, ville vite hvor lenge dette skulle fortsette, takk for hjelpen, Tjøme Radio! :thumbsup: )

:sailing:

Redigert av Magne H (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Akkurat, da blander jeg sammen med passasjerbefraktning.og D5L.

Snip fra kursagenten.no,

Et VHF / SCR kurs over 45 skoletimer som er et krav for kandidater som ønsker fritidsbåtskippersertifikatet utvidet til å gjelde world wide. Kurset gir grundig innføring i bl.a. posisjonsbestemmelse ved hjelp av himmellegemer.

Redigert av the colonel (see edit history)

Snip fra kursagenten.no,

Et VHF / SCR kurs over 45 skoletimer som er et krav for kandidater som ønsker fritidsbåtskippersertifikatet utvidet til å gjelde world wide. Kurset gir grundig innføring i bl.a. posisjonsbestemmelse ved hjelp av himmellegemer.

Dette er vel å ta i? Får vi dem som har radio i båten i dag til å ta dagskurs med sertifisering samme dag, er vi kommet svært langt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...