Jump to content

Hentetråd / oppussingsprosjekt Shipman 28


Lucky Silver

Recommended Posts

Etter mange og lange økter på Finn.no med tråling av annonser og lesing side opp og side ned av brukererfaringer på alt jeg har funnet av seilforum har jeg funnet min lille "drømmebåt"; Shipman 28 fra 1974 :)

Eller drømmebåt, det er vel egentlig noe helt annet, men siden midlene ikke strekker til absolutt alt for tiden, og jeg ville ha noe å bruke fritiden min på, så gikk det som det gikk, og den gamle fruen fra Sverige er nå ankommet trygt i sin nye hjemmehavn.

 

Turen startet på Skutvik på Hammarøy, og både Yr og Storm sang godlyder om sol og fin seilvind. Og sol ble det, men den fine seilvinden snudde tvert om, og sendte istedet en liten kuling på 10-14 sekundmeter rett i nesa på båten. Med begrenset tid til rådighet ble hele turen gjennomført for motor, og uten hverken sprayhood eller et fungerende varmeapparat ble de totalt 22 timene turen tok, en heller slitsom affære.

 

Første etappe gikk til Korsnes, hvor vi såvidt rakk inn til havnen før mørket innhentet oss.

Motoren hadde gått som en klokke hele veien, men idet vi klappet til kai gikk alarmen, og temperaturen spratt i været. Sulten og sliten som vi var lot vi motor være motor, og feilsøkingen fikk vente til neste dag.

Takket være et medbrakt lite gassapparat fikk vi varmen i oss, før vi krøp ned i hver sin sovepose. 10 timer med "banking" i motvind; nå skulle søvn smake godt.

 

Litt søvn ble det, men bare litt. Kl 04.30 orket hverken jeg eller min far som var med som hjelpemann, å ligge i ro lengre. Isen hadde satt seg på innsiden av rutene, og de fuktige soveposene innfridde ikke lengre til forventningene. Etter å ha plundret litt med motoren fant vi ingen grunn til at den skulle gå varm igjen, så da var det bare å kaste loss og satse alle kort på at den holdt til vi kom frem til Narvik, hvor jeg bor.

 

Nok en dag med motvind... Og kulde. Mye vind og bølger til tross, båten oppførte seg fint, og følelsen av å eie min første seilbåt var (og er) magisk :)

Men noen timer etter start så hylte alarmen igjen, og temperaturen steg til godt over 100 grader. Denne gangen fant vi feilen kjapt; slangen fra påfyllingstanken til ferskvannskjølingen hadde lirket seg løs, og vannspruten sto i motorrommet. En løs slange er heldigvis noe av det enkleste å reparere selv for meg som er bortimot totalt uvitende på motor, så et par minutter senere var vi igjen igang med ferden.

Siden motoren tydeligvis ikke er av den kraftigste sorten, så brukte vi nesten nøyaktig 12 timer på siste etappen. Jeg sier bare èn ting; sprayhood og varmeapparat SKAL monteres før neste sesong!

 

Endelig vel fremme i hjemmehavnen, så hylte motoren igjen. Denne gangen gikk ikke temperaturen opp, og kjølevannet så bra ut, så hva som "klikket" er ikke godt å si. Første prosjekt på motoren blir nok nye impellere i håp om at det vil løse problemet.

 

Nå skulle jeg nok helst sett at turen hadde vært i medvind, med seilene oppe og i +20 grader, men alle bølgene som skylte over dekket og ga ansiktet mitt gratis peeling(?) har ihvertfall hatt sin misjon, så nå er nok det meste av lekkasjer rundt luker, skruer og beslag, behørig avdekket.

Båten har i de siste årene vært brukt like mye som fiskebåt som til seiling, og med tildels manglende vedlikehold og et elektrisk opplegg som minner om et kråkereir, så er fritidsproblemet mitt herved løst for godt.

Nytt elektrisk opplegg, brønn for kjetting til anker, tetting av lekkasjer, stramming av stående rigg, lakkering av teakinnredning, montering av vanntank, varmeapparat, sprayhood, lazyjacks, osv. Listen er lang, men jeg gleder meg til å sette igang. Seilene er heldigvis i god stand, mast og bom ser bra ut, og motoren later til å være bunnsolid bare jeg får kontroll på kjølingen, så hvis da bare skroget også er bra (og det tror jeg), så skal nok dette bli en topp båt å nyte ankerdrammen i :)

 

Bilder av båten kommer til helgen, først vil jeg rydde å vaske litt, så dere skal slippe å finstudere gammelt støv og skrot. Men en liten videosnutt fra turen kan jeg legge til hvis jeg får til....

 

edit:

Redigert av Lucky Silver (see edit history)
Link to post

Gratulerer med båt og hentetur. Flott innlegg og beskrivelse av turen. Mye av det du beskriver kjenner jeg med godt igjen i.

Jeg kjøpte også min første seilbåt i år, april, og har siden medio mai bodd i den mens jeg har satt den i stand etc. Båten er en comfort30 og jeg har egen prosjekttråd om den her på forumet. Ta gjerne en titt der og om mulig finne litt inspirasjon.

En ting jeg kan anbefale deg på det sterkeste er å få inn en avfukter med en gang for å stanse elden på lakk og treverk. Samtidig må du få tett alle lekkasjer i dekk. Enten permanent eller midlertidig til været blir bra eller tiden strekker til for grundig arbeid.

 

Selv har jeg fått uvurderlig hjelp gjennom forumet, både ved søkefunksjonen og å holde prosjekttråden min gående. Uten BP kunne jeg ikke begynt på dette.

Så anbefalingen blir å ta mange og gode bilder av ting du lurer på, legg de ut her og still spørsmål.

Link to post

Gratulerer med ny båt...

Nettopp sett på videosnutten og nå lurer jeg på om jeg har sett på denne båten mens jeg letet :yesnod:

Denne "plastikk-kassa" fremme over luken ser kjent ut... er ikke det en sånn kreativ lufteløsning hvor du kan ha luken åpen i all slags vær uten at du får vann inn ?

Likte den båten men fant ingen mulighet til å hente den til Rogaland... så lot jeg være.

Masse lykke til med denne båten... jeg har funnet mitt og nå... og gleder meg til "vinterarbeid" :yesnod:

Link to post

Jeg kan jo begynne med å legge ut noen bilder fra salgsannonsen, selv om den er litt "upolert" just nu :smiley: Som dere sikkert ser, så er det litt å gjøre med den, men det er jo halve sjarmen med å eie en såpass gammel båt (det er ihvertfall det jeg sier til meg selv, når jeg ser annonser på nye flotte seilskuter som jeg ikke har råd til å kjøpe).

 

@ Eureka, det var bl.a din båt-tråd som fikk meg til å få lyst å lage en egen. Du både skriver, og restaurerer godt! Er fantastisk mange ting man kan fange opp ved å være medlem her.

 

@ Seewolf, det er garantert samme båt ja. Den lexan-kassa fungerer nok veldig bra for luftingen sin del, men jeg mistenker at den nok er plassert der av helt andre grunner. Jeg satt på "potta" ett par ganger på turen, og begge gangene fikk jeg en kalddusj i hodet, så kassa skal bort og luka byttes/tettes. Gratulere med ny båt til deg også :smiley:

 

 

 

http://www.flickr.co...N07/8097780494/

 

http://www.flickr.co...N07/8097781556/

 

http://www.flickr.co...N07/8097780970/

 

(skal redigere innlegget så snart jeg finner ut av hvordan jeg får forhåndsvist bildene)

 

Jeg har også et lite spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Iflg forrige eier ble båten levert fra fabrikk med en Yanmar og hydraulisk overføring. Da motoren tok kvelden ble en Kubota / Farymann kjøpt inn fra en søster-båt og hydraulikken kastet ut, men jeg har til nå ikke funnet noen inngraveringer eller merker som forteller hvilken motor det er. Og med vinterkonservering som skal gjøres nå til helgen, så skulle jeg gjerne googlet meg frem til en manual, men da må jeg først være sikker på motor-typen :smiley:

 

http://www.flickr.co...N07/8097773561/

Link to post

Hyggelig at tråden kan gi inspirasjon. Mye av det jeg gjør er første gang for meg. Alt som har med seilbåt å gjøre er ny læring. Alt som har med gammel båt å gjøre er også nytt..

Nå har det blitt så mye nattevaktsarbeid på meg i det siste, at arbeidet har gått i isolering av skroget. Alle rekkestøtter er tatt av og tapet hullene i påvente av to ekstra hender for ny montering. Har bare det værste isoleringsarbeidet igjen, som er over inerliner i tak og skrog bak byssebenk og annen innredning. Ulempen er at man må kjempe med gamle messingskruer og noe ny tilpassning av interiøret.

Som tips er skrogisolasjon på maritim nå på salg for 119 kr 1/2 m2, mot 139 da jeg kjøpte det for noen uker siden. Om du har utette rekkestøtter, så kan jeg garantere deg at det fuktig bak det gamle skrogtrekket ditt.

Link to post

I stedet for å lime inn URL til bildet direkte, klikk på bildeknappen og lim inn URLen i den dialogboksen som åpner.

Bildeknappen:

settinnbilde.jpg

 

På Flickr ser det ut til at du må velge bildestørrelse for visning før du kommer til selve bildeadressen:

8097773561_9a137c3e53.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Takker & bukker,egilwh :clap:

 

Legger ut et par bilder til av motoren i håp om at noen kjenner den igjen.

 

8103806338_d60d73b649_n.jpg

 

8103793305_4bbd7f29c4_n.jpg

 

 

Idag fikk jeg tid til å rydde ut mesteparten av skrotet som lå slengt i båten. Det var MYE... Bare det å få ut søppelet fikk båten til å flyte ca 3 cm høyere over vannlinjen.

To overraskelser dukket også opp, et bomtrekk som visstnok ikke fantes lengre, og mugg på madrassen i stikkøya bak. En pluss og en minus, det må jeg vel bare være fornøyd med.

En litt mer grundig undersøkelse av gjennomføringer på dekk, rekkestøtter osv fikk jeg også gjort. Stort sett alt må skrus av og tettes. Røstjernene har jeg ikke turt å se på ennå, men de må vel til pers de å tenker jeg...

Får satse på at en liten :pray: sørger for at ikke de også må byttes. Uansett, jeg koser meg fortsatt som nybakt båteier, og gleder meg til (forhåpentligvis) mange ankerdrammer til neste år :cheers_wine:

Link to post

Hyggelig med flere som driver med oppgradering og tungt vedlikehold. Holder faktisk på jeg også nå, i skrivende stund...

 

Dersom du har lekkasje i gjennomføringene for røstjern, der det er sandwichlaminat i dekket/dollbordene, bør du undersøke om det har trukket fuktighet inn i kjernen, som sannsynligvis er av balsa. Ta et 8-10 mm borr og borr hull i glassfiberen inn til kjernematerialet fra undersiden, innvedig, i dekket. Begynn noen cm fra gjennomføringen og finn ut om det er fuktig lys eller grå masse som kommer ut. Jobb deg utover fra gjennomføringen med 5-10 cm mellomrom til du finner tørt kjernemateriale. Finner du fuktig kjernemateriale kan du fort få svikt i dekket fordi laminaltet slipper tak. Dette må tørkes ut.

 

Uansett, ta en prøveborring for å undersøke.

 

Alle utette gjennomføringer må tettes, lekkasjer må stoppes, hver en dråpe kan gjøre mere skade.

 

For å stoppe mugg, så er det to ting som funker, stans vanninntrengning og sett inn avfukter. Jeg bruker weaco DD8L, og alt er nå knusk tørt med stabilt 50% RF.

 

Kjenn etter bak skrogtrekk for fuktitighet. Det sitter ofte en del lukt i dette i en gammel båt. Ved skifte av skrogtrekk anbefaler jeg på det sterkeste å isolere skroget. Isolasjon er nå på tilbud på maritim.

 

Stå på videre! Jeg kommer med oppdatering i morgen av mitt prosjekt.

 

Forøvrig er det nok ren glassfiber på alle steder for rekkestøtter og pullerter siden dette gjerne er i sona for sammenføyning mellom skrog og dekk.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Det har nok surklet godt rundt røstjernene, men de var i overraskende god stand. Fikk bare sett på 3 av dem, den fjerde ligger for godt innpakka bak innredningen til at jeg orker å sjekke. Pri 1 får blir å tette båten fullstendig, samt legge opp nytt elektrisk opplegg. Etter hva jeg har funnet hittil så finnes det ikke en eneste ledning som er lengre enn halvannen meter som ikke er skjøtet med en rusten sukkerbit. Koblingspanelet ligger under sittebenken ute og er så opprustet at det er et under at strømmen har klart å finne veien frem. Kosejobb i mange timer fremover mao :yesnod:

 

Mtp alle de tusen hull i sveitserost-dekket mitt, så er det heldigvis divinycell og ikke balsa som er brukt i sandwichlaminatet.

Ny isolering og nytt innvendig trekk får bli neste års prosjekt, til våren skal samtlige gjennomføringer og kraner byttes + ny bunnsmurning mm, så det å klare å bruke opp lønna blir nok ikke mitt største problem :smiley:

 

Det som plager meg mest akkurat nå er motoren, og kuldegradene som ubønnhørlig kommer for å lage krøll om ikke så altfor lenge.

På ferskvannskjølingen tappet jeg ut (skitt)vannet fra en påfyllingsboks som henger i taket i motorrommet, fylte den med ny kjøleveske, startet motoren og lot den gå en stund, men ingenting av kjølevesken rant ned i slangene. Så løsnet jeg den ene slangen som går fra (eller til) det jeg kaller bussvarmeren (defroster?) og tømte ut endel veske som lå i den med håp om at systemet da ville hente påfyll fra tanken, men det resulterte bare i at det nå er kommet luft i systemet. Hodebry!

 

Saltvannskjølingen er et kapittel for seg selv etter at forrige eier har montert et snedig system for å stenge av saltvannet og istedet suge opp kjøleveske fra en cola-flaske som står i motorrommet. Egentlig et ganske greit system, hvis modifiseringen bare hadde vært gjort med litt bedre kvalitet. Men båten har iflg forrige eier vært en bruksbåt, og ikke en pusse-gnikke-gnu-båt, og da er det vel godkjent med litt billige løsninger.

 

Bomtrekket som jeg fant i båten, ligger forresten i vaskemaskinen nå, så om nøyaktig 37 minutter får jeg vite om jeg har klart å krympe det, eller om det er helt og pent :smiley:

Redigert av Lucky Silver (see edit history)
Link to post

Jeg er ikke så skarp jeg heller, så da passer vi godt ilag vil jeg tro :lol:

 

Takk for tips ang slangeklammer, jeg har satt på en ekstra på de ventilene der det har vært plass.

 

Ferskvannskjølingen er jeg i mål med nå. Det eneste som mangler der er å tette en lekkasje på impellerhuset, hvor det er skrudd en lufteskrue på toppen. Pakningen til skruen var dårlig, så jeg tok den vekk og satt på en klipp-selv-pakning fra Biltema (never again!!) med det resultat i at lekkasjen ble større, så jeg skrudde så hardt til at gjengene ble ødelagt i impellerhuset. Huset er hjemmelagd, og det er plass til å borre opp nye gjenger, men det får vente til våren. Vurderer nesten en liten stripe Tech7 rundt skruen for å få den tett, men om det er så lurt vet jeg ikke...

 

Det som plager meg nå er sjøvannskjølingen.

8114008575_f0ceaaaa4e_z.jpg

Ifølge forrige eier skulle skrogventil stenges, ventilen på Y-leddet vendes så den kunne suge opp kjølevæske mens motoren går, og etter motorstopp, så skulle Y-ventilen vendes tilbake og skrogventil åpnes 45 grader.

Det gjorde jeg, men da presset selvfølgelig sjøvannet seg inn siden Y-leddet ligger som laveste punkt. Hvor langt sjøvannet har kommet vet jeg ikke..?

Jeg kan selvfølgelig bare gjøre hele konserveringen på nytt, og ikke åpne skrogventilen igjen, men da vil det som noen her inne skriver, ligge innelåst vann i skrogventilen slik at den blir utsatt for frostsprenging.

Så uansett hva jeg gjør, så får jeg ikke gjort det frostsikkert. Noen gode forslag?

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg henger meg på denne tråden siden det er Shipman det gjelder.

Har også en Shipman,Shipman 29 er betegnelsen.

Her er det like før motoren sier takk for seg. Det er en Farymann med hydraulisk overføring til propell. Grunnet tilkomst i motorrommet har jeg syslet med tanken om å rive ut motoren ,og erstatte denne med en utenbords på 10-15 hk. i stedet. I såfall i en form for brønn i forkant av roret.

Hvis noen har en ide om hvordan dette kan gjøres er jeg takknemmelig for innspill.

Jeg har tidligere hatt en 26 foter med utenbords,men denne var montert i brønn akter,og hadde sine begrensinger.

Link to post

Hvis du skroter motoren, og det er en Farymann FK2, så er jeg intr i å kjøpe det som er av påmonterte deler, så som termostathus osv.

 

Ang påhengsmotor i brønn så burde det være fullt mulig å støpe en seng til motoren under cockpit, like i vannlinjen, med taljer til rorstammen samt inspeksjonsluke/monteringsluke i cockpitgulvet. En av de første seilbåtene faren min eide, var en Smiling 28 med et lignende opplegg.

Link to post

Jeg tror du har en annen type motor,min er sjøvannskjølt,1 cyl. med pumpe til hydraulikkmotor på propellaksel. Men finner jeg noe du eventuellt kan bruke kan vi snakkes.

Har det ikke klart for meg opplegget med brønn ennå, må også ha båten på land først. Her er endel hensyn og ta,overvann i brønn,eksosavløp og videre...

Link to post
  • 4 måneder senere...

I år har jeg vært så "heldig" at jeg må jobbe på påskeaften, ergo utgår den årlige 5-dagersturen med ski og hytte/telt, så nå blir det båtjobbing istedet :smiley: Jeg har også nettopp fått tilgang til landstrøm, så nå kan jeg ta fatt på litt større oppgaver (jobb-logg med bilder kommer etter påska). Ny isolering i motor-rom og forpigg, samt første steg i nytt elektrisk opplegg står som påskeprosjekt.

 

Just det elektriske håper jeg dere kan hjelpe meg litt med. Det meste skal jeg nok klare på egenhånd, men selve ladingen er jeg litt usikker på. Jeg har til nå hatt kun èt batteri til alt, men skal ha separat start- og forbruksbatteri. Har laget en liten skisse som viser dagens opplegg hvor det kun er en +kabel fra dynamo til starteren og så til batteriet. Det jeg lurer på er om det er nok å endre dette slik at +kabelen går direkte fra dynamo til den nye isolatoren/skillereleèt (Victron Energy Argo FET)? Da blir koblingen slik: Starteren henter + direkte fra startbatteri, mens dynamo gir strøm fra B+ til skillereleèt som splitter ladestrømmen videre til + på begge batteriene.

 

En ting som forvirrer meg litt er (sees på skissen) den svarte kabelen fra B+ til umerket terminal på dynamo, samt at i bruksanvisningen på isolatoren står det at enkelte dynamoer ikke vil lade dersom den ikke får strøm inn? Isolatoren har en ekstra utgang som heter "Energizer" som skal brukes til dette formålet. Trenger jeg å tenke på dette, eller skal jeg bare la være å la meg forvirre?

 

dynamo-starter.jpg

 

Tidligere bilder jeg har lagt ut er dessverre slettet pga teknisk inkompetanse fra min side, skal sørge for at det ikke skjer igjen :blush:

Link to post
  • 5 uker senere...

Jeg har tidligere lovet å legge ut bilder av båten, men da hadde jeg håpet på at jeg skulle få lagt ut "før/etter"-bilder, men slik tempoet er her hos meg, så har jeg stort sett bare kunne knipse "før"-bilder... Her er det bare å innrømme; båt-oppussing er ikke min sterkeste side :blush: , men det går (kryper) ihvertfall fremover mot en sesong hvor båten kan brukes :smiley:

Anyway, jeg får legge ut noen bilder av båten slik den var da jeg hentet den ihvertfall:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

 

I skrivende stund er båten bortimot ribbet innvendig. Halvparten av innredningen ligger i biter hjemme og venter på å bli lakket, alt elektrisk er røsket ut, forpiggen er strippet ned til skallet og venter på varmere vær så jeg får plastret noen skader i dekket samt isolert på nytt, og motoren er, tja, hmm... den er nå der den skal være, men problemer med ferskvannskjølingen gjør at den får hvile i fred en stund til :smiley: Men den virker ihvertfall, og etter å ha lagt opp nytt start-elektrisk så starter den på første forsøk og lader med 14,4 volt i motsetning til da jeg hentet den, da varierte den mellom 12,7 og 13,6 volt, sikkert mye pga dårlige kabler og rust i koblingspanelet.

 

Foreløpig lært erfaring fra mine 6 mnd som båteier: If you can`t fix it, buy something that works... Hadde jeg visst hvor dårlig skuta var, med alle sine lekkasjer, el-problemer, sliten rigg og motor, så hadde jeg kjøpt meg et større telt istedet. Men skjit au, nå er det bare å stå løpet ut. Håpet er at den kan brukes til dagsturer om en måneds tid, og kanskje :pray: på en ukestur eller to når ferien starter i august.

Det ligger ihvertfall en diger eske med nye led-lys, ledninger, isolasjon, el-panel, kontrollboks til motor (den som er montert idag tilhører en påhengsmotor..), halve sortimentet til West System, samt skruer og nagler og gudene vet hva, og venter på at mannen med de ti tommeltottene (undertegnede) skal får fart på sakene :smiley:

Link to post

Hohoho... Ja, her står også jeg til knes med verktøy, nyinnkjøpte utstyr, gammelt utstyr, ting jeg trodde var lurt å kjøpe, ting jeg er sikker på var lurt å kjøpe, og ting som gir uhorvelig med arbeidstimer, i min comfort30.

Selv om det har blitt mye arbeid, og enda mere venter, så har jeg ikke angret et sekund. Så vi være flinke begge to til å oppdatere prosjekttrådene våres, så kommer vi uansett i mål. På tross av at jeg har mye jeg kan gjøre ombord, så har jeg holdt den mest mulig bruksklar hele tiden. Har hatt 15-20 turer på sjøen hittil i år, både ren kosetrur, fisking og seiling. Og det er det som er viktig, kose seg også, så det ikke blir kun arbeid.

Jeg har hatt avfukter og varme ombord i hele vinter, så her er det tørt og deilig ombord. Da er det deilig å komme ned i båten for å jobbe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...