Jump to content

Rorindikator fungerer ikke på VP dph-drev


guddal

Recommended Posts

Rorindikatoren står nå låst på nesten full sving. Jeg fikk et lite strømkutt til plotteren for et par uker siden. Måtte starte den opp igjen, og etter det fungerer ikke rorindikatoren. Noen som har forslag til hva jeg kan se etter? Egen sikring til denne noe sted?

Tok opp båten i går, lekkasje i ene styresylinderen, uten at det kan ha noe sammenheng....

Windy 33 Scirocco. VP D6-350.

Redigert av guddal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig er det ingen wire, men en ca 2mm tykk ståltråd. Jeg måtte ikke løsne drevet eller motoren for å bytte, men det var en dags jobb som båten måtte på land for. En bedre løsning ville ha vært å hatt gjengede fester på hver ende av ståltråden, så den gamle kunne trekkes ut av strømpen og ny kunne føres inn uten å måtte bytte strømpe.

Link to post
Share on other sites

Har byttet en gang på en trang motorinstallasjon med 2xD6 i en W35 Khamsin. Meget trangt og knotete for å si det mildt.

Måtte demontere luftfilterboks samt luftrør i bakkant + løsne eksosslangen. Alt dette mens man lå trangt på utsiden av den ene motoren og kom til med 1,5 arm.

Vi var 2 stk og brukte 6-7 timer med demontering av div ting i motorrom.

 

Vi fikk det til uten og demontere drev eller flytte motor. På en NW390 er det jo bedre plass på utsiden av motorene også, så merkelig at de måtte flytte motor frem?

 

Grunnen til at vaieren røk var feilmontering av personen som monterte på drevet etter vinterlagring.

Det er mulig og sette hylsen til vaieren for langt frem slik at vaieren blir for kort og ryker ved første sving til BB.

Har sett det samme på 4 andre drev som var påmontert av "proffer", så om den ryker pga feilmontering, så send regningen til de som gjorde jobben.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har sjekket i dag, og det stemmer som dere foreslår, at wire'en (ståltråden) er røket, helt ute ved styresylinderen. "Eks-proffen" jeg leigde for å ta service på drevet i fjor, hadde lagt wire'en på fremsiden av opphenget til drevet, i stedet for bak. Ble skarp sving på wire'en. Mulig det er grunnen.

Jeg fikk raskt dratt strømpa opp og inn, men måtte dra og lirke og bruke litt makt. Spørs åssen det går å få den inn igjen på egen hånd, uten proff hjelp og demontering av diverse.....

Link to post
Share on other sites

Jepp, en motor. Ja, får prøve om jeg får det til. Jeg røska jo bare igjennom den gamle, dro den innover. Ytterste delen, røret, ble bøyd litt skjevt. Nå sto ikke det innvendige ytre endestykket i da. Får være litt mer forsiktig med den nye slangen.

Hadde en mann fra Framnes som bytta begge styresylindrene i dag. Lekkasje, går som reklamasjon. Den ene ble også byttet på reklamasjon for 3 år siden....

Det var han som så at slangen var lagt feil vei rundt opphenget. Han mente at det gikk kanskje 5-6t om han skulle bytte wire'en. Etter han gikk, røsket jeg som sagt den ut selv! Satser på jeg slipper å bruke dem til monteringsjobben da!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Bare en sen oppdatering her, om noen er interessert i tips!

Den nye wire'en er en forbedret versjon, med skikkelig wire i stedet for ståltråd inne i strømpen. Men denne er litt tykkere enn den gamle strømpen, så måtte i utgangspunktet ha ny brakett. 1200kr for en liten kloss i stål!!!!! Men jeg improviserte og borra opp hullet i den gamle, kosta kr0! Fikk levert den nye inn igjen. 1000kr for wire'en forresten.

Jeg improviserte for å få wire'en inn gjennom svingen i slangen også og kappa stangen litt utfor wire’en, dro den igjennom slangen, og skøyta den på igjen med wire-klemmer. Dette blir jo i enden fra festet til ror indikator-sensoren. Så der sparte jeg vel 5000kr om versktedet skulle tatt på seg jobb av motorflytting...... Men snakk om i utgangspunktet idiotisk patent og plassering.
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det er nå montert en wire for rorindikatoren på mitt volvo drev. Jeg leser at noen har hatt problemer pga. feil montasje, så derfor har jeg tatt noen bilder.

Ser dette riktig ut for dere som har sett en slik wire montert tidligere, det er et verksted som har montert denne, men båten står for lavt til at jeg kan tilte drevet ned eller svinge.

Greit å få bekreftet montasjen før båten går på vannet.

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

bilde

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

En sikkerhetssjekk du kan gjøre før sjøsetting er og koble av enden på wieren, så svinge drevet helt til BB og sjekke at wieren er lang nok til og komme på kula.

Så huker du av wieren igjen, svinger helt SB og sjekker det samme.

 

Da vet du at wieren tåler hele vandringen og ikke kan ryke/ bli stuket. Det er førstnevnte som er den vanlige grunnen til at wieren ryker. Selv erfart en gang, og reddet gang nummer 2 selv ved samme sjekk som beskrevet over.

 

Begge tilfeller var drevet satt på og montert av "fagfolk". Go figure... :nonod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg kappet 3-4cm innpå stanga, fra enden av wire'en. Kneip først av det ytterste røret, det bruker jeg ikke, untatt et lite stykke jeg kappet og brukte som skjøtestykke på stanga.

 

Jarle

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29717/2013-03-20_10.49.08.jpg

Etter å ha devlet i mange timer uten å klare å få tredd i strømpe m. kabel gjennom den h.... gjennomføringen kom jeg over dette innlegget av DABE.

 

Jeg gjorde det samme, kuttet kabelen innforbi den rette stangen i enden, dro ut kabelen, tok vekk det ytterste røret og kappet av metalldelen i enden av strømpen, NB, den må sages av og ikke knipes av. Tredde deretter strømpen i gjennomføringen uten problemer. Fikk festet enden av kabelen til rorgiveren uten problemer på samme måte som bildet i lenken viser bortsett fra at jeg kappet av hele den rette stangen.

 

Løsningen Volvo har brukt her må jo være tenkt ut av en som aldri har tenkt tanken på at kabelen kan ryke.

Til og med Volvo må klare å forstå at det er tilnærmet umulig å dra en 20 cm lang rett stang gjennom et bøyd rør hvor det ikke er klaring på.

 

Årsaken til at kabelen, eller rettere sagt den rette stangen, bøyde seg og knekte ved styrbord sving fordi det er helt klart at de som monterte på kabelen mot drevet ikke gjorde det riktig da de tilbakemonterte drev i fjor vår. Ved første babord sving kom den rette endestangen utenfor strømpen. Ved første styrbord sving bøyde den seg og knekte.

 

Hvorfor kan ikke Volvo bare selge selve kabelen uten den rette stangen i den ene enden og utem den ytre strømpen slik at folk kan tre kabelen inn uten å bytte strømpen?

 

Men det er vel ikke nok økonomi i det?

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...