Jump to content

Plate til kjøkkenbenk


Maika

Recommended Posts

Jeg skal ha ny kjøkkenbenk inne i byssa, har ikke tid til å støpe en selv, og syns King Starboard blir for dyrt. Den må være på ca. 200x80.

Vil denne fra IKEA kunne brukes, eller vil treverket (bøk eller bjørk) slå seg? (Regner med at den vil veie endel mer enn en teakplate med evt. et belegg oppå, men så mye snakker vi vel ikke om..?)

Andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en rest av en sånn til skjærefjøl for fisk for noen år siden.

Si det Sånn: fisken hadde ikke akkurat mulighet til å rulle av den" plata" etter en sesong.... Det så mer ut som et halvrør med masse sprekker i ....Men det skal sies at den var mer eller mindre våt og slimete hele tiden, Så i en benkeplate som stort sett er "tørr" vil den nok vare noen år. men jeg tviler på at det er brukt vannfast lim i de platene.

Jeg har slike på kjøkkenet mitt og der hvor kaffetrakteren står, er det begynt å løfte seg litt i limfugene mellom stavene...

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg målte litt nøyere og ser at jeg kan gå for 60 i bredden. Dermed kan jeg også velge mellom noen av de andre platene.

Hvilket materiale burde jeg velge: Eik, bøk eller bjørk?

Hvis jeg velger Eik kommer det forøvrig på omtrent det samme som en 9mm tykk King Starboard..burde jeg i så fall gå for KS? (Er 9mm litt tynt å bruke som benkplate?)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha ny kjøkkenbenk inne i byssa, har ikke tid til å støpe en selv, og syns King Starboard blir for dyrt. Den må være på ca. 200x80.

Vil denne fra IKEA kunne brukes, eller vil treverket (bøk eller bjørk) slå seg? (Regner med at den vil veie endel mer enn en teakplate med evt. et belegg oppå, men så mye snakker vi vel ikke om..?)

Andre forslag?

<{POST_SNAPBACK}>

Hva ville du gjort hjemme? Vi har gjort dette valget (hjemme, hytte, hybel) flere ganger over en del år, og hver gang kommet til at "vi velger laminat". Hvor bra treverket holder seg har selvsagt noe med hvor forsiktig en er og hvor godt en vedlikeholder det. Men, jo mykere treslag jo vanskeligere å holde det pent. Og det maritime miljøet påvirker ikke dette i positiv retning.

 

JEg ville derfor gått for en pen laminat-løsning, selv om denne ofte veier en del (enten "fake" treverk hvis det er viktig at det ser ut som tre, alternativt noe du ser er laminat men som passer inn). Dette er billig og bra. Har du en veldig "fin" båt og kostnaden ikke betyr så mye, så ville jeg valgt Corian.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Vi valgte baderomspanel til benkeplate, når vi pusset opp pentryet i "nybåten".

Var vanskelig å rive ut den gamle benkeplaten og ville derfor ha noe som kunne legges oppå og ikke bygget for mye, så benkehøyden ble for høy.

Synest det ser pent ut og ikke minst enkelt og lett å holde rent.

 

Bilde

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Vi valgte baderomspanel til benkeplate, når vi pusset opp pentryet i "nybåten".

Var vanskelig å rive ut den gamle benkeplaten og ville derfor ha noe som kunne legges oppå og ikke bygget for mye, så benkehøyden ble for høy.

Synest det ser pent ut og ikke minst enkelt og lett å holde rent.

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Den løsningen der ble jo veldig pen. Har du flere og kanskje bedre bilder enn det der?

 

Vil oppgradere kjøkkenet i den nye båten kanskje...

Link to post
Share on other sites

Den løsningen der ble jo veldig pen. Har du flere og kanskje bedre bilder enn det der?

 

Vil oppgradere kjøkkenet i den nye båten kanskje...

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en noen bilder av pentry i denne tråden Ekstrem forvandling av Quantum Satis.

Beklager at ikke bilde var så godt, mulig det var noen bedre i tråden, husker ikke. :blush:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...