Maika Startet 14.Februar.2005 Del på Facebook Startet 14.Februar.2005 Jeg skal ha ny kjøkkenbenk inne i byssa, har ikke tid til å støpe en selv, og syns King Starboard blir for dyrt. Den må være på ca. 200x80. Vil denne fra IKEA kunne brukes, eller vil treverket (bøk eller bjørk) slå seg? (Regner med at den vil veie endel mer enn en teakplate med evt. et belegg oppå, men så mye snakker vi vel ikke om..?) Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Februar.2005 Del på Facebook Svart 14.Februar.2005 (redigert) Jeg brukte en rest av en sånn til skjærefjøl for fisk for noen år siden. Si det Sånn: fisken hadde ikke akkurat mulighet til å rulle av den" plata" etter en sesong.... Det så mer ut som et halvrør med masse sprekker i ....Men det skal sies at den var mer eller mindre våt og slimete hele tiden, Så i en benkeplate som stort sett er "tørr" vil den nok vare noen år. men jeg tviler på at det er brukt vannfast lim i de platene. Jeg har slike på kjøkkenet mitt og der hvor kaffetrakteren står, er det begynt å løfte seg litt i limfugene mellom stavene... Redigert 14.Februar.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Maika Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 (redigert) Jeg målte litt nøyere og ser at jeg kan gå for 60 i bredden. Dermed kan jeg også velge mellom noen av de andre platene. Hvilket materiale burde jeg velge: Eik, bøk eller bjørk? Hvis jeg velger Eik kommer det forøvrig på omtrent det samme som en 9mm tykk King Starboard..burde jeg i så fall gå for KS? (Er 9mm litt tynt å bruke som benkplate?) Redigert 15.Februar.2005 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Gygra har King Starboard i det nye dashbordet, er veldig greit til det bruket, men til benkeplate ville jeg valgt noe annet og hardere stoff. Det er jo enormt mye pent og solid og velge i! Laminat, heltre........... mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Skipper Worse Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hvis overflatebehandlingen er god nok / vedlikeholdet er godt nok (les: masse olje, ofte) så kan den jo holde. Ville heller for egen del valgt en vanlig renslig god gammeldags norsk plate med baderomspanel. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
KOB Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 (redigert) Jeg skal ha ny kjøkkenbenk inne i byssa, har ikke tid til å støpe en selv, og syns King Starboard blir for dyrt. Den må være på ca. 200x80. Vil denne fra IKEA kunne brukes, eller vil treverket (bøk eller bjørk) slå seg? (Regner med at den vil veie endel mer enn en teakplate med evt. et belegg oppå, men så mye snakker vi vel ikke om..?) Andre forslag? <{POST_SNAPBACK}> Hva ville du gjort hjemme? Vi har gjort dette valget (hjemme, hytte, hybel) flere ganger over en del år, og hver gang kommet til at "vi velger laminat". Hvor bra treverket holder seg har selvsagt noe med hvor forsiktig en er og hvor godt en vedlikeholder det. Men, jo mykere treslag jo vanskeligere å holde det pent. Og det maritime miljøet påvirker ikke dette i positiv retning. JEg ville derfor gått for en pen laminat-løsning, selv om denne ofte veier en del (enten "fake" treverk hvis det er viktig at det ser ut som tre, alternativt noe du ser er laminat men som passer inn). Dette er billig og bra. Har du en veldig "fin" båt og kostnaden ikke betyr så mye, så ville jeg valgt Corian. Redigert 15.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Quantum Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 (redigert) Vi valgte baderomspanel til benkeplate, når vi pusset opp pentryet i "nybåten". Var vanskelig å rive ut den gamle benkeplaten og ville derfor ha noe som kunne legges oppå og ikke bygget for mye, så benkehøyden ble for høy. Synest det ser pent ut og ikke minst enkelt og lett å holde rent. Redigert 15.Februar.2005 av Quantum (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
eysteind Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Har selv kjøpt baderomspanel til min båt. Eg valgde en mørk, marmorlignende flate. Synes denne var veldig fin. Kjøpt hos byggmakker til 338,- for 60x240cm! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Vi valgte baderomspanel til benkeplate, når vi pusset opp pentryet i "nybåten". Var vanskelig å rive ut den gamle benkeplaten og ville derfor ha noe som kunne legges oppå og ikke bygget for mye, så benkehøyden ble for høy. Synest det ser pent ut og ikke minst enkelt og lett å holde rent. <{POST_SNAPBACK}> Den løsningen der ble jo veldig pen. Har du flere og kanskje bedre bilder enn det der? Vil oppgradere kjøkkenet i den nye båten kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hvilket materiale burde jeg velge: Eik, bøk eller bjørk? Eik. Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Den løsningen der ble jo veldig pen. Har du flere og kanskje bedre bilder enn det der? Vil oppgradere kjøkkenet i den nye båten kanskje... <{POST_SNAPBACK}> Det er en noen bilder av pentry i denne tråden Ekstrem forvandling av Quantum Satis. Beklager at ikke bilde var så godt, mulig det var noen bedre i tråden, husker ikke. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
biggen Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hei! Et annet alternativ er krysfiner plate med rustfri stålplate oppå. Stålplata kan du få bøyd og tilpasset hos en blikkenslager og koster ikke så meget... og tåler alt.. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 17.Februar.2005 Del på Facebook Svart 17.Februar.2005 Har valgt ikea plata i bøk. Ser ingen problemer med å montere denne. Plata skal stå i pentry, rimelig tørt, oljer den godt på alle sider før montasje. da tror jeg det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.