Jump to content

Nessy 94 CR/R, inspeksjon av kjøl/kjølbolter


Copernicus

Recommended Posts

Tok båten opp i forrige uke og så da at det ikke bare var sprekk langs hele kjølen, men at det manglet biter av sparkel ved innfestingen bak og forran på kjølen. Har kikket litt inne i båten og sett på kjølboltene uten å bli noe særlig klok. Kjølboltene sitter i spantene og er montert med plate, skal til å ta en ny tur i dag å se etter sprekker i spantene, kjølsvinet og området rundt. Skal ta noen bilder slik at dere kan hjelpe meg litt i vurderingen av skadeomfanget og fremgangsmåte for reperasjon. . For meg virker dette som resultat av grunstøtning...

fort tiden båtløs seiler

Link to post

Trenger ikke være noe skade. Hvis overgangen mellom skrog og kjøl er sparklet hel er det ikke uvanelig. Den har sikkert vært brukt til regattabåt og da har tideligere eiere brukt mye tid på å holde den så glatt som mulig i overgangen. Uten å ha en fleksibel stripe imellom skrog og kjøl skal det mye til å få det så stivt at det ikke sprekker. Men du kan jo undersøke tiltrekkingen på kjølboltene at det ikke er løst.

Link to post
  • 3 uker senere...

Har nå sendt en mail til et par av de som var med å byde disse båtene. Håper inderlig dette ikke er alvorlig. Skal ut å hamre litt i ettermiddag etter delaminering i bakkant av kjølen. Ser at flere bruker sica eller tilsvarende mellom kjøl og skrog?. Tenkte rett og slett å pusse/slipe ned alt og deretter plaster opp alt med 600 roving mellom skrog og kjøl. Bør det være fleksibelt mellom skrog og kjøl eller kan dette sitte fast?

fort tiden båtløs seiler

Link to post

Jeg ville hatt en fleksibel fuge ellers vil det sprekke ved bruk. Det ser jo ille ut men båten har blykjøl så de indre strukturelle skadene trenger ikke være store. Jeg grunnstøtte med min båt det så ille ut da mye sparkel var vekke. Men alt sto fint til med laminatet. Men det er jo ikke tvil om at båten har hatt en kraftig grunnstøting!

 

Forøvrig seilt regatta med Nessy ved flere anledninger. Hold båten med minimal krengning så går den bra i alle forhold!

Link to post
  • 4 uker senere...

Det manger en del av glasfiberet i bakkkant. Virker som den har gått relativ kraftig på grunn og har slått opp bak. Jeg finner forøvrig ingen sprekker i tverrbjelkene inne i båten og ikke delaminerting i skråget. Har vært i kontakt med Per Søderlund og fått informasjon om hvordan kjølkonstruksjonen er. Viser seg at båten er støpt med en finne slik at kjølen er flat mot denne finnen og ikke trenger å være buet mot skroget. Har gått til innkjøp av Epoksy og Kevlar® Aramid Pulp som jeg skal bruker som "sparkel" og rekonstruksjonsmatereale der det er knuseskader. Dette skal visstnok være veldig solide saker. Planen er deretter å i armere med matte (kevlar/glassfiber) og epoxy mot skrog noen somm har noen anbefalinger her?. Jeg kommer også til å legge ny fuge (sixaflex eller annet tilsvrende produkt - synspunkter?) mellom kjøl og finne og etterstramme kjølboltene. Jeg har uansett tenkt til å slipe ned skroget, og bytte alle gjennomføringer og legge noen lag med epoxygrunning før bunstoffet legges på. Skal snart igang med å skrape av gammelt bunnstoff, så skroget får tørket og luftet seg gjennom vinteren. Er egentlig ikke så værst å gjøre dette når det er noen blå ute.

 

Kom gjerne med synspunkter. Har forøvrig tenkt å lage en prosjekttråd, da dette bare er noen av smakebitene av mine planer...

Redigert av Copernicus (see edit history)

fort tiden båtløs seiler

Link to post

For meg ser dette ut som en ganske heftig smell. Hvis du er sikker på at skroget ikke har krakkelert i akterkant av kjølen, så burde vel den saken være ok. Du bør plukke ut noen av kjølboltene for å se at disse er ok. Lengre tids lekkasje inn til boltene vil kunne gi tæring og hurtig brudd, som kan komme nå eller senere. Jeg har sett en rekke slike grunnstøtinger reparert her i Son. Av de jeg har sett reparert profesjonelt, så har kjølene blitt plukket av.

Link to post

Du bør ikke begynne å flikke på noe før du har full oversikt over eventuelt delaminering. Jeg hadde den tvilsomme ære å ha kontakt med norsk grunnfjell sist vinter. Ca 6 knop. Foruten bulken i blykjølen var det kun noen helt minimale sprekker å se på innsiden. Men det faktum at byssebenk knall indikerte at det hadde vært energi på ville veier. Jeg håpet på at jeg hadde sluppet billig unna. Men den erfar

ne glassfiber reperatøren trengte kun tre knakk med hammeren for å fastslå at her var mye delaminering. Resultatet ble 300 000 i skader og 3 måneder på land :( . Du bør også få tak i en som kan fastslå delaminering før du begynner å flikke på skaden.

 

Link to post

Anbefaler virkelig ikke å bruke kevlar i sparkelet/støpet. Hvis du har ikke har jobbet med kevlar før bør du vite at det blir utrolig mye langtrådet støv som tetter igjen pussemaskiner, og legger seg over alt. Båtbygger på slippen der jeg har båten liker ikke å reparere gamle kevlar båter pga dette. Men hvis du har gjort det før, så vet du mer enn meg.

 

Forøvrig enig med Bergen, delaminering kan være alvorlig, men det er ikke alltid det skjer. Jeg har sett båter som har veltet som bare har hatt små antydninger til delaminering selv om man skulle tro at hele skrogsiden ville vært ødelagt.

Link to post

Ja, båten er kjøpt slik. Sjekket den ikke under før salg, da den lå i vannet, er forsåvidt forbehodl i kotrakten. Fant ut dette først ved opptaket. Har sendt en nøytral reklamasjon til selger (uten å fått svar). Har vært i kontakt med Anders Lundstuen som har sett på bildene og gitt meg veilednig. Har ikke penger til å bruke på skadetakst nå da jeg har tilsvarede prosess gående på huset. Hadde det vært jeg som hadde gått på grunn hadde jo forsikringen dekket det....

fort tiden båtløs seiler

Link to post
  • 1 måned senere...

Var i kontakt med plastreperatøren og forsikringselskapet til selger i går. Båten blir reparert :thumbsup:. Arbeidet vil bli gjort hos PG-service (Petter Gjærum). Kjenner jeg trengte denne nyheten nå. Har hatt mange planer,men motivasjonen og handlekraften har selvfølgelig uteblitt grunnet situasjonen og faren for kondemenring og heviing av kjøp.

Redigert av Copernicus (see edit history)

fort tiden båtløs seiler

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...