Copernicus Startet 23.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2012 Tok båten opp i forrige uke og så da at det ikke bare var sprekk langs hele kjølen, men at det manglet biter av sparkel ved innfestingen bak og forran på kjølen. Har kikket litt inne i båten og sett på kjølboltene uten å bli noe særlig klok. Kjølboltene sitter i spantene og er montert med plate, skal til å ta en ny tur i dag å se etter sprekker i spantene, kjølsvinet og området rundt. Skal ta noen bilder slik at dere kan hjelpe meg litt i vurderingen av skadeomfanget og fremgangsmåte for reperasjon. . For meg virker dette som resultat av grunstøtning... Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Free Lillehammer Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 Grunnstøting skaper ofte tydelige sprekker der kjølen møter skroget i bakkant. Hovedbelastningen kommer der. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Skal ut å ta bilder i dag, ble litt for fort mørkt i går. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
ravddo Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Trenger ikke være noe skade. Hvis overgangen mellom skrog og kjøl er sparklet hel er det ikke uvanelig. Den har sikkert vært brukt til regattabåt og da har tideligere eiere brukt mye tid på å holde den så glatt som mulig i overgangen. Uten å ha en fleksibel stripe imellom skrog og kjøl skal det mye til å få det så stivt at det ikke sprekker. Men du kan jo undersøke tiltrekkingen på kjølboltene at det ikke er løst. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Copernicus Svart 9.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2012 her kommer bildene Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Nonsense Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Ganske tydelig at båten har vært på grunn ja. Anbefaler deg å innhente kompetanse for å vurdere skadene. Denne båten har vel ikke noe kjølsvin å snakke om, og da er det bunnstokkene som står for styrken. Laminatet i bakkant av kjølen kan være ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 12.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2012 Har nå sendt en mail til et par av de som var med å byde disse båtene. Håper inderlig dette ikke er alvorlig. Skal ut å hamre litt i ettermiddag etter delaminering i bakkant av kjølen. Ser at flere bruker sica eller tilsvarende mellom kjøl og skrog?. Tenkte rett og slett å pusse/slipe ned alt og deretter plaster opp alt med 600 roving mellom skrog og kjøl. Bør det være fleksibelt mellom skrog og kjøl eller kan dette sitte fast? Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
ravddo Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Jeg ville hatt en fleksibel fuge ellers vil det sprekke ved bruk. Det ser jo ille ut men båten har blykjøl så de indre strukturelle skadene trenger ikke være store. Jeg grunnstøtte med min båt det så ille ut da mye sparkel var vekke. Men alt sto fint til med laminatet. Men det er jo ikke tvil om at båten har hatt en kraftig grunnstøting! Forøvrig seilt regatta med Nessy ved flere anledninger. Hold båten med minimal krengning så går den bra i alle forhold! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Nonsense Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Denne båten har vel støpt innerliner? Kan være verdt å sjekke om denne har sluppet fra skroget noe sted også. Jeg ville som ravddo valgt en fleksibel fuge, men det er bare min høyst personlige oppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 (redigert) ville virkelig vurdert å ta av kjølen på denne båten, det var en stor sprekk. Har du sett etter skjevhet i kjølen? Ville ikke brydd meg så mye om de hakkene i bunn, de kan lett sparkles. hva har skjedd i bakkant oppe? mangler det en del av glassfiberet? Redigert 12.November.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 (redigert) Det manger en del av glasfiberet i bakkkant. Virker som den har gått relativ kraftig på grunn og har slått opp bak. Jeg finner forøvrig ingen sprekker i tverrbjelkene inne i båten og ikke delaminerting i skråget. Har vært i kontakt med Per Søderlund og fått informasjon om hvordan kjølkonstruksjonen er. Viser seg at båten er støpt med en finne slik at kjølen er flat mot denne finnen og ikke trenger å være buet mot skroget. Har gått til innkjøp av Epoksy og Kevlar® Aramid Pulp som jeg skal bruker som "sparkel" og rekonstruksjonsmatereale der det er knuseskader. Dette skal visstnok være veldig solide saker. Planen er deretter å i armere med matte (kevlar/glassfiber) og epoxy mot skrog noen somm har noen anbefalinger her?. Jeg kommer også til å legge ny fuge (sixaflex eller annet tilsvrende produkt - synspunkter?) mellom kjøl og finne og etterstramme kjølboltene. Jeg har uansett tenkt til å slipe ned skroget, og bytte alle gjennomføringer og legge noen lag med epoxygrunning før bunstoffet legges på. Skal snart igang med å skrape av gammelt bunnstoff, så skroget får tørket og luftet seg gjennom vinteren. Er egentlig ikke så værst å gjøre dette når det er noen blå ute. Kom gjerne med synspunkter. Har forøvrig tenkt å lage en prosjekttråd, da dette bare er noen av smakebitene av mine planer... Redigert 5.Desember.2012 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 For meg ser dette ut som en ganske heftig smell. Hvis du er sikker på at skroget ikke har krakkelert i akterkant av kjølen, så burde vel den saken være ok. Du bør plukke ut noen av kjølboltene for å se at disse er ok. Lengre tids lekkasje inn til boltene vil kunne gi tæring og hurtig brudd, som kan komme nå eller senere. Jeg har sett en rekke slike grunnstøtinger reparert her i Son. Av de jeg har sett reparert profesjonelt, så har kjølene blitt plukket av. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Takk for tips. Jeg skal ta en nærmere titt på boltene. Skal forøvrig starte å skrape av bunnstoffet til helgen for nærmere innspeksjon. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Bergen Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Du bør ikke begynne å flikke på noe før du har full oversikt over eventuelt delaminering. Jeg hadde den tvilsomme ære å ha kontakt med norsk grunnfjell sist vinter. Ca 6 knop. Foruten bulken i blykjølen var det kun noen helt minimale sprekker å se på innsiden. Men det faktum at byssebenk knall indikerte at det hadde vært energi på ville veier. Jeg håpet på at jeg hadde sluppet billig unna. Men den erfar ne glassfiber reperatøren trengte kun tre knakk med hammeren for å fastslå at her var mye delaminering. Resultatet ble 300 000 i skader og 3 måneder på land :( . Du bør også få tak i en som kan fastslå delaminering før du begynner å flikke på skaden. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Anbefaler virkelig ikke å bruke kevlar i sparkelet/støpet. Hvis du har ikke har jobbet med kevlar før bør du vite at det blir utrolig mye langtrådet støv som tetter igjen pussemaskiner, og legger seg over alt. Båtbygger på slippen der jeg har båten liker ikke å reparere gamle kevlar båter pga dette. Men hvis du har gjort det før, så vet du mer enn meg. Forøvrig enig med Bergen, delaminering kan være alvorlig, men det er ikke alltid det skjer. Jeg har sett båter som har veltet som bare har hatt små antydninger til delaminering selv om man skulle tro at hele skrogsiden ville vært ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Det kan jo hende båten din er helt OK utenom de synlige skadene, men hva om den ikke er det? Personlig ville jeg betalt for en befaring av en med erfaring, som en forsikring. Forstår jeg det slik at du ikke har vært på grunn selv, men har kjøpt båten slik? Visste du om skadene? Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Ja, båten er kjøpt slik. Sjekket den ikke under før salg, da den lå i vannet, er forsåvidt forbehodl i kotrakten. Fant ut dette først ved opptaket. Har sendt en nøytral reklamasjon til selger (uten å fått svar). Har vært i kontakt med Anders Lundstuen som har sett på bildene og gitt meg veilednig. Har ikke penger til å bruke på skadetakst nå da jeg har tilsvarede prosess gående på huset. Hadde det vært jeg som hadde gått på grunn hadde jo forsikringen dekket det.... Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Copernicus Svart 11.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Har nå tatt kontakt med tildigere eier og det ser ut til at den "gamle kasko forsikringen" vil være dekkende. Håper dette ordner seg...Jeg skal holde dere løpende oppdatert. Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Eureka Svart 11.Desember.2012 Del på Facebook Svart 11.Desember.2012 Det var hyggelig lesning. Endelig en slik sak som kan få et godt utfall. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2013 (redigert) Var i kontakt med plastreperatøren og forsikringselskapet til selger i går. Båten blir reparert . Arbeidet vil bli gjort hos PG-service (Petter Gjærum). Kjenner jeg trengte denne nyheten nå. Har hatt mange planer,men motivasjonen og handlekraften har selvfølgelig uteblitt grunnet situasjonen og faren for kondemenring og heviing av kjøp. Redigert 16.Januar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Free Lillehammer Svart 16.Januar.2013 Del på Facebook Svart 16.Januar.2013 Strålende! Så blir 2013 en bra seilbåtsesong, likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.