are-a Startet 27.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2012 Hei forum Da er det klart for min første vinterlagring i boblehavn og jeg har et skikkelig nybegynner spørsmål. I kontrakten står det at vi kan bruke maks 100w strøm. Hvor mye er det? Jeg hadde tenkt å la en vifte bli stående på, men hadde også ønske om en luftavfukter slik at jeg kunne la seil og puter bli liggende (bor i sentrumsleilighet og da er det ikke plass til slikt). Båten er en seilbåt på 36 fot, men har kanskje volumet til en moderne 33 foter (i strukket versjon). Rekker det med 100w fra nå til april? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Nei. med 100W som grense betyr det at du kan ha på en vedlikeholdslader til batteriene, ingen varme. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 100w må være forbruket her og nå. Eksempelvis 100w lyspære, frostvakt på 100w, vifte på 100w etc. 100W er mindre enn 0,5 ampere i forbruk her og nå. Forbruk over tid, blir regnet i kWh (kilo watt timer, sånn som på strømregninga) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
kodalse Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Her er det vel åpning for kreative løsninger. Hvis vinterkonservering er foretatt i form av tømming av vanntanker, glykol i vask osv kan vi forutsette at eneste behov er lading av batteri og holde fuktighet/kondens ute. Jeg ville brukt et eget batteri med 230V 300W inverter slik at den kunne "fore" en luftavfukter på drøye 200w. Denne vil normalt ikke gå hele tiden gjennom vinteren slik at en ganske ordinær lader bør holde batteriene i drift. I tillegg kan det monteres en automatisk stopp mellom batteri og lader som kutter om spenningen faller under 12V. Har et par slike fra Biltema eller Torshov som kostet en hundrings. Da bør du være trygg for vinteren og klare deg med kun 100W Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Kjøp en sekk med salt på Felleskjøpet, MG Kombi. Koster rundt 100 kroner for 25 kilo. Det bruker jeg. Trekker vann langt ned i kuldegradene. Hell saltet i en sil og plasser over en plastbøtte. Til slutt er det bare saltlake, som du heller i sjøen. En sekk holder to sesonger, hvis ikke båten er søkkvåt før du starter. Jeg har 5 bøtter/siler. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 200w gjennom inverter drar 17A. Vet ikke hva slags forbruksbank are-a har, men her er det gode muligheter til å knekke batteriet. Avfukter har ingen ting i minusgrader å gjøre og en frostsikrer på 200w vil stå på mye i kalde perioder. Sitér dette innlegget Link to post
are-a Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Har ikke landstrøm på båten, så planen var å trekke inn en kabel. Ser at jeg ikke kommer særlig langt med 100w. Ser at jeg kan få kjøpt varmerør som trekker 80w, så det blir vel en slik isteden. Avfukteren jeg hadde tenkt å bruke bruker mellom 350-700w og med varme i tillegg blir vel ikke dette særlig aktuelt. Får ta seil og puter hjem og teste ut saltbøtter istedenfor. Takk for råd. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Kjøp en 60 watt pære og heng i midten av båten, da vil du se på lang avstand om det forstatt er strøm i båten, Også har du batteriladeren innkoblet i tillegg. Batteriladeren kan også kobles på en timer hvis du ikke ønsker lading hele tiden. Man må gjøre det enkelt, hvis ikke blir det ikke gjort... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Kjøp en 60 watt pære og heng i midten av båten, da vil du se på lang avstand om det forstatt er strøm i båten Hva er lang avstand? jeg bor feks. 68km fra båthavnen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Da er det klart for min første vinterlagring i boblehavn og jeg har et skikkelig nybegynner spørsmål. I kontrakten står det at vi kan bruke maks 100w strøm. "I følge kontrakten"? Er det sikringer som ryker hvis du bruker mer? Eller stoler de bare på at dere ikke bruker mer enn 100W? Eller har de målere hvor sluttsummen (i kWh) ikke skal overstige gjennomsnittlig forbruk på 100W? Dette er vesentlig å få greie på - det er forskjell på 100W som maksforbruk og 100W som maks gjennomsnittsforbruk. 100W er ikke slettes ikke mye, men jeg tror at 100W varme i en liten båt kan gjøre underverker ifht fuktproblematikk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Oystein Ny Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Min båt er tørrere i boblehavn enn på land. La dørk plater stå på gløtt så sjø varmen kan stige opp i resten av båten + lyspære eller 100 W varmer. Batteri topp lader jeg før opplag og rører ikke de mer. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Enig med Oystein Ny. Hvorfor må du ha lader koblet til batteriene. Er det noe som SKAL trekke strøm? Hvis ikke: topplad før vintersesongen, gi batteriene en opplading midtvinters - bruk resten av effekten på en 100W varmekilde. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Enig med Oystein Ny og forskern angående lading. Dropp vedlikeholdslading av batteriene gjennom vinteren hvis du ikke har forbruk som trekker fra batteriet (og hvorfor skulle du det, egentlig?). Jeg gikk for 2 stk 45W varmerør (Hylite-kopier fra Seatronic), og de gir overraskende mye varme. La alle indre dører og luker være åpne, og plasser ett rør ved motoren og ett lenger fram i båten så burde du ha lunk i hele båten mens du holder deg under 100W løpende forbruk. Det er forøvrig en levende debatt om varme i båten har noe for seg når det gjelder fukt, ettersom varm luft kan holde mer fuktighet enn kald luft. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Har ett varmerør v hvert sjøvannsinntak. Motorenvklarer seg nok uten, hvis konservert. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Er det ikke bare og bruke dieselvarmeren da ! Den kan vel stå på vinteren igjenom ! Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Kjøpte en Meaco avfukter hos Seatronic. Der sto det som følger i teksten for denne: Den gjennomsnittlige relative fuktighet ved kysten i Norge er ca.80%. Det er ikke tørrere i luften om vinteren sammenlignet med sommeren. For å tørke luften effektivt om bord i båten med varme, må temperaturen ligge minimum 7 grader over ute temperatur – også om sommeren. En båt er bare tørr når relativ luftfuktighet over tid inne i båten ligger på 50% eller lavere. Det er først ved disse verdiene man unngår korrosjon og mugg/bakteriedannelse, som ofte er årsaken til elektronikk som ikke virker, den dårlige båtlukten og familiemedlemmer som klager på det fuktige båtlivet. Det jeg bet meg særlig merke i her var de 7 gradene. Jeg hadde i fjor varmerør 80W i motor og 300 W varme i cocpit. Det har jeg i år også. Men med div kudegrader er temperaturfoskjellen ute/inne bare 2-3 grader. Dersom påstanden referert ovenfor er riktig, da har min varme (svært) liten eller ingen effekt..? Og hvordan kan de som selger slike små-varmere påstå at de er effektive? PS: Den avfukteren funker jo, ihvertfall så lenge det er + grader: Satt inn et par stk målere fra Clas Olsson og sjekket etter et par dager. Da var det 87% relativ fuktighet ute, 56% i cocpit. Nå er det vel enda tørrere inne :-) I fjor, uten avfukter men med samme varme, var jeg ikke i nærheten av slike resultater. Brukte denne måleren: http://www.clasohlson.com/no/Termometer-hygrometer/Pr361264000 Redigert 28.Oktober.2012 av jsw (see edit history) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
8lv Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Jeg har akkurat samme resultater som du jsw i min båt, skal man oppnå 7 graders differanse så ma man jo øke på med w og strømforbruk ! Tenker og bruke dieselvarmeren i vinter jeg da ! Sitér dette innlegget Link to post
HotNurse_90 Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Jeg ligger også i boblehavn i vinter, og planlegger å seile til isen legger seg(i blodet først?). Dette betyr at vi ikkje konservere motoren mellom hver gang, men har på 200w frostvakt i motorrommet. Første gang i år, så litt usikker på om det holder. Noen som har erfaring fra lignende situasjoner eller andre synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Det spørs vel hvor du bor. I Stavanger er det mindre fare for sprengkulde enn i indre Oslofjord. Jeg ville aldri tatt sjansen på å ha 100W varme som eneste frostsikring i en 36 fots båt. Til å holde det tørt fungerer såkalte fuktslukere bra. Sitér dette innlegget Link to post
HotNurse_90 Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Ligger i indre oslofjord, 25 fot. Håper det holder frem til isen ligger, da blir det nok konservering. Er forøvrig deilig å seile i oktober, har hatt mange fine turer selv om det er småkjølig:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Til å holde det tørt fungerer såkalte fuktslukere bra. Tviler på om de fungerer i en kald båt, de fryser jo umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Til trådstarters spørsmål: 100w = frostsikring av vanninntakene. Sitér dette innlegget Link to post
are-a Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Hei, takk for svar og råd. Bunnventilene mine er spredt litt rundt, men i god stand. Så da kjøper jeg 2 stk varmerør og tar seil og puter med hjem. Hadde håpet å kunne seile i november også, men det ser ut til at jeg må konservere den nå. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Tviler på om de fungerer i en kald båt, de fryser jo umiddelbart. Er det blitt så kjølig, er fukt heller ikke det store problemet. Å ha tørket ut båten frem til det ville likevel være en fordel. Dersom 100w er snittet tillatt forbruk pr dag gjennom vinteren, har du du 10w ledig hver dag om are-a bruker 2 stk varmerør på 45w. Kan tillate seg å overforbruke de siste dagene på høsten da frem til frost. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 jeg tipper han ligger i Frognerkilen og der er det ikke snittforbruk man regner. Der går det et strømpoliti å måler en gang i mellom og om du trekker mer enn det du betaler for, trekker de ut kontakten og du er uten strøm frem til du er i båten neste gang. En stund kunne man kjøpe seg til 600w, men nå mener jeg å ha hørt at det er maks 100w på alle som skal ha strøm. RSL (Som er veldig happy med sin stabile 16Amps-kurs til 1,- pr Kw/t) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.