Jump to content

iBoat

Frøken Fryd

Recommended Posts

Ser ut som baklokket på iPad og iPad Mini er inspirasjonskilden for overbygget...

Synes nå den er kul jeg da. Renskåret moderne design, enda mer boks enn Wally.

I motsetning til Worry, er jeg sikker på at det er en båtdesigner inne i bildet, men vi kan kanskje enes om at han neppe er over 40, neppe er norsk og neppe har vokst opp i en Nidelv 24.

Så kan man diskutere om det er det eneste saliggjørende eller ikke....

Hvis ikke dette er bra, så vet ikke jeg.

Det å montere skjermene på denne måten i en privat designbåt kan ikke være noe annet enn ren reklame. Man må klare å felle ned skjermene skal det bli pent. Gjerne dekke det hele med en langstrukket glassplate med sort bakgrunn der hvor det ikke er skjermbilde. Men det viktigeste er kanskje å få ut reklamebildene, jeg regner med skjermene har dimming?

Såpass store skuter pleier vel å klare å krysse et av eller tre, så det skal helst ordne seg. (Om ikke annet er det jo vanlig for store yachter å krysse Atlanteren årlig for å være på rett sted til rett tid.)

iMac kan brukes som ekstern skjerm, så det er vel ikke gitt fra bildene at de brukes for å faktisk styre skuta.

At Steve Jobs ikke planla å bygge noen gjennomsnittlig designet skute var ingen stor overraskelse. For meg ser proposjonene ut til å stemme, men det ser jo ikke ut som noen båt ... og der ligger poenget.

Guest Avmønstret#

Trodde et øyeblikk at en båt hadde sunket ved kai og at kun styrhuset/broen stakk opp av sjøen.

Tror jeg trenger noe tid på meg for å mene noe om utseendet, men ikke lett å forholde seg likegyldig til, og det er jo noe bare det.

Men joda, stygt er det jo ikke, bare veldig anderledes.

Hva skulle poenget med det være?

Ikke noe annet enn at både tiltenkt og dagens eier nok kan ha et ønske om å la skjermene være av Apple-fabrikat, uten å nødvendigvis ta på seg fullverdig utvikling av programvare til styring av skip. Men for alt jeg vet kan de godt ha utviklet slik programvare, i denne klassen fører det formodentlig ikke til enorm prosentvis økning i kostnad.

Om det skal sittes på broa vet jeg ikke, men Steve Jobs levde i mange år uten møbler, så det er ikke helt utenkelig at det er gjort et og annet uortodokst valg også her.

Jeg synes båten er fantastisk! Utrolig gjennomført design.

Tror leiren er temmelig delt her, så er vel ikke annet å gjøre enn å "agree to disagree", selv syns jeg det ser ut som det er et mislykket forsøk på å bygge dette allerede ganske fæle designet:

steve-jobs-iboat-feadship-e1319542591990.jpg

Skal ikke styrmennene få sitte?

Er vel ganske vanlig at rormannen står.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Da jeg seilte i handelsflåten var ikke ting å sitte på i rorhuset foran bestikket. I bestikken var det en brisk og en lav stol, og det var det. Utkikken sto på brovingen hele vakta.

Designet på "SteveYachten" er vel som mye annet Philippe Starck har laget, både litt fint og litt fælt. Men når sant skal sies flyter det ganske mye stygt på sjøen i denne klassen, så jeg er positiv til denne, sammenlignet med hans forrige yacht f.eks. Og slik baug som Venus har er vel på moten nå, Codecasa og noen av de andre verftene rundt Viareggio har vel bygget slike bauger i noen år nå. Fint? Nja, jeg er ikke sikker. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Og slik baug som Venus har er vel på moten nå, Codecasa og noen av de andre verftene rundt Viareggio har vel bygget slike bauger i noen år nå. Fint? Nja, jeg er ikke sikker. :)

En slik baugvinkel kan være pent når det er riktig utført og resten av båten er pen, det er heller ikke noen ny greie akkurat: http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Delphine_%281921%29 - Det er rart hvordan menneskeheten stort sett utvikler seg til å bli flinkere i det meste, mens vår estetiske sans tydelig blir verre og verre.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

dagens eier nok kan ha et ønske om å la skjermene være av Apple-fabrikat, uten å nødvendigvis ta på seg fullverdig utvikling av programvare til styring av skip.

Det er ikke nødvendig. Mesteparten av sånt utstyr er en computer som kjører Windows. I noen få tilfelle en UNIX maskin.

Mac kan kjøre Windowsprogrammer , men ikke omvendt.

Mac er en sertifisert UNIX maskin.

Er vel ganske vanlig at rormannen står.

Nei, han halvveis ligger i stolen med føttene på konsollen.

Jeg lurer på om ikke hendlene på den konsollen kommer fra Horten.

Når det gjelder baugen.... Hva med X-bow?

Redigert av Mulligan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...