Jump to content

Kommer ikke ut!!!


bliss X

Recommended Posts

Hei.

 

Var en tur i baten i Son idag for så smått å begynne på sesongklargjøringen. Tar resten i påsken med sjøsetting uken etter. Kunne godt gjort ganske mye oppi båten idag. Under den lyse presenningen var det pluss 20 grader, pluss 5 ute.

 

Stor overraskelse, ikke antydning til is i havnen! Vanligvis ligger isen leeenge. Havnen ligger nemlig ved utløpet av elven Såna som kommer fra Hølen, og min plass er rett ved utløpet i en bakevje. Dessverre har jeg avtalt utsetting som jeg sa etter påske, og jeg har to båter som må ut før meg. Ingen aktivitet i noen av dem. Det var til og med satt på vann for båtvask i havnen.

 

Ellers ble det å pusle med litt elektrisk pluss skifte av 'vifterem' og impeller i sjøvannspumpen. Impelleren var forresten like myk og uskadet som da den var ny i -95! Men hvorfor skal en slik sjøvannspumpe være plassert så inn i 'gamperauen' krøkkete da? 'Vifteremmen' var ikke i like bra stand, den var det nesten bare 'corden' igjen av. Motoren startet foresten på 'første slaget'!

 

Men du og du så støl og sliten en gammel kropp blir av å ligge med hodet ned i motorrommet og å klatre rundt over alt og trekke nye ledninger. Det gjorde imidlertid godt med en 'svømmetur' i badekaret med godt med skum vel hjemme etter en bedre middag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ble åpent vann helt til nordspissen av Kommersøya før helga, og det er bare snakk om få dager før brygga di på østsida er helt isfri.

Hei,

 

Takk for info, da burde alt være klart til helgen etter påske.

 

Bilde

 

Her ser dere hvordan "min brygge"

ser ut om vinteren. Steinene er der

for at ikke isen skal ta bryggen.

 

Har vært både en av de siste på bryggen

om høsten og vært med på å legge ut

stienene, og også vært der så tidlig om

våren at jeg har hatt jobben med å fjerne

steinene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette var en glimrende helg. Første etappe fra Fornebu marina til Horten på lørdag ettermiddag.

Så Horten - Porsgrunn på søndag, det var kjempevær,

Ca 17 timer totalt.

Alt gikk bra. Båten ligger nå fortøyd på lånt brygge så hvis noen her nede vet om brygge til leie må dere bare si ifra.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endelig har vi sjøsatt. Hannah II på er på plass i båsen sin. Baatplassen-vimpelen er også på plass. (så får vi leve med at han som har laget navneskiltet til båten kom i skade for å glemme den siste h-en i Hannah - det fikser vi).


 


Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som de som fulgte med på tråden om min impeller, ble det ingen tur helgen etter påske. Heldigvis ble impellerproblemet løst etter hvert, og etter en tur på land igjen for å skifte defekt hovedinntakskran for kjølevann, ble det endelig tur for oss nå sist helg.

 

Vi dro til Kommersøy ved Holmestrand som vanlig, men med bange anelser. Den ene bryggen (den vi pleier å bruke) skulle være skadet av isen i vinter. Den holdes vanligvis på plass av lange pæler på begge sider som går dypt ned i bunnen, se bildet fra i høst lenger oppe i tråden.

 

Nå var flere av pælene borte, andre kom bare så vidt over vann helt på skrå, og bryggen hadde dratt seg 3 meter utover så det var umulig å komme seg i land. "Landgangen" rakk ikke ut lenger. Det nyttet heller ikke å dra bryggen innover, da den ytterste delen var løftet og hang oppå noen av pælene. Se bildene nedenfor.

 

Håper vi kan på tak i "pæleprammen" og få alt på plass. Håper også at et eller annet friluftsråd kan bevilge noen penger til arbeidet.

 

Fikk plass på den andre bryggen, så ellers hadde vi en fin helg, nesten ikke sjø på turen over fra Son, men desto mer, 1 til 1 1/2m. hjem. Og så ville ikke varmeapparatet tenne. Fant feilen på søndag: 2cm vann i bunn av lampeoljekannen! Tenk om en slik varmer kunne gått på vann! Men nå virker den, på lampelje.

 

Lars H.

 

BildeBilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...