Jump to content

Hvordan gjør jeg båten klar for vinteren?

Gjedde

Recommended Posts

Båten skal klargjøres for vinteren, Båten det er snakk om er en Typisk 15,5 fot jeep med 50 HK Suzuki 4t.

Dette er hva jeg har tenkt til å gjøre

1. Vente med service hos merkeforhandler til våren

2. Kjøre motoren i ferskvann, Dette gjør jeg i en stor balje. Holder 5 min? Er det greit at motoren står i ferskvann noen timer?

3. Når vannet er fjernet, tenne motoren igjen (kanskje et minutt) for å la den tømme seg helt for vann.

4. Sette motoren rett ned.

5. Spyle/vaske båten.

6. Tømme båten for alt vann.

7. Bygge stativ for presening

8. Legge presening over å binne den fast.

Hva har jeg glemt? bør jeg gjøre noe med styringen? Noe som bør smøres? I så fall med hva?

Et par ekstra ting med motoren:

1. koble fra tanken og sprøyt vinterkonserveringsolje i forgasseren til motoren stopper - tøm forgasseren for bensin

2. skift gearolje med gearoljepumpe og skift om nødvendig pakningene til skruene

3. bruk fettpresse og smør nipler, propellaksel, styring og låsemekanisme til lokket med grease

4. skift låsesplint til propell

5. sjekk sink anoder og skift om nødvendig

6. spray CRC 6-66 over bevegelige deler i motoren

7. skru ut tenplugger og spray vinterkonserveringsolje inni sylinderne og dra i snora så det fordeler seg

Båten:

1. sett inn styremekanismen med vannfast grease

2. sprøyt styrekonsollen med vinterkonserveringsolje

Punkt 3: Impelleren blir fort skadet når den går tørr. Vannet renner ut av seg selv. Stryk punkt nr. 3

Jeg pleier å bytte olje i undervannshuset. Det er vel en del av servicen du skal gjøre til våren. Hvis du har lekasje og har fått saltvann i undervannshuset så kan det være for seint til våren.

Hvorfor vente med service til våren? Da har de dårligst tid.

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)

Ikke kjør motoren uten kjølevann. Da ødelegger du impelleren. Skal motoren stå utendørs, så får du heller kjøre frostvæske inn.

Motoren må kjøres til termostaen åpner seg, ellers sirkulerer ikke ferskvann rundt i hele kjølesløyfen.

Og siden det er en 4t så bytter du også smørolje på den nå ved å først kjøre den varm, tøm for olje, fyll på ny, deretter kjører du den i noen minutter til hvor du tar konserveringsspray inn forgasseren ihht bruksanvisningen på boksen.

Redigert av Eureka (see edit history)

Service på motoren bør jo egentlig gjøres før vinteren. Service på motoren kan du jo enkelt gjøre selv, tar ikke mer enn et par timer.

Stjeler tråden litt, da jeg bare har 2 spørsmål. Har akkurat tatt opp ny båt som er kjøpt i 2012, og motoren har kun gått i 85 timer. Da synes jeg ikke det er nødvendig med full service, så jeg har kun ferskvannskjørt, byttet gearolje, tatt av propell og byttet smøring og renset, byttet olje og oljefilter. Er det noe mer som bør gjøres? Og båten har ligget i vannet siden Mars, og har ikke noe groe i det hele tatt på seg, og da mener jeg ingenting. Trenger jeg å bytte/legge på nytt bunnstoff?

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Ok, mye bra tips, tusen takk!

Par spørsmål.

1. Tenker at service til våren er best med tanke på at det er tettere på når den skal brukes. Er det feil tenkt?

2. Hvordan vet jeg at termostaten åpner seg?

3. Motoren har elektronisk innsprøyting, bør jeg alikavel sprøyte vinterkonsetrveringsloje i forgasseren? Hvordan gjør jeg det?

4. CrC 6-66 på alle bevegelig deler, er det CRC det samme som WD-40?

Årsaken til smøroljeskift på høsten før opplag er for å inngå at brukt olje står i. Brukt olje inneholder syrer og andre ulumskheter, og sågar kanskje noe kondens, som ikke er bra for motoren over tid. Derfor skifter du olje før opplag og la motoren gå litt med den nye for å gi den en oljehinne med ny olje.

Termostaten har åpnet seg når kjølevannet/ kontrollstrålen er varmt. Før det, sirkulerer ikke nytt kjølevann gjennom blokka, men direkte ut. Litt av greia vil også være å få ut saltkrystaller som er avleiret i kanalene, så det er ikke noe i veien for å la den gå i 10 minuntter.

Du spør om crc og lignende. Påfør ren og ny grase der det har vært fra før. Tørk bort gammel føst. Bruk gjerne crc, etc, men rengjør motoren og alle deler med en lett fuktet klut føst, gjerne flere omganger, få bort rusk og saltkrystaller. Jeg samler på utbrukte tannbørster gjennom året, det er fint å komme til med.

Spray over hele motoren med en eller annen beskyttende spray. tror ikke nødvendigvis det spiller så stor rolle hva det heter, bare ikke penetrerende olje :)

Som avsluttning er det toppers å pollere motordekselet med samme middel som du bruker på skroget. Ikke noe i veien for å pollere stammen og all lakkert metall heller med samme greia, eller det du bruker på billakken.

Og det er grunn til å gjenta, ikke start motoren på noe som helst tidspunkt uten at den har tilgang på kjølevann. Vannstanden skal være godt opp på stammen.

For de som har mindre motor enn trådstarter, type under 10 hk, så er renovasjonsdunken ypperlig til å kjøre motoren i. Her i gården er det papirdunken som blir brukt.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...