Jump to content

Kan noen anbefale en lader som lader to forbruksbanker samtidig?


RSL

Recommended Posts

Jeg har to forbruksbanker i min båt (+ et startbatteri).

Den ene hovedladeren lader ikke lengre med full spenning, så batteriene som denne laderen er kobler til blir aldri toppladet annet enn ved motorkjøring.

Den andre banken, blir ladet av en ekstern liten 10Ah lader som jeg kobler til manuelt og den står pr i dag bare på dørken (noen som gjør at jeg tupper til den stadig vekk).

Nå har lageret i viften på denne siste laderen nesten tatt kvelden i tillegg, så den bråker mye mer enn jeg liker. Ikke vil jeg da ha den på om natten eller på dagen mens jeg er på jobb.

Dette er laderen som lader batteriene til kjøleboksen, og man vil jo ha kald mat og drikke selv om det snart er Jul.

 

Det jeg trenger, er en støysvak lader som ikke koster skjorta, men som kan lade begge bankene samtidig på hver sin kurs.

 

Glem startbatteriet, for det kan jeg koble inn sammen med forbruk én ved behov.

 

Forbruk én er på 3x85Ah/t= 255Ah/t --> denne er til alt normalt forbruk ombord.

Forbruk to er på 2x108Ah/t= 216 og er dedikert til kjøleboksaggregatet (som er den største strømtyven ombord) Denne banken er montert 20cm fra aggregatet, men har også en tilkobling til bank nr.1 via kabler. Her har jeg en bryter, som gjør at jeg ved behov kan koble begge bankene sammen om jeg vil. (som feks under motorkjøring. da lader dynmoen opp begge bankene samtidig om jeg ønsker det.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Nå er det nok mange andre i dette forumet som har mye mer peiling enn meg når det gjelder batterier og lading. RSL sier han kopler begge bankene inn etter behov for å lade batteriene under kjøring. Det blir jo det samme ved vanlig lading.

Problemet kan vel kanskje heller være at bankene har forskjellige batterityper, som kan føre til "kriging" hvis de bare står over vinteren sammenkoplet,

Link to post

Det er mange ladere som har to utganger, men bare ein temperatursensor feks, så vil de lade bankene med lik spenning kanskje, men holde de adskilt alikevel ?

 

En av baktankene ved å ha de adskilt, er å kunne ha kontroll over hvilken bank det er viktigst å lade. Under kjøring har jeg valget mellom å lade

* forbruk 1

* forbruk 1 + start

* forbruk 1 + 2 (og evt start)

Her hadde det vært ønskelig å kunne koble over og kun lade forbruk 2, men det er et helt annet prosjekt, som bla innebærer en ekstra dynamo

 

På landstrøm som det er nå, kan hovedlader lade på samme måte som over, men jeg har også muligheten til å koble forbruk to vekk fra forbruk 1 og la den andre laderen lade kun forbruk 2. Da er det to ladere som lader hver sin bank, men i enkelte havner, er det ikke nok strøm på brygga til dette og jeg kan da feks lade forbruk 2 (som er til kjøleboksen) frem til laderen har sluttet å trekke mange Amps og så koble inn den andre laderen og lade forbruk 1.

 

Når jeg nå tenker over det, liker jeg denne fleksibiliteten, så kanskje jeg skulle gå for to ladere og heller trekke 220v frem til bank #2 Det er plass til lader ved siden av begge mankene og jeg trenger da ikke tenke på spenningsfall fordi kablingen vil bli målt i et par små desimeter. Hmmm... må tenke mer på dette. Det er Pros and cons ved begge løsninger.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Jeg så det kom en mail om det, men har ikke rukket å tenke på det enda.

Er litt stressa på jobb her og går i tenkeboksen en liten stund på om jeg vil ha én stor, eller to mindre ladere.
Men takk for tilbudet. Det kan godt hende jeg kommer å ser på den om jeg faller ned på den løsningen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

http://www.ctek.com/no/no/chargers

Se på D250S dual og smartpass, med disse to montert kan du lade flere banker samtidig med såkalt intelligent lading samtidig med at du forbruker strøm. Genialt med DC/DC når du har vindgenerator og solcellepanel. Motorens alternator kobles også til og du kan i tillegg ha en enkel 12V strømforsyning koblet til nettet. (trafo-likeretter) Dette blir da helautomatisk optimalisering av tilgjengelig energi. Hvis du vil holde startbatteriet utenom bruker du en skillediode.

En billigere manuell måte er å kjøpe én smartlader på passende størrelse ift. maks strømtrekk og koble den via en batterivelgebryter. Så lenge begge bankene består av batterier med samme ladespenning kan du vedlikeholdslade alle batterier med bankene sammenkoblet, så sant laderen leverer mere strøm enn forbruket får du toppet batteriene. Bulklading gjør du da på én bank av gangen.

 

Ps: du kan jo sende en mail til denne charger guy som annonserer på eBay og spørre hva han anbefaler.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...


Hei RSL.

Da vil jeg anbefale en vantett lader uten vifte for inviduell lading av de to bankene, med egen tempsensor til de forskjellige bankene.
Det vil si at om du bruker mer strøm ut av den ene enn den andre banken og disse ikke er sammenkoblet med kablene dine, vil laderen sørge for at den ene banken lades topp opp.
Da vil den banken som benyttes, fylles på automatisk av laderen.

Tempratur sensoren har flere funksjoner, den ene er å sørge for lading med riktig spenning i forhold til omgivelses temperaturen, men også en kanskje en enda viktigere funksjon, nemlig at den skal senke utgangsspenningen om det oppstår en en feil på batteriene ved at batteriets innvendige temperatur øker.

Til ditt behov, kan du bruke en lader på 2 X 15A . Foreksempel en slik DEFA har, se link. http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/batterychargers/batterychargers1/
Med denne vifteløse laderen tenger du hverken å bekymre deg for viftestøy eller å snuble i den, da den også kan monteres på skottet!!

Med dette kan du nå lade begge bankene samtidig, uansett hvordan strømbryteren din står.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...