RSL Startet 5.November.2012 Del på Facebook Startet 5.November.2012 Jeg har to forbruksbanker i min båt (+ et startbatteri). Den ene hovedladeren lader ikke lengre med full spenning, så batteriene som denne laderen er kobler til blir aldri toppladet annet enn ved motorkjøring. Den andre banken, blir ladet av en ekstern liten 10Ah lader som jeg kobler til manuelt og den står pr i dag bare på dørken (noen som gjør at jeg tupper til den stadig vekk). Nå har lageret i viften på denne siste laderen nesten tatt kvelden i tillegg, så den bråker mye mer enn jeg liker. Ikke vil jeg da ha den på om natten eller på dagen mens jeg er på jobb. Dette er laderen som lader batteriene til kjøleboksen, og man vil jo ha kald mat og drikke selv om det snart er Jul. Det jeg trenger, er en støysvak lader som ikke koster skjorta, men som kan lade begge bankene samtidig på hver sin kurs. Glem startbatteriet, for det kan jeg koble inn sammen med forbruk én ved behov. Forbruk én er på 3x85Ah/t= 255Ah/t --> denne er til alt normalt forbruk ombord. Forbruk to er på 2x108Ah/t= 216 og er dedikert til kjøleboksaggregatet (som er den største strømtyven ombord) Denne banken er montert 20cm fra aggregatet, men har også en tilkobling til bank nr.1 via kabler. Her har jeg en bryter, som gjør at jeg ved behov kan koble begge bankene sammen om jeg vil. (som feks under motorkjøring. da lader dynmoen opp begge bankene samtidig om jeg ønsker det.) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
pipp Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Sjekk her, noe for enhver smak http://stores.ebay.com/The-ChargerGuy Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Vurderte Maritims Nordic Power (10437-28) da jeg planla to forbruksbanker blant annet fordi den kan fjernbetjenes (10437-29). Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Jeg har en Quick SBC 500 om jeg husker betegnelsen rett. Den ser ut til å gjøre jobben sin. Den koster noen kroner, men jeg vet ikke nok om slikt til å vite om det er hele, halve eller kvarte skjorta. De har også mindre modeller. Bankene mine er omtrent som dine i størrelse, mener jeg har 4x85+3x108. Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 (redigert) Jeg er veldig fornøyd med CTEK laderen min. Du sier du har kabler mellom bankene dine. Da burde du vel kunne klare deg med en lader vil jeg tro. Lader du en bank, vil du samtidig jo også lade den andre så lenge de er sammenkoplet. Bruk en kraftig lader så det ikke tar for lang tid. Redigert 5.November.2012 av Polarbeer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 ... men er det ikke en fordel å ha bankene separert? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 jeg monterte denne http://www.ebay.com/itm/ProMariner-ProTech-12vt-40A-Plus-Boat-Battery-Charger-/160915934442?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr&hash=item2577564cea sist vinter. Har hatt kjøleskapet på konstant hele sommeren. Har 100 + 350amp batterier. Kaldt øl og topplada batterier til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Nå er det nok mange andre i dette forumet som har mye mer peiling enn meg når det gjelder batterier og lading. RSL sier han kopler begge bankene inn etter behov for å lade batteriene under kjøring. Det blir jo det samme ved vanlig lading. Problemet kan vel kanskje heller være at bankene har forskjellige batterityper, som kan føre til "kriging" hvis de bare står over vinteren sammenkoplet, Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Det er mange ladere som har to utganger, men bare ein temperatursensor feks, så vil de lade bankene med lik spenning kanskje, men holde de adskilt alikevel ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 6.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2012 Det er mange ladere som har to utganger, men bare ein temperatursensor feks, så vil de lade bankene med lik spenning kanskje, men holde de adskilt alikevel ? En av baktankene ved å ha de adskilt, er å kunne ha kontroll over hvilken bank det er viktigst å lade. Under kjøring har jeg valget mellom å lade * forbruk 1 * forbruk 1 + start * forbruk 1 + 2 (og evt start) Her hadde det vært ønskelig å kunne koble over og kun lade forbruk 2, men det er et helt annet prosjekt, som bla innebærer en ekstra dynamo På landstrøm som det er nå, kan hovedlader lade på samme måte som over, men jeg har også muligheten til å koble forbruk to vekk fra forbruk 1 og la den andre laderen lade kun forbruk 2. Da er det to ladere som lader hver sin bank, men i enkelte havner, er det ikke nok strøm på brygga til dette og jeg kan da feks lade forbruk 2 (som er til kjøleboksen) frem til laderen har sluttet å trekke mange Amps og så koble inn den andre laderen og lade forbruk 1. Når jeg nå tenker over det, liker jeg denne fleksibiliteten, så kanskje jeg skulle gå for to ladere og heller trekke 220v frem til bank #2 Det er plass til lader ved siden av begge mankene og jeg trenger da ikke tenke på spenningsfall fordi kablingen vil bli målt i et par små desimeter. Hmmm... må tenke mer på dette. Det er Pros and cons ved begge løsninger. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Jepp! Løsningen blir ikke dyrere og skulle den ene laderen ta natta, har du fremdeles en til. Havnet på samme løsningen selv. Fordi behovene var ulike på de to batteribankene, kjøpte jeg ulik størrelse på laderne. Ble Ctek 200 og 45. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Hei RSL Har sendt deg en IM om et alterantiv Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
RSL Svart 6.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2012 Jeg så det kom en mail om det, men har ikke rukket å tenke på det enda. Er litt stressa på jobb her og går i tenkeboksen en liten stund på om jeg vil ha én stor, eller to mindre ladere.Men takk for tilbudet. Det kan godt hende jeg kommer å ser på den om jeg faller ned på den løsningen.RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Roger jo Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 DEFA har en på marinesiden som er bra med to følere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
DieselDahl Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 (redigert) http://www.ctek.com/no/no/chargers Se på D250S dual og smartpass, med disse to montert kan du lade flere banker samtidig med såkalt intelligent lading samtidig med at du forbruker strøm. Genialt med DC/DC når du har vindgenerator og solcellepanel. Motorens alternator kobles også til og du kan i tillegg ha en enkel 12V strømforsyning koblet til nettet. (trafo-likeretter) Dette blir da helautomatisk optimalisering av tilgjengelig energi. Hvis du vil holde startbatteriet utenom bruker du en skillediode. En billigere manuell måte er å kjøpe én smartlader på passende størrelse ift. maks strømtrekk og koble den via en batterivelgebryter. Så lenge begge bankene består av batterier med samme ladespenning kan du vedlikeholdslade alle batterier med bankene sammenkoblet, så sant laderen leverer mere strøm enn forbruket får du toppet batteriene. Bulklading gjør du da på én bank av gangen. Ps: du kan jo sende en mail til denne charger guy som annonserer på eBay og spørre hva han anbefaler. Redigert 6.November.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Caronade Svart 13.Desember.2012 Del på Facebook Svart 13.Desember.2012 Hei RSL.Da vil jeg anbefale en vantett lader uten vifte for inviduell lading av de to bankene, med egen tempsensor til de forskjellige bankene.Det vil si at om du bruker mer strøm ut av den ene enn den andre banken og disse ikke er sammenkoblet med kablene dine, vil laderen sørge for at den ene banken lades topp opp.Da vil den banken som benyttes, fylles på automatisk av laderen.Tempratur sensoren har flere funksjoner, den ene er å sørge for lading med riktig spenning i forhold til omgivelses temperaturen, men også en kanskje en enda viktigere funksjon, nemlig at den skal senke utgangsspenningen om det oppstår en en feil på batteriene ved at batteriets innvendige temperatur øker.Til ditt behov, kan du bruke en lader på 2 X 15A . Foreksempel en slik DEFA har, se link. http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/batterychargers/batterychargers1/Med denne vifteløse laderen tenger du hverken å bekymre deg for viftestøy eller å snuble i den, da den også kan monteres på skottet!!Med dette kan du nå lade begge bankene samtidig, uansett hvordan strømbryteren din står. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.