Free Lillehammer Startet 6.November.2012 Del på Facebook Startet 6.November.2012 Har brukt Tec7 så langt til tette/fuge/limeoppgaver, men ser at Simpson er absolutt rimeligere. Noen som har brukt Simpson over tid og har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Har brukt Casco Marin & Teknik til diverse oppgaver i mine båter. Har fungert meget bra. Er vel stort sett basert på "samme innhold" som f.eks Tec 7. (MS Polymer), men er vel muligens noe rimeligere i pris? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Sjekk tråden til VannTro om dette. Han jobber med slikt og har gitt en bra oversikt over de forskjellige variantene. https://baatplassen.no/i/topic/38333-liming-og-fuging-generelt/ Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2012 Sjekk tråden til VannTro om dette. Han jobber med slikt og har gitt en bra oversikt over de forskjellige variantene. https://baatplassen.no/i/topic/38333-liming-og-fuging-generelt/ Takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne, egilwh! Den var gull. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Jeg fikk anbefalt å bruke glassbyggerstein lim fra Biltema, dette er MS polymer å er veldig fin å jobbe med, jeg har prøvd det mellom GRP/GRP og mellom treverk og GRP, inne som ute, dette sitter som f..n og holder seg passelig elastisk. den er sterkere en mere anerkjente merker( har testet) og ikke minst er det veeeldig billig, kan anbefales :thumbsup: http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Glassbyggerstein/Lim-for-glassbyggerstein-360033/ Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Windy er limt sammen med simpson. Jeg liker simpson. Fordi den går ann å få fine fuger med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Pris er aldri tema når båten skal fuges. Da er det kun anbefalinger som teller Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Fargo, det er rekkestøttene du holder på med, er det ikke? Jeg skal bruke Butyltape til den jobben, når jeg får knotet meg til å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
TASSMUS Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Om du skal fuge med tec7 må du bruke en egen spray som heter tec7 cleaner til å spraye på før du glatter. Da er det ingen problem å få fine fuger. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2012 Fargo, det er rekkestøttene du holder på med, er det ikke? Jeg skal bruke Butyltape til den jobben, når jeg får knotet meg til å gjøre det. Skal ta en ny titt på prosjekttråden din, Eureka, og se nærmere på hvordan du ser for deg bruken av Butyltape. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2012 Om du skal fuge med tec7 må du bruke en egen spray som heter tec7 cleaner til å spraye på før du glatter. Da er det ingen problem å få fine fuger. Har kjøpt denne sprayen, TASSMUS, men må innrømme at jeg ikke har tatt den i bruk. Gir sikkert finere fuger. Opplever samtidig at Tec7 blir en tanke hard/stiv (ser for meg at fuger som er mer fleksible også etter ferdig herding vil holde lenger?). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Jeg har ikke begynt på bruken av butyl enda, men leste det i en amerikansk tråd... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Tec7 blir for hard for fleksible monteringer. Det finnes marineprodukter som vil vare lenger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Jeg har gode erfaringer med Simpson, den holder seg bedre i fuger enn Tec7 og Sika291. Det virker som den tåler mer sollys og vær. Simpson og svindyre Terostat 935 er mine favoritter. Sika 291 og Tec7 er greie i klem mellom 2 emner, men dårlig til utvendig fuging. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Om du skal fuge med tec7 må du bruke en egen spray som heter tec7 cleaner til å spraye på før du glatter. Da er det ingen problem å få fine fuger. Hva skjedde med Zalo-vann, var det ikke dyrt nok ? (vi vil bedras) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
TASSMUS Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Zalo har jeg ikke fått til å bruke på tec7. Men ellers er det zalo vann som brukes på div silikon. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 (redigert) hehe..... I Norge har man en bransje som kalle "Fugere". Dette er en gjeng som kun driver med fuging. De fuger med silikon, MS-polymer(Tec7), hybrid-polymere, Polyurethan, Polybutene etc. Felles for alle er at de glatter med en tynn oppløsning zalo-vann......... Når det er sagt så er det produktet du omtaler en selvmotsigelse i seg selv. Det markedsføres som en rens OG et glatte-middel.....Ikke lett det der. Et glatte-middel skal smøre, mens en rens skal avfette.... Redigert 7.November.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Zalo renser vel og egentlig ? Mange håndtverkere som fuger feks hjørner på smartpanel osv, bruke håndrensservietter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
VannTro Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 (redigert) Zalo inneholder fettstoff og om man får dette mellom fugemassen og overflaten vil man ikke få heft.... Den store forskjellen er hvordan man arbeider med massen. Flisleggere legger tradisjonelt mer masse enn de behøver, sprayer zalo-vann og skraper bort overflødig med glatte-vinkel(denne brukes som skrape). Maleren bruker pekefingeren på akrylen sin og presser den utover. Ingen av disse to lager en fuge, men en forsegling. En fuger benytter også zalo-vann, men han sprayer ikke dette på massen. Han benytter en tilpasset bøke-pinne som har stått i zalo-vann og med denne "komprimerer" og glatter han fugen. En fuge kjennetegnes av to parallelle overflater som skal fuges mellom. Dette gjøres ved at man benytter en u-polar bunnfyllingslist(skal ikke kunne hefte mot massen) i mellom disse to overflatene for å danne et underlag å fuge mot. I Norge kan hvem som helst kjøpe seg fugemasse og fuge i vei, men går man f.esk. til Danmark, er dette en egen utdannelse og man får Fugemester-brev på samme måte som andre håndtverkere har sine fagbrev. Da slipper man malere, murere og snekkere som fuger uten å ha peiling på hva de driver med.... Redigert 8.November.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Kan noen gi denne mannen en medalje?! Når du sier bøkepinne, er det da en trepinne av bøk? Jeg kjøpte meg slike glattevinkler da jeg laget ny tettning mellom hele sammenføyningen mellom dekk og skrog. Syntes jeg skrapet bort forferdelig mye masse og ble ikke skikkelig glatt overflate. Så jeg gikk tilbake til bruk av finger som jeg dyppet i zalovann. Hadde jeg sprutet zalovannet på, så hadde det sikkert kommet på overflater på siden av den lagte stripen før jeg glattet den ut, og jeg ville da ikke fått hefte. ...men så er det kanskje ikke meningen å legge så bred fuge som jeg gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 (redigert) @Eureka, Mener er trepinne laget i bøk ja...... De finnes med såkalt "buet fot" og "flat fot". Dette er litt smak og behag, men buet fot er nok enklest. "Flat fot" er mest benyttet i grove fuger mellom betongelementer. Pinnene finnes i en masse bredder fra 6mm til 40mm. Det er ikke noe problem å fuge opp til 40mm brede fuger, men særlig bredere frarådes. Skulle man ikke finne en pinne som er eksakt lik fugebredden, om det er hva man ønsker, så spikker man til det resterende. De fleste glatter med pinne litt smalere enn full fugebredde. Pinnene står ofte Zalo-vann kontinuerlig og minst et døgn før bruk. Her er bildet av en pinne med flat fot. Noen byggevarer med godt utvalg selger disse, ellers er de mest solgt til proffmarkedet. Redigert 8.November.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/S Kobben Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 En slikkepott i gummi er glimrende til å fuge med, klippes/ skjæres i passelig radius og glatt i vei! Billig er den også! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 (redigert) Jeg har fuget ganske mye gjennom årene, både i bygg og i båt. Jeg bruker trepinne for å få rett overflate eller fingeren når fugen skal ha innhul profil. Begge deler virker bra uten Zalo. Ulempen er møkkete fingre. Nøyaktig maskering er veldig viktig. Dessuten bør en prøve å legge på riktig mengde fugemasse med en gang. Jeg bruker aldri hvit fugemasse fordi den alltid ser møkkete ut etter en stund. Silikon bruker jeg kun transparent og i båten går det bare i sort fugemasse. Jeg bruker mest Casco M&T til faste fuger og egnet Sica i nater der en vil få bevegelse. Redigert 1.April.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bekko Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 Holder på å fuge på min båt., med TEC7 men det er nesten umulig å få fine fuger. Jeg har kjøpt TEC7 cleaner for å spraye på . Men det er likevel vanskelig å få fine fuger , går det an å legge et annet fuegmiddel utenpå TEC 7, for å få glatte fuger. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.April.2013 Del på Facebook Svart 27.April.2013 (redigert) Du kan benytte hvilken som helst MS-Polymer eller Hybrid-Polymer tå toppen av herdet Tec7. Tec7 er en MS-Polymer. Bruk bøkepinner slik som jeg viste bilde av tidligere i tråden. Pinnene skal stå i Zalo-vann(omtrent samme oppløsning som man bruker i vaskevannet) i minst 2 døgn og trekke. Husk at disse produktene danner skinn i løpet av 15-20 minutter. Det er derfor viktig å ikke legge for lange fuger av gangen. Om det har blitt skinn vil det bli en rynkete overflate som er umulig å få fin. Masker gjerne sidene av fugen om du føler det er vanskelig å ikke søle. Maskeringen må fjernes med en gang du er ferdig med å glatte. Redigert 27.April.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.