Jump to content

Tette/fuge/limeprodukter: Tec7 vs. Simpson


Free Lillehammer

Recommended Posts

Sjekk tråden til VannTro om dette. Han jobber med slikt og har gitt en bra oversikt over de forskjellige variantene.

https://baatplassen.no/i/topic/38333-liming-og-fuging-generelt/

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Jeg fikk anbefalt å bruke glassbyggerstein lim fra Biltema, dette er MS polymer å er veldig fin å jobbe med, jeg har prøvd det mellom GRP/GRP og mellom treverk og GRP, inne som ute, dette sitter som f..n og holder seg passelig elastisk. den er sterkere en mere anerkjente merker( har testet) og ikke minst er det veeeldig billig, kan anbefales :thumbsup: :thumbsup:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Glassbyggerstein/Lim-for-glassbyggerstein-360033/

Link to post

Om du skal fuge med tec7 må du bruke en egen spray som heter tec7 cleaner til å spraye på før du glatter. Da er det ingen problem å få fine fuger.

 

Har kjøpt denne sprayen, TASSMUS, men må innrømme at jeg ikke har tatt den i bruk. Gir sikkert finere fuger. Opplever samtidig at Tec7 blir en tanke hard/stiv (ser for meg at fuger som er mer fleksible også etter ferdig herding vil holde lenger?).

 

Link to post

Om du skal fuge med tec7 må du bruke en egen spray som heter tec7 cleaner til å spraye på før du glatter. Da er det ingen problem å få fine fuger.

 

Hva skjedde med Zalo-vann, var det ikke dyrt nok ?

(vi vil bedras)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

hehe.....

I Norge har man en bransje som kalle "Fugere". Dette er en gjeng som kun driver med fuging. De fuger med silikon, MS-polymer(Tec7), hybrid-polymere, Polyurethan, Polybutene etc.

Felles for alle er at de glatter med en tynn oppløsning zalo-vann.........

 

Når det er sagt så er det produktet du omtaler en selvmotsigelse i seg selv. Det markedsføres som en rens OG et glatte-middel.....Ikke lett det der. Et glatte-middel skal smøre, mens en rens skal avfette....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Zalo inneholder fettstoff og om man får dette mellom fugemassen og overflaten vil man ikke få heft....

Den store forskjellen er hvordan man arbeider med massen. Flisleggere legger tradisjonelt mer masse enn de behøver, sprayer zalo-vann og skraper bort overflødig med glatte-vinkel(denne brukes som skrape). Maleren bruker pekefingeren på akrylen sin og presser den utover. Ingen av disse to lager en fuge, men en forsegling.

En fuger benytter også zalo-vann, men han sprayer ikke dette på massen. Han benytter en tilpasset bøke-pinne som har stått i zalo-vann og med denne "komprimerer" og glatter han fugen. En fuge kjennetegnes av to parallelle overflater som skal fuges mellom. Dette gjøres ved at man benytter en u-polar bunnfyllingslist(skal ikke kunne hefte mot massen) i mellom disse to overflatene for å danne et underlag å fuge mot.

 

I Norge kan hvem som helst kjøpe seg fugemasse og fuge i vei, men går man f.esk. til Danmark, er dette en egen utdannelse og man får Fugemester-brev på samme måte som andre håndtverkere har sine fagbrev. Da slipper man malere, murere og snekkere som fuger uten å ha peiling på hva de driver med....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kan noen gi denne mannen en medalje?!

 

Når du sier bøkepinne, er det da en trepinne av bøk?

 

Jeg kjøpte meg slike glattevinkler da jeg laget ny tettning mellom hele sammenføyningen mellom dekk og skrog. Syntes jeg skrapet bort forferdelig mye masse og ble ikke skikkelig glatt overflate. Så jeg gikk tilbake til bruk av finger som jeg dyppet i zalovann. Hadde jeg sprutet zalovannet på, så hadde det sikkert kommet på overflater på siden av den lagte stripen før jeg glattet den ut, og jeg ville da ikke fått hefte. ...men så er det kanskje ikke meningen å legge så bred fuge som jeg gjorde.

Link to post

@Eureka,

Mener er trepinne laget i bøk ja......

De finnes med såkalt "buet fot" og "flat fot". Dette er litt smak og behag, men buet fot er nok enklest. "Flat fot" er mest benyttet i grove fuger mellom betongelementer.

Pinnene finnes i en masse bredder fra 6mm til 40mm. Det er ikke noe problem å fuge opp til 40mm brede fuger, men særlig bredere frarådes. Skulle man ikke finne en pinne som er eksakt lik fugebredden, om det er hva man ønsker, så spikker man til det resterende. De fleste glatter med pinne litt smalere enn full fugebredde. Pinnene står ofte Zalo-vann kontinuerlig og minst et døgn før bruk.

 

Her er bildet av en pinne med flat fot.

fugepinne.png

 

Noen byggevarer med godt utvalg selger disse, ellers er de mest solgt til proffmarkedet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Jeg har fuget ganske mye gjennom årene, både i bygg og i båt. Jeg bruker trepinne for å få rett overflate eller fingeren når fugen skal ha innhul profil. Begge deler virker bra uten Zalo. Ulempen er møkkete fingre. Nøyaktig maskering er veldig viktig. Dessuten bør en prøve å legge på riktig mengde fugemasse med en gang.

 

Jeg bruker aldri hvit fugemasse fordi den alltid ser møkkete ut etter en stund. Silikon bruker jeg kun transparent og i båten går det bare i sort fugemasse. Jeg bruker mest Casco M&T til faste fuger og egnet Sica i nater der en vil få bevegelse.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 4 uker senere...

Du kan benytte hvilken som helst MS-Polymer eller Hybrid-Polymer tå toppen av herdet Tec7. Tec7 er en MS-Polymer.

Bruk bøkepinner slik som jeg viste bilde av tidligere i tråden. Pinnene skal stå i Zalo-vann(omtrent samme oppløsning som man bruker i vaskevannet) i minst 2 døgn og trekke.

Husk at disse produktene danner skinn i løpet av 15-20 minutter. Det er derfor viktig å ikke legge for lange fuger av gangen. Om det har blitt skinn vil det bli en rynkete overflate som er umulig å få fin. Masker gjerne sidene av fugen om du føler det er vanskelig å ikke søle. Maskeringen må fjernes med en gang du er ferdig med å glatte.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...