leopard Startet 6.November.2012 Link til dette innlegget Startet 6.November.2012 Jeg trenger ny jolle som skal slepes og noen ganger skal løftes opp på dekk. Har tenkt på jolle fra 260 til 290 ca. Jeg har en 6Hk 4t som jeg skal bruke. jolla må plane med en voksen (100) og et barn, jolla bør også ha plass til 2 voksne og 2 barn. En liten RIB står nok øverst på lista. Hva anbefaler dere ? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Denne er om ikke annet lett å få opp på dekk, he,he: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=411225&cat=4914 Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 6.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 he he ja :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 Jeg har en suzumar 310 rib. Valgte denne bla pga vekt som er på ca 50kg. Kjempefornøyd med denne. Jeg har en 9,9 hk (15) tohatsu på den. Den planer da med hele familien på 5 ombord. Gode sjøegenskaper, romslig og stødig samt høyt fribord (les skvetter lite) Drar også tube med denne. Dette er noe helt annet en gummijolla på 270 som jeg hadde tidligere som riktignok var 10-15 kg lettere, men hadde store begrensninger mht bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Jeg vet ikke hvordan den er å slepe men jeg kjøpte nylig en west 290 gummibåt med oppblåsbar dørk. Den veier bare 24 kg og kan bæres på ryggen... Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 jeg har hatt en Zodiac med oppblåsbar dørk den var lett og fin, men den var veldig ustabil i stor fart. Jeg hadde en 6hk på den. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Liten rib. 100 kg. 6 hk planer ikke. Rib bør ha minst 8 hester for å plane. 3 m rib planer lettere enn 2,7m rib pga mer våt flate Zodiac yachtline 310 med 9,9 totakt er ideell kombinasjon. Vi hadde en yachtline 270 med 9,9/15 hk Vmax jr og smart tabs. Funka bra det også Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Ser ut til at erfaringene på det er noe delte, Bitteliten: https://baatplassen.no/i/topic/96142-plane-gummibaat-med-35hk-firetakter/ Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Det er litt pga vekta jeg vil beholde 6hk jeg har, jeg vet ikke hvor mye pushpit tåler av vekt og samtidig er den 6hk ok å løfte. Den veier 27 kg skal jeg opp til 8 og oppover nærmer det seg 40 kg. Men vill en gummibåt med tredørk på ca 2.70 plane med en 6 hk da. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Det er litt pga vekta jeg vil beholde 6hk jeg har, jeg vet ikke hvor mye pushpit tåler av vekt og samtidig er den 6hk ok å løfte. Den veier 27 kg skal jeg opp til 8 og oppover nærmer det seg 40 kg. Men vill en gummibåt med tredørk på ca 2.70 plane med en 6 hk da. Jeg vil tro en 270 gummibåt med tredørk planer greit med 6 hk. Jeg har fått en 270 Aquaqick med tredørk i plan med en 5 hk Johnson. I denne tråden prøver jeg å finne ut om det går an å plane med en 3.5 hk firetakter... https://baatplassen.no/i/topic/96142-plane-gummibaat-med-35hk-firetakter/ Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Min forrige gummibåt Achilles ls4 planet med 10 hk og 2 godt voksne (ca250kg kæll). Samme med rib-en jeg har nå. Plastimar 290. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Bitteliten Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 (redigert) Ser ut til at erfaringene på det er noe delte, Bitteliten: https://baatplassen.no/i/topic/96142-plane-gummibaat-med-35hk-firetakter/ Er det en RIB som er omtalt i den tråden ? Jeg ser bare gummibåter omtalt der. Men får du en 2,5-3 m RIB til å plane med 100 kg+ vekt ombord og 6 hesters motor ser jeg gjerne på filmen Mulig forskjellen ikke er kjent. Gummibåt med spilebunn/tredørk/oppblåsbar bunn trenger betydelig mindre motor enn en RIB for å plane ettersom den er flatbunnet. Gummibåtenen er lettere, flatbunnet og lever sitt eget liv i litt sjø. RIB er glassfiber/alu skrog med pontonger. Veier mer, bedre sjøegenskaper og trenger mer motor. Slik det er med alle planende skrog med V bunn. Jo skarpere V bunn, jo mer motor kreves for å komme i plan. Gevinsten er ofte bedre sjøegenskaper. En Suzamar er feks ganske flatbunnet og trenger mindre motpr enn feks en Zodiac Yachtline Jeg baserer utsagnet mitt på egne erfaringer. Har testet 6 hester, 8 hester, 9,9 hester og 15 hester på samme jolla. Har hatt en 2,6m gummibåt med oppblåsbar bunn som planet med 4 hester, 4 takter I dag har vi en 2,85m RIB med 100 hesters motor, og den planer greit uansett last. Redigert 10.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 2,85m RIB med 100 hesters motor, og den planer greit uansett last. Med 100 hester burde det gå greit..... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 I dag har vi en 2,85m RIB med 100 hesters motor, og den planer greit uansett last. Kuult! Er du snill og legger ut en filmsnutt om monsteret? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Gummibåtenen er lettere, flatbunnet og En Suzamar er feks ganske flatbunnet og trenger mindre motpr enn feks en Zodiac Yachtline med det så mener du at feks. suzumar vil plane med en 6 hk eller er konklusjonen her at skal jeg beholde 6 hk må jeg gå for en jolle med tre/al. dørk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Tviler sterkt på det desverre. 6hk er en litt kjeitete motorstørrelse. Er ofte en 1 syl motor som er trimma maks. Ofte dårlig dreimoment, som er det du trenger for å få jolla opp i plan. Du ser av mine motorforsøk hva som funker. Jeg kjøpte og solgte tre motorer på en sesong :-) Yamaha 8 hk eller 9,9 2 takt er populære som jollemotoror pga lav vekt og god ytelse. 8 hesteren veier n0under 30 kg lm jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 (redigert) Kuult! Er du snill og legger ut en filmsnutt om monsteret? Er overhode ikke et monster Har lest at 0-20knop er målt til ca 2,5 sekunder. Toppfart er rundt 42 knop. Har kjørt Gule Humpen i kuling med denne. Svært trygg Motoren er en bensin 2syl Weber, 750cc turbo intercooler. Marsjfart 25-30 knop. Vekt 280 kg tørr Redigert 10.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Holy crap :yesnod: :yesnod: Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
EIRINA Svart 11.November.2012 Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 de båtene (leketøyene) der er jo helt rå,bare litt tunge både økonomisk og vektmessig for min økonomi. nei takker meg til zodiacen me 9,9 merc. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Har Arimar 270 RIB med Yamaha 9.9 Vmax (15 hk) og smarttabs. Planer greit med ca. 140 kg last, men ville ikke hatt mindre motor for å komme opp i plan. Når den først er oppe, kan man trekke av godt på gassen. Tipper et sted mellom 20 og 25 knop på max. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Har Suzumar 270 rib. Lett (40+kg), solid, pen og trygg. Og svært prisgunstig. Planer greit med meg (85kg) og ett barn med 6hk 4t. Ønsket å komme i plan med alle tre ungene (6,7 og 10) år. Kjøpte en brukt 8 hk Tohatsu 2t og nå skvetter ekvipasjen opp i plan på et blunk med alle oss fire om bord. Men dersom mor også skal være med, forblir vi i halvplan. Veldig fornøyd med Tohatsuen. Sterk, kultivert og lett (26 kg, sågar marginalt lettere enn 6 hk 4t) - samme grunnmotor som 9,8. Dreiemomentet er det samme på 8 og 9,8, kun makseffekten som skiller. Derfor kun en smule høyere toppfart å hente med 9,8 framfor 8, ingen forskjeller mht planingsegenskaper. Tror ellers at en 310 rib planer lettere enn 2,70 - mer bæring og marginal vektforskjell. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 (redigert) ok takk det var det svaret jeg håpet på. Jeg snakket med en her om dagen som hadde en Grand 275 og 5Hk den planet med hans 100+. Større motor hadde selvfølgelig vært å foretrekke men så var det denne vekta da. Redigert 22.November.2012 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Har Suzumar 310 rib med 9.8 totakt 26 kg Tohatsu. Glimrende rib og glimrende motor. Vi planet en stund med meg, konemor og de tre barna. Men noen vokste litt, så nå planer den kun med fire av oss ombord. Hender vi får den opp i plan med alle fem i, men da må vi ha hjelp av en medbølge. Riben veier vel 52 kg, motoren 26. Så det er en snill vekt i davitene. Riben ha en del sprutekanter fornå hindre sprut inn i båten, og en liten bue på kjølen akter som gir ekstra løft. Har ikke sett tilsvarende på tdligere joller jeg har hatt. Anbefaler Suzumar varmt Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Har selv en Selva 255 med 9,9(15) Yamaha Vmax og går jo som et skudd, men for stor motor til å kjøre toppfart. Har også en Grand 275 som jeg har kjørt med både Yamaha`n og med min andre motor Tohatsu 9,8 2 takter og denne går også som et skudd. Begge disse jollene ville nok planet med deg og et barn med 6hk 4 takt. Begge jollene skal vel nå selges, så om du er intr......... Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Kire jeg har sendt deg im. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.