Jump to content

Gummibåt på sjø med tynn is, risikabelt?

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg gikk noen hundre meter i syltynn is en gang og det viste ørlite skade på gummikjølen men duken var like fin etterpå.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har punktert gummibåt på is, den ble brukt som akebrett ut på et vann første dagen isen la seg. Jeg var 11 år, og hadde en båt som var mer lekebåt enn flytelegeme. Det var kaldt, husker jeg. Både i vannet, og veibiten hjem i 12 minus etterpå... Det verste var selvsagt at båten min var ødelagt.

Jeg har også reddet folk som trakk med seg en vanlig 14-fots plastbåt ut på isen, som de skulle hoppe oppi i tilfelle de gikk gjennom. Og det gjorde de, og dermed veltet båten. For det første blir folk skadet når båten velter, fordi de klasker hode og skuldre mot eventuell iskant og kan dermed både skjære seg stygt eller bli slått bevisstløse. Deretter blir båten liggende i åpningen og holde folk nede.

Dra aldri ut på is uten ispigger. Går du på ski, må du åpne bindingene og gå med løse ski. Og bruk skistaver med metallpigg.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Må vel da for syns skyld nevne at min gummibåt var en Continental og absolutt ikke i hobbyklassen. Siden dette var rundt 30 år siden så er ikke detaljene så krystallklare lengre men mener å huske at kjølen hadde noen små merker som var mer å regne som skjønnhetsfeil i det området isen traff.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har null peiling på gummibåter men jeg er helt sikker på at det er forskjeller i materialkvaliteten på de forskjellige modellene. Det kan være samenføyninger tykkelser forsterkninger osv. Jeg harbare erfaring med en Zodiac jeg brukte i Marinen, den ble utsatt for røff bruk og fikkmasse juling. Den var tjora fast på akterdekket på MTB' n året rundt i all slags vær.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har vært skremt av skadene helt tynn isskorpe har gjort i baugen på Viksund 31 som er ca 3 cm tykk i det stykket den er tverr foran på kjølen. Hull igjennom etter etpar kilometer eller så med 2-3 mm is.

Ingen merker 5 cm lenger bak på båten.

Akkurat i vannskorpa treffer all isen som en kniv. Hvis den først får tak skjærer den fort, og jeg antar det er det samme med gummibåt.

I gummibåt ville jeg følt meg mye tryggere i 2-4 cm is som båten kan presse under seg.

I tynn is ville jeg strekt en presenning under foran og strammet den godt opp eller hengt en liten finerplate som legger seg under framenden på båten og bryter isen.

På glassfiberbåter kan man knekke en aluminiumsplate ( ca 40 høy og 20 cm ut til hver side) som kan ta den værste belastningen. Ett hull litt over midten på hver side av plata og tau derfra til rekka litt lenger bak

Artig å ta på dykkerdrakta og trekke gummibåt etter seg på spasertur når isen ligger tynn og blank i skjærgården. Har med radio da slik at vi kan bli hentet hvis isen slutter å bære..

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...