s/y UT-sia Startet 10.November.2012 Del på Facebook Startet 10.November.2012 Heisan Da er grovjobben gjort, alt bunnstoff og gammel epoksy er nå borte. Ca 20 timers jobb med skrape og pussemaskin, ikke så avskrekkende. Men takk og lov at dette var en seilbåt, så en mer eller mindre kunne stå oppreist under båten å jobbe. Har vel endt opp med at jeg skal ha selvpolerende bunnstoff, selv om det sikkert er noen seilere som rister oppgitt på hodet av en turseiler. Jotun vs Seajet. Har på tidligere småbåter hatt god erfaring med selvpolerende fra Jotun, nå de siste årene med Seajet og "storbåt" så har det vel sett ut til at og den også er meget god. Så om det blir bunnstoff fra Jotun eller Seajett, blir vel styrt ut fra om jeg velger antipest/epksy fra Jotun eller Seajett. Det jeg er mest usikker på er vel epoksybehandlingen. Etter det jeg har fått av info fra Jotun og lest meg til er at den kan tørke mellom strøken, mens Seajet må smøres "vått i vått". Eller har missforstått noen her?? Hvis jeg bør gå for Seajett eller har missforstått i forhold til Jotun, hvordan går jeg frem da får å få smørt hele skroget i et jafs, også under der støttene ligger an mot skroget, så lenge det skal smøres "vått i vått"? Selv har jeg vel sett for meg å lage en krybbe av trematerialer utenfor stålkrybba, slik at de nye støttebeina rekker opp til skroget OVER vanlinja. Da skulle jeg jo kunne senke beina i stålkrybba så mye at jeg kom til med rulla og kunne smøre hele skroget i ett jafs. Eller lager jeg meg nå unødig mye arbeide ved å gjøre det på denne måten? Setter stor pris på alle innspill jeg kan få rundt dette. https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30452/photo_04.11.12_11_34_04.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Jeg gjorde samme jobben som deg før sjøsetting i år. Tror det er nærmest hipp som happ hva slags bunnstoff en velger. Jeg å bruke primer og bunnstoff fra biltema, og hadde ikke noe mere groe under vannlinja enn andre båter som hadde "merke-bunnstoff". Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
s/y UT-sia Svart 10.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2012 (redigert) Hei Pettern Kan kanskje være enig med deg i at det er tilnærmet det samme hvilken leverandør man velger, men det er litt forskjell på at om den ene skal smøres vått i vått, mens eller den andre kan tørke mellom strøkene (hvis jeg har forstått det rett). Hvis så er tilfelle, slipper jeg mye ekstra arbeide med midlertidig krybbe utenfor stålkrybba mens jeg gjøre jobben. Er ikke bare lett å balansere en seilbåt på land. Redigert 10.November.2012 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Da er du jo nesten ferdig. Nå er det bare å slipe lett, smøre på et strøk klorkautsjukprimer og så et strøk bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 10.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2012 Joda, neste ferdig. Men er det noen kreative sjeler som har erfaring om man skal støtte opp båten på oversiden av vannlinja for å få smørt alt i et jafs eller kan man ta de fire flekkene etter støttene etterpå???? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 pleier å legge bunnstoff på flekkene når båten henger i krana klar for utsett.... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
s/y UT-sia Svart 10.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2012 Pettern, det er ikke bunnstoffet som er utfordringen, det er de 3-5 strøkene med epoksy som skal på vått i vått, mens seilbåten fremdeles må ha støtte. Eller om det som jotun sier, at dere epoksy kan tørke mellom strøkene. For da kan kan jeg ta flekkene en og en. Er det noen som har erfaring her med dette?? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Jo, epoxyen kan tørke, men går det over en viss tid må du matte med slipepapir før neste strøk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
s/y UT-sia Svart 10.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2012 Hei REM Ok, så bra, vet du om den kan tørke såpass at støttene kan skrus inn til skroget, uten at en må mellompusse??? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 mellompusse er bare 2 min med en grov 3m svamp el. Så du kan fint støtte opp og flytte på støtter :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 det er de 3-5 strøkene med epoksy som skal på vått i vått Hvorfor vil du det? Er det ikke en Bavaria du har? Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 ??? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Bavaria legger inn et lag med isopolyester under vannlinjen på båtene de bygger. Gjør forsåvidt alle selbåtverft. Og så lenge gelcoaten din er intakt er båten tett. Også er det slik at ingen hadde hørt om plastpest før malingfabrikkene begynte å markedsføre det. Det var et ikketema. Og i tillegg så er det også slik at all plastpest jeg har sett har blitt funnet under sånne tjukke lag med epoksy. Merkelig at det ikke kommer på ubehandlede flater? Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Ja, det må jeg si. Alt dette var totalt nytt for meg. Men når en har fått dette inn med morsmelka, så spørs det vel om en tørr å ta noen snarveier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.