Jump to content

Hvilket merke til "understellsbehandling"? Jotun vs Seajet


s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

 

Da er grovjobben gjort, alt bunnstoff og gammel epoksy er nå borte. Ca 20 timers jobb med skrape og pussemaskin, ikke så avskrekkende.

Men takk og lov at dette var en seilbåt, så en mer eller mindre kunne stå oppreist under båten å jobbe.

 

Har vel endt opp med at jeg skal ha selvpolerende bunnstoff, selv om det sikkert er noen seilere som rister oppgitt på hodet av en turseiler.

 

Jotun vs Seajet.

Har på tidligere småbåter hatt god erfaring med selvpolerende fra Jotun, nå de siste årene med Seajet og "storbåt" så har det vel sett ut til at og den også er meget god.

Så om det blir bunnstoff fra Jotun eller Seajett, blir vel styrt ut fra om jeg velger antipest/epksy fra Jotun eller Seajett.

 

Det jeg er mest usikker på er vel epoksybehandlingen. Etter det jeg har fått av info fra Jotun og lest meg til er at den kan tørke mellom strøken, mens Seajet må smøres "vått i vått". Eller har missforstått noen her??

 

Hvis jeg bør gå for Seajett eller har missforstått i forhold til Jotun, hvordan går jeg frem da får å få smørt hele skroget i et jafs, også under der støttene ligger an mot skroget, så lenge det skal smøres "vått i vått"?

 

Selv har jeg vel sett for meg å lage en krybbe av trematerialer utenfor stålkrybba, slik at de nye støttebeina rekker opp til skroget OVER vanlinja. Da skulle jeg jo kunne senke beina i stålkrybba så mye at jeg kom til med rulla og kunne smøre hele skroget i ett jafs.

Eller lager jeg meg nå unødig mye arbeide ved å gjøre det på denne måten?

 

Setter stor pris på alle innspill jeg kan få rundt dette.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30452/photo_04.11.12_11_34_04.jpg

Link to post

Hei Pettern

 

Kan kanskje være enig med deg i at det er tilnærmet det samme hvilken leverandør man velger, men det er litt forskjell på at om den ene skal smøres vått i vått, mens eller den andre kan tørke mellom strøkene (hvis jeg har forstått det rett). Hvis så er tilfelle, slipper jeg mye ekstra arbeide med midlertidig krybbe utenfor stålkrybba mens jeg gjøre jobben.

 

Er ikke bare lett å balansere en seilbåt på land.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post

Pettern, det er ikke bunnstoffet som er utfordringen, det er de 3-5 strøkene med epoksy som skal på vått i vått, mens seilbåten fremdeles må ha støtte.

Eller om det som jotun sier, at dere epoksy kan tørke mellom strøkene. For da kan kan jeg ta flekkene en og en.

Er det noen som har erfaring her med dette??

Link to post

Jo, epoxyen kan tørke, men går det over en viss tid må du matte med slipepapir før neste strøk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Bavaria legger inn et lag med isopolyester under vannlinjen på båtene de bygger. Gjør forsåvidt alle selbåtverft.

Og så lenge gelcoaten din er intakt er båten tett.

Også er det slik at ingen hadde hørt om plastpest før malingfabrikkene begynte å markedsføre det. Det var et ikketema. Og i tillegg så er det også slik at all plastpest jeg har sett har blitt funnet under sånne tjukke lag med epoksy. Merkelig at det ikke kommer på ubehandlede flater?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...