Jump to content

Rett spenning målt på dynamo?

Ask

Recommended Posts

Hei

I samband med reimskifte hadde to kabelsko frå dynamoen losna.

Dynamoen gjekk eit par timar før eg merka det.

Då eg satte på plass kabelskorne gjev dynamoen 15,58 volt. Dette målt rett på dynamoen.

Eg kom ikkje på å sjå merket (bokstavane) der kabelskorne var løsna. Eg kom heller ikkje på å måla direkte på batteria.

Er det grunn til å tru at ein diode i dynamoen er øydelagt og at våre 1 1/2 år gamle batterier kan ta skade av for høg spenning?

Ask

Et lite tips før dynamo- og ladeguruene kommer på banen er jo å måle spenningen på batteripolene. Er spenningen normal her er det jo greit, da har du vel muligens en regulator som sitter utenfor dynamoen. Hvis spenningsdifferansen kommer av spenningsfall i kabler og koblingspunkter er det vel ikke så greit, for da er det vel sannsynlig at spenningen stiger når batteriene når et høyere ladenivå.

Ganske så riktig det du sier.

Ask, du bør sjekke spenning på batteriene pga. nevnt mulighet for feil på kabler og kobling,

Men sjekk også om du eier en skillediode og ha S-kontakt rett på dynamoen.

Vanlige skilledioder resulterer spenningsfall med ca. 0,6 og også opp til 0,9V.

Spenningssensen (S-kontakt) skal da måle på batteri.

Måler den laver spenning der da økes dynamospenningen så lenge til S måler korrekt spenning.

Med det blir det økt spenning på dynamo, men riktig spenning på batteriet.

15,5V eller økt spenning på dynamo i det hele tatt er ikke noe tegn for feil på diodebroen.

I så fall er det vanligvis mer et tegn for enten feil på regulator eller tilkoblinger. (f.eks. spenningsfall på enten + eller -)

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Bra, da fant vi svaret.

Ang. spenning finnes det ikke noe "Maritim" men et batteri kjøpt hos Maritim.

= spør om databladet til -nøyaktig- batteriet du har. (viktig)

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...