Ask Startet 12.November.2012 Link til dette innlegget Startet 12.November.2012 Hei I samband med reimskifte hadde to kabelsko frå dynamoen losna. Dynamoen gjekk eit par timar før eg merka det. Då eg satte på plass kabelskorne gjev dynamoen 15,58 volt. Dette målt rett på dynamoen. Eg kom ikkje på å sjå merket (bokstavane) der kabelskorne var løsna. Eg kom heller ikkje på å måla direkte på batteria. Er det grunn til å tru at ein diode i dynamoen er øydelagt og at våre 1 1/2 år gamle batterier kan ta skade av for høg spenning? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Et lite tips før dynamo- og ladeguruene kommer på banen er jo å måle spenningen på batteripolene. Er spenningen normal her er det jo greit, da har du vel muligens en regulator som sitter utenfor dynamoen. Hvis spenningsdifferansen kommer av spenningsfall i kabler og koblingspunkter er det vel ikke så greit, for da er det vel sannsynlig at spenningen stiger når batteriene når et høyere ladenivå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Ganske så riktig det du sier. Ask, du bør sjekke spenning på batteriene pga. nevnt mulighet for feil på kabler og kobling, Men sjekk også om du eier en skillediode og ha S-kontakt rett på dynamoen. Vanlige skilledioder resulterer spenningsfall med ca. 0,6 og også opp til 0,9V. Spenningssensen (S-kontakt) skal da måle på batteri. Måler den laver spenning der da økes dynamospenningen så lenge til S måler korrekt spenning. Med det blir det økt spenning på dynamo, men riktig spenning på batteriet. 15,5V eller økt spenning på dynamo i det hele tatt er ikke noe tegn for feil på diodebroen. I så fall er det vanligvis mer et tegn for enten feil på regulator eller tilkoblinger. (f.eks. spenningsfall på enten + eller -) Jørg Redigert 12.November.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ask Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Hei Takk for svar. Båten har skillediode og ekstern regulator. Eg skal måla rett på batteripolane neste gong eg er i båten. Kva er rett spenning for AGM-batterier? (Maritim) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Bra, da fant vi svaret. Ang. spenning finnes det ikke noe "Maritim" men et batteri kjøpt hos Maritim. = spør om databladet til -nøyaktig- batteriet du har. (viktig) Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ksnes Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 På agm-batteria som eg har frå Maritim står ladespenning oppgitt på sida av batteriet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.