Jump to content

På elver og kanaler med Nidelv 24 - noen med erfaring?


Flatthav

Recommended Posts

Til våren har jeg planer om å prøve meg på en langtur tvers gjennom kontinentet på Tysklands og Frankrikes nett av farbare elver og kanaler. Planene er fortsatt løse, men hovedsakelig vil ruten gå fra Elbe-Lübeck/Elbe Seiten-kanal til Dortmunder-kanal via Mittelland-kanal, og så via Rhinen og Mosel til Frankrike. Så følge Rhone til Montpellier, Canal du Midi og Garonne. Mer vet jeg ikke før jeg får detaljerte kart (under bestilling) som viser de mindre kanalene. Jeg vil jo helst unngå de tyngst trafikkerte vannveiene med sluser så store som fotballbaner og elveprammer lange som godstog. Dette advares det spesielt mot i noe av det jeg har lest, og permanent fendring på alle sider samt inkludere stige og landgang i standardutstyret om bord blir sterkt anbefalt. Er det noen her som har prøvd seg i slike farvann? Takknemlig for tips og råd!

"Et er Søe-Kort at forstaae. Et andet Skib at føre." (Ludvig Holberg)

Link to post

Hei og velkommen! Det høres ut som en helt fantastisk tur, noe jeg kunne tenkt meg å gjennomføre selv en gang, så setter stor pris på om du holder oss oppdatert underveis i planleggingen her på baatplassen.

 

Ta en titt på denne bloggen, jeg har fulgt ivrig med på turen deres, mye god lesning: http://kosieuropa.travellerspoint.com/

 

Har du husket å undersøke om CEVNI sertifikat? På visse strekk nedover er dette påbudt.

 

EDIT: Noe lesning her: http://seiltursiden.com/middelhavet/Fakta/faktakanaler.htm

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Takk for nyttige og hyggelige svar - jeg skal med glede holde forumet informert om planleggingen fremover.

 

Til nå har jeg skaffet meg to referansebøker: "European Waterways - maps & concise directory" fra Elburg Yachting (ISBN 978-2910185114) og "The European Waterways - a user's guide" av Marian Martin fra Adlard Coles Nautical (ISBN 978-0-7136-6217-7). Den første går alfabetisk gjennom kanalsystemene i de aktuelle europeiske land, og får på kun 65 sider plass til en god og levende fremstilling av både historikk og fremkommelighet. Her er også et Europakart i målestokk 1:4 700 000 - det gir en god oversikt, men er ikke akkurat egnet til detaljert planlegging.

 

Den andre er, som tittelen viser til, en bruksanvisning. Boken gir detaljerte råd og anvisninger om alt fra valg av båt, nødvendig utstyr, regler for adferd underveis, kompetansekrav, CEVNI-regler, slusesystemer - kort sagt en oase av praktiske opplysninger som kan gjøre en stakkars førstereisgutt rent svimmel. Nå venter jeg på to bøker fra Binnenschiffahrts - Verlag med detaljerte kart og beskrivelser over vannveiene i Tyskland og Frankrike. Da først vil jeg kunne velge rute, både til og fra.

 

Jeg regner med å bruke tre-fire måneder på turen alt i alt og for det meste alene. Der reiser det seg et problem - jeg vet hvor vrient det kan være å fortøye longside uten mannskap når det er strøm eller hekkbølger eller begge deler - som vil være typisk i og ved de største slusene. Jeg har derfor vurdert å montere en puller midtskips på dollbordet på hver side for å kunne gjøre fast der først og dermed forhåpentligvis holde båten i ro til jeg får festet linene forut og akterut. Høres det ut som en god idé?

 

På deler av turen får jeg besøk av kjæresten min - opprinnelig påmønstret som "Dekka", men som har utvist så overbevisende sjømannskap i løpet av sesongen at hun er forfremmet til "Jungjenta". Da blir alt så meget bedre...

 

Til spørsmålet om sertifisering: Alle EU-land aksepterer ICC (International Certificate for Operators of Pleasure Craft) så lenge båten ikke er mer enn 15 meter lang. Anskaffelse av et sånt et står på må-gjøre-listen min og skal ordnes i god tid før avreise.

 

Til Møkkalasset: Jeg kan forsikre deg om at min Nidelv aldri kommer til å gå fortere enn 8,5 kn, så jeg satser på å gå medstrøms så ofte jeg kan. Men motstrøms må jeg jo også gå, ellers kommer jeg meg aldri hjem igjen. Det jeg har lest meg til, er at det er store forskjeller i strømhastigheten i elvene avhengig av topografi og størrelse - kanalene volder i så måte ingen vansker. Dette får jeg se nærmere på når jeg får bedre informasjon.

 

Septikktank og krav om tømming på land? Ja, det er et universalt krav over hele linjen. Min båt har ingen. Så det blir å holde seg til nærmeste båthavn.

"Et er Søe-Kort at forstaae. Et andet Skib at føre." (Ludvig Holberg)

Link to post

En puller midskips kan nok være et greit hjelpemiddel ved tillegging, ja. Tilstrekkelig fendring gjør også fortøyningsjobben lettere(kanskje tilogmed en baugfender så du kan kjøre mot kaia mens du setter spring). Ang. toalettmuligheter ombord ville jeg i det minste hatt en portapotti, om ikke du vil investere i septik-system, det er ikke alltid man er i nærheten av "fasiliteter" når behovet melder seg, og ser for meg at det funker dårligere å sette seg over rekka i en kanal enn i midt i Skagerrak.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

I disse områdene er det helt vanlig at man har med seg en tisseflaske når man "seiler" alene. Det kan være mye trafikk og strøm, som gjør at du ikke kan forlate styreposisjonen når ønsker/har behov for det.

 

Tissingen bli vel neppe et problem. Heller en utfordring å komme opp med kreative løsninger for det faste...

 

Link to post

Hei, jeg kjenner meg igjen i drømmen din.

I sommer seilte jeg på Donau fra Wien til Wachau med elvebåt, dvs at vi gikk motstrøms. Jeg ble kraftig imponert over strømstyrken. Båtmagasinreportasjen ble gjort, såvidt jeg husler, med en Scand 28, mao en båt med helt andre krefter enn det du og jeg ville ha.

Du ønsker deg lenger vest, men du skal utpå noen ganske barkse elevestrekk der og, skal du ikke? Rhoneelva er f.eks ingen spøk heller.

Motstrøms er det greit å beregne hvor mange knop elva kan gå i før du står stille, men hvordan beregner du virkningen av si 8 knop medstrøms?

 

Et annet spørsmål er hvordan du kommer deg til der du kan entre kanalsystemet. Blir Kiel det nærmeste - og det er evt. heller ingen spøk å gå til med ei snekke.

Link to post

En puller midskips kan nok være et greit hjelpemiddel ved tillegging, ja. Tilstrekkelig fendring gjør også fortøyningsjobben lettere(kanskje tilogmed en baugfender så du kan kjøre mot kaia mens du setter spring). Ang. toalettmuligheter ombord ville jeg i det minste hatt en portapotti, om ikke du vil investere i septik-system, det er ikke alltid man er i nærheten av "fasiliteter" når behovet melder seg, og ser for meg at det funker dårligere å sette seg over rekka i en kanal enn i midt i Skagerrak.

 

Ja, fendring er et stadig tilbakevendende tema når det gjelder mindre fritidsbåter i store sluser. Hekkbølger og propellvann fra de enorme lekterne kan få båten til å skli opp langs sluseveggen. Hvis fenderne henger løse, kan de lett vippe rundt, og dermed er båten ubeskyttet. Derfor anbefales det å montere fenderne permanent, og å fendre både akterut og forut. Jeg har sett noen båter med baugfendere i hamp. Ser både hensiktsmessig og stilig ut, men kanskje ikke på en tupperware -?

"Et er Søe-Kort at forstaae. Et andet Skib at føre." (Ludvig Holberg)

Link to post

Et annet spørsmål er hvordan du kommer deg til der du kan entre kanalsystemet. Blir Kiel det nærmeste - og det er evt. heller ingen spøk å gå til med ei snekke.

 

Er jo innaskjærsseilas stort sett hele veien fra nesodden til Gøteborg, og så derfra må man vel ta tiden til bruk og vente på været, det lengste åpne havstrekket er vel nesten ikke mere enn 40nm eller noe slikt, selv om danskekysten har få steder å skjule seg.

 

Hvis fenderne henger løse, kan de lett vippe rundt, og dermed er båten ubeskyttet. Derfor anbefales det å montere fenderne permanent, og å fendre både akterut og forut. Jeg har sett noen båter med baugfendere i hamp. Ser både hensiktsmessig og stilig ut, men kanskje ikke på en tupperware -?

 

Om det ser stilig ut er det bare du som avgjør, hensiktsmessig med en beskyttende klump foran der er det utvilsomt. Permanent monterte fendere høres fornuftig ut.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Er litt interessant denne tråden her, da jeg har samme båt selv og kunne tenkt å gjort en lignende tur.

Har lest linken til "Ny Lykke" og turen til og fra Middelhavet, det ser ut som verste strøm var 5 knop,

men mange steder nede i 0.5 - 1 knop. En svensk seilbåt som gjorde 7 knop tok seg fram den og,

men brukte lang tid. Ellers blir man vel bare nødt til å vente til strømmen avtar, i verste fall.

Jeg vil jo tro at der det er tett mellom slusene, ikke kan bli så sterk strøm.

Link to post

Hei, jeg kjenner meg igjen i drømmen din.

I sommer seilte jeg på Donau fra Wien til Wachau med elvebåt, dvs at vi gikk motstrøms. Jeg ble kraftig imponert over strømstyrken. Båtmagasinreportasjen ble gjort, såvidt jeg husler, med en Scand 28, mao en båt med helt andre krefter enn det du og jeg ville ha.

Du ønsker deg lenger vest, men du skal utpå noen ganske barkse elevestrekk der og, skal du ikke? Rhoneelva er f.eks ingen spøk heller.

Motstrøms er det greit å beregne hvor mange knop elva kan gå i før du står stille, men hvordan beregner du virkningen av si 8 knop medstrøms?

 

Et annet spørsmål er hvordan du kommer deg til der du kan entre kanalsystemet. Blir Kiel det nærmeste - og det er evt. heller ingen spøk å gå til med ei snekke.

 

Til det siste: Nei, Kielkanalen skal jeg holde meg unna - den er jo voldsomt trafikkert av store lastefartøy og ender dessuten i Nordsjøen hvor jeg ikke har noe ærend. Ruten ned går langs svenskekysten så langt syd at jeg kan snike meg over Øresund og så følge Sjællandskysten til Tyskland hvor jeg smetter inn i kanalsystemet ved Travemünde. Når mine bestilte kart kommer, skal jeg studere dem nøye for å finne en behagelig rute på de minst trafikkerte kanalene - og forhåpentligvis unngå Rhinen.

 

Når det gjelder manøvrering i elvene medstrøms har jeg ikke sett noen av bloggene skrive om dårlige erfaringer, men fort kan det gå: "Ny Lykke" rapporterer om 17,5 kn ned Rhone (Sandvik 945) - uten dramatikk som var verd å nevne. Den veien skal jeg også ta, men velger en annen rute for returen.

"Et er Søe-Kort at forstaae. Et andet Skib at føre." (Ludvig Holberg)

Link to post

Tolket det som han ønsket å gå ned østkysten av Sjælland, antok at han da vil fortsette ned østsiden av Falster, for så å krysse over fra Gedser med første landkjenning Tyskland på Fehmarn eller i området rundt Kühlungsborn, som gir et maks havstrekk på noe under 30nm. Målte bare kjapt opp i OpenCPN det som virket som den greieste ruta i mine øyne. Går an å korte ned havstrekket ved å gjøre totaldistansen litt større.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Rødby-Puttgarden er en mulighet ja, øker totaldistansen noe, men ikke så mye. En vurdering man må ta av været. Kysten av Danmark generelt er heller ikke noe trivelig sted å være om det skulle blåse opp, veldig liten mulighet til å improvisere nødhavn slik vi er vant med fra skagerrak-området, og langgrunt, så man gjerne må gå noen nautiske av kysten uansett.

 

Jeg krysset fra Vinga til Læsø i sommer, ca. tilsvarende distanse, ca tilsvarende åpent, og hadde ikke hatt noe problem med å gjøre det i en snekke, såfremt jeg hadde tid til å vente på vær. Om man kan marsje på 7 knop så går 30 nm på snaue 4,5 timer, så vær-vinduet trenger ikke være så stort heller.

 

Det aller viktigste er uansett å tenke sikkerhet, fremfor "deadline", sjekke værmeldinger og vente til du har vær du er trygg på båten(og mannskap!!) tåler. Det er mye bedre å komme noen dager senere frem enn å ikke komme frem i det hele tatt.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Rutevalget ditt til Travemunde ser for meg fornuftig ut, og gir deg en lengste distanse over åpent hav på i underkant av 30 nm.

 

Hvor har du bestilt kartene?

 

De har jeg bestilt gjennom tyske Binnenschiffahrtsverlag - henholdsvis Führer für den Binnenfahrtensport - auf den Gewässern Deutschlands og Binnengewässer Frankreichs. For evt. interesserte finnes hjemmesiden på http://www.binnensch...hrts-verlag.de.

For Tysklands vedkommende reklamerte forlaget med følgende kraftsats:

"Dieser Führer informiert in einer Art tabellarischer Fahrstreckenbeschreibung mit dazugehörenden Karten und Informationen über

- Befahrbarkeit der Wasserstraßen

- Häfen

- Vereine, Marinas

- Liegestellen

- Tankstellen

- Schleusen

- Versorgungsmöglichkeiten

und vieles mehr, die dem Motorbootsportler während seiner Fahrten nützlich sind." Eller på norsk: Denne guiden gir punktvis beskrivelse av reisestrekninger med tilhørende kart og informasjon om vannveienes farbarhet, havner, foreninger og marinaer, steder man kan legge til, drivstoffstasjoner, sluser, innkjøpsmuligheter og mye annet som fritidsbåtfolk har nytte av på turen.

Denne er i A5-format i perm, og jeg vil nok raskt se om disse kartene eller kartutsnittene er tilstrekkelig til å navigere etter.

Redigert av Flatthav (see edit history)

"Et er Søe-Kort at forstaae. Et andet Skib at føre." (Ludvig Holberg)

Link to post

Jeg skal gjøre den samme turen som deg, og dele de samme spørsmålene som du gjør.

Jeg har gjort mye forskning og har kommet til noen av de samme svarene.

Men jeg er gonna ta den samme ruten som "Ny Lykken", men jeg skal bruke hans retur rute som min rute til å reise dit, min frykt for den enorme sluicer. Jeg tror også at en tur gjennom Holland (Amsterdam) og inn nordvest france (Paris) vil være bedre for meg.

Jeg er bekymret for fenders men forslaget om å plassere fenders først og deretter en planke av tre over dem høres ut som det jeg har lest, og vil trolig kopiere den.

Ikke glem at du trenger en sykkel, ikke alle dieseltanker er i nærheten av kanalene, mulig at du må sykkel til nærmeste besin stasjon.

 

regards GD

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...