Jump to content

Evinrude 40hk 1993 2-takt dør etter 15sek.


Knappern

Recommended Posts

Har en 93 mod evinrude 2t utenbordsmotor som har vært litt trøblete de siste gangene jeg har vært ute. Båten starter lett som bare det. Men da jeg gir full gass dør den etter 15-30 sek. Deretter drar jeg den på starteren, og motor starter men kveles igjen ved gasspådrag. Må gjøre dette noen ganger så kommer den seg.

Og samme skjer om jeg gir gass på nytt.

Har byttet tennplugger og bensinfilter uten at det nytter.

Er det noen som har vært borti noe sånt? Eller som har noen råd?

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Den er ikke stein hard. Virker som det hjelper å pumpe etter den stopper.

Ser ingen tydelige lekkasjer noe sted. Ikke vått noe sted heller.

Og en annen ting er at jeg i dag kjørte båten inn i havna og tjora den fast, starta båten og ga full pinne i sikkert 10 min uten problem. Kjørte ut igjen og motor stoppet:/

Blir ikke klok på dette her.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Den skal jo bli hard når du pumper og motoren ikke går. Om du kan pumpe og pumpe den flat er det noe galt en plass. Prøv å pump mens du kjører og se om den stopper da.. Så får ekspertisen her hjelpe deg videre;) er noen år siden jeg drev å feilsøkte på sånt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Ja det er en sånn knapp som jeg dytter inn når jeg starter motoren.

Tenkte det kunne være noe sånt men i dag surret jeg båten fast i en brygge å ga full pinne i ca 10 min. Tok en tur utpå siden alt virket ok. Men nei.. Den stoppet etter bare noen sekunder utpå.

Da var den også litt veien på lavere turtall også.

Men med litt rusing på tomgang så kommer den plutselig igjen. Da går det greit en liten stund før den stopper igjen.

Prøvde mye rart med choke knappen:)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Stemer i med Audiq over her,

 

Sjekk forgasser og evt flottørkammer høres ut som noe dritt er i omløp der, ligger du rolig så funker alt ok men straks du får litt bevegelse i motor så flytter møkka på seg

og blokkerer dysa i flottørkammeret. har hatt lignende problem tidligere og der var det rusk i flottørkammer som var årsak. La oss håpe det bare er rusk i gasser'n blir

billigst slik :)

Lykke til..

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei igjen folkens! Etter en lang vinter har jeg nå fått renset forgassere, og bensintank. Byttet også bensinslange med pumpe og filter.

Det var myye vann i forgassere og tank:/ regnet med at dette var mye av problemet. Men da jeg skulle prøve den i går hadde jeg fortsatt problemer. Etter litt mekking fant jeg masse irr i kobling til motor, fjernet dette og motor startet.

Men nå ville den ikke gå på tomgang...aarrrghhh! Men ser nå at en av gasswirerne har røket til den ene forgasseren. Men det skulle vel ikke ha noe med tomgangen å gjøre?

 

Søringen: det er to sylindre med en forgassser hver.

Redigert av knappen (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Det skal vel ikke ha noe si på tomgangen så lenge braketten til wiren stopper mot tomgangskruen,men da er det ikke rart den oppfører seg merkelig...

 

Vær forsiktig med å presse motoren uten at en forgasser fungerer skikkelig,det kan ende med skjæring siden den sylinderen ikke får nok bensin.

 

En kjapp kikk på pluggene dine sier nok hva som har skjedd her.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post

Når vi er inne på gnist, finnes det å få kjøpt til en rimelig penge gnisttester som kan teste n ledninger samtidig, ikke bare om det er gnist, men også om den er sterk nok til å hoppe et gap på x mm? Har lett men bare funnet rådyre bokser på ebay.. Må da være greit å lage selv også?

Baltic-pappa

Link to post

Så lenge nederste plugg ikke var helt blank og ren,kan du nok utelukke simring i veivhuset hvertfall :)

 

For å justere tomgangen skal det være en skrue som stopper staget som er mellom forgasserene.

For å justere bensinmengden justerer du på en skrue som står på hver forgasser slik at du får motoren til å gå høyest mulig på tomgang.

Når du så har gjort det,justerer du ned igjen med tomgangskruen på staget til passe tomgangsturtall.

 

Noen motorer har 1,5 omdreining ut som utganspunkt på bensinskruen,noen andre har 2.

 

Pass på å kjøre motoren varm før du begynner å justere.

Link to post

Aha! Bra info.. Har sett blandingsskruene på forgassere. Hadde visst feil plugger i følge Oslo marineservice.

Siden motoren var en såkalt commercial hadde den plugger som hadde helt flatt tennhode...?

Kjøpte også nye pluggkabler så nå får vi se om dette hjelper..

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Jessss..!! Da var saken løst! Fikk renset forgasserene med trykkluft. Byttet plugger og tennkabler.

Justerte blandingsskruene ca fire omdreininger ut for at den skulle gå rent. Nå går den å tøffer på lavt turtall. Gjenstår bare å prøve på sjøen:)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...