Knappern Startet 15.November.2012 Del på Facebook Startet 15.November.2012 Har en 93 mod evinrude 2t utenbordsmotor som har vært litt trøblete de siste gangene jeg har vært ute. Båten starter lett som bare det. Men da jeg gir full gass dør den etter 15-30 sek. Deretter drar jeg den på starteren, og motor starter men kveles igjen ved gasspådrag. Må gjøre dette noen ganger så kommer den seg. Og samme skjer om jeg gir gass på nytt. Har byttet tennplugger og bensinfilter uten at det nytter. Er det noen som har vært borti noe sånt? Eller som har noen råd? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
glalaks Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Er blæra på bensinslangen hard? Hjelper det å pumpe på den når den stopper? Kan være noe lekkasje en plass.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Knappern Svart 15.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2012 Den er ikke stein hard. Virker som det hjelper å pumpe etter den stopper. Ser ingen tydelige lekkasjer noe sted. Ikke vått noe sted heller. Og en annen ting er at jeg i dag kjørte båten inn i havna og tjora den fast, starta båten og ga full pinne i sikkert 10 min uten problem. Kjørte ut igjen og motor stoppet:/ Blir ikke klok på dette her. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
glalaks Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Den skal jo bli hard når du pumper og motoren ikke går. Om du kan pumpe og pumpe den flat er det noe galt en plass. Prøv å pump mens du kjører og se om den stopper da.. Så får ekspertisen her hjelpe deg videre;) er noen år siden jeg drev å feilsøkte på sånt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Knappern Svart 15.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2012 Ja det var ikke dumt forslag. Skal få med meg en som kan pumpe:) Har en følelse av at den suger falsk luft eller noe.. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Bernt Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Kjører du motoren litt varm før du gir gass ? Du har sikkert primer choke og da må du gi noen trykk på nøkkelen til den får litt varme i seg . Dette tar litt lenger tid nå som det begynner å bli kaldt ute . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 15.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2012 Ja det er en sånn knapp som jeg dytter inn når jeg starter motoren. Tenkte det kunne være noe sånt men i dag surret jeg båten fast i en brygge å ga full pinne i ca 10 min. Tok en tur utpå siden alt virket ok. Men nei.. Den stoppet etter bare noen sekunder utpå. Da var den også litt veien på lavere turtall også. Men med litt rusing på tomgang så kommer den plutselig igjen. Da går det greit en liten stund før den stopper igjen. Prøvde mye rart med choke knappen:) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Audiquattro Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Hva med å rense forgasseren. Sikkert lenge siden det er vært gjort. Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 15.November.2012 Del på Facebook Svart 15.November.2012 Stemer i med Audiq over her, Sjekk forgasser og evt flottørkammer høres ut som noe dritt er i omløp der, ligger du rolig så funker alt ok men straks du får litt bevegelse i motor så flytter møkka på seg og blokkerer dysa i flottørkammeret. har hatt lignende problem tidligere og der var det rusk i flottørkammer som var årsak. La oss håpe det bare er rusk i gasser'n blir billigst slik :) Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Ja det kan faktisk høres sånn ut. Og det var en del rusk i bensinfiltret. Får åpne flottørkammret en dag det er sol og motivasjonen er på topp:) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Pettern1972 Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 mener å ha lest om tilsvarende problem med samme motor tidligere, og da var det vel en simring i veivhuset som var synderen. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Knappern Svart 17.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2012 Det hørtes ikke bra ut:/ Om det er tilfelle ligger det snart en defekt motor til salgs på finn.no:) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Bernt Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Har ikke tro på simmring feil ! Når du får bunnkasse lekkasje får du som regel plunder med tomgangen , og det er ikke en feil som kommer og går . Tror nok du bør rense forgasserne med trykk luft , Høres ut som rusk eller vann i flottør kammeret . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 da husker jeg nok feil. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Søringen Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Er dette en 2 eller 3 sylindret motor? Med én eller 2/3 forgassere? Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 14.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2013 (redigert) Hei igjen folkens! Etter en lang vinter har jeg nå fått renset forgassere, og bensintank. Byttet også bensinslange med pumpe og filter. Det var myye vann i forgassere og tank:/ regnet med at dette var mye av problemet. Men da jeg skulle prøve den i går hadde jeg fortsatt problemer. Etter litt mekking fant jeg masse irr i kobling til motor, fjernet dette og motor startet. Men nå ville den ikke gå på tomgang...aarrrghhh! Men ser nå at en av gasswirerne har røket til den ene forgasseren. Men det skulle vel ikke ha noe med tomgangen å gjøre? Søringen: det er to sylindre med en forgassser hver. Redigert 14.April.2013 av knappen (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Lars K Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 (redigert) Det skal vel ikke ha noe si på tomgangen så lenge braketten til wiren stopper mot tomgangskruen,men da er det ikke rart den oppfører seg merkelig... Vær forsiktig med å presse motoren uten at en forgasser fungerer skikkelig,det kan ende med skjæring siden den sylinderen ikke får nok bensin. En kjapp kikk på pluggene dine sier nok hva som har skjedd her. Redigert 14.April.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Har bytta wire, men fortsatt problemer. Får prøve elimineringsmetoden så langt det går. Kom gjerne med innspill på hva jeg bør sjekke, og hvor jeg evt justerer tomgangen på den. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Knappern Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Tok ut pluggene nå. Ser den nederste sylinderen er mye mer våt enn den andre. Får sjekke gnist der. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Whiskey Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Når vi er inne på gnist, finnes det å få kjøpt til en rimelig penge gnisttester som kan teste n ledninger samtidig, ikke bare om det er gnist, men også om den er sterk nok til å hoppe et gap på x mm? Har lett men bare funnet rådyre bokser på ebay.. Må da være greit å lage selv også? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Lars K Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Så lenge nederste plugg ikke var helt blank og ren,kan du nok utelukke simring i veivhuset hvertfall :) For å justere tomgangen skal det være en skrue som stopper staget som er mellom forgasserene. For å justere bensinmengden justerer du på en skrue som står på hver forgasser slik at du får motoren til å gå høyest mulig på tomgang. Når du så har gjort det,justerer du ned igjen med tomgangskruen på staget til passe tomgangsturtall. Noen motorer har 1,5 omdreining ut som utganspunkt på bensinskruen,noen andre har 2. Pass på å kjøre motoren varm før du begynner å justere. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 20.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2013 Aha! Bra info.. Har sett blandingsskruene på forgassere. Hadde visst feil plugger i følge Oslo marineservice. Siden motoren var en såkalt commercial hadde den plugger som hadde helt flatt tennhode...? Kjøpte også nye pluggkabler så nå får vi se om dette hjelper.. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Knappern Svart 23.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2013 Jessss..!! Da var saken løst! Fikk renset forgasserene med trykkluft. Byttet plugger og tennkabler. Justerte blandingsskruene ca fire omdreininger ut for at den skulle gå rent. Nå går den å tøffer på lavt turtall. Gjenstår bare å prøve på sjøen:) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Knappern Svart 29.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2013 Aarrgghh!! Det gikk ikke som det skulle.. Starter lett som bare det, men når jeg gasser på kveles den. Prøvde å justere blandeskruene uten hell. Kan kjøre i rask joggefart men prøver jeg mer så kveles den. Noen tips? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Lars K Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Du er sikker på alle bensinkoblinger og slanger er helt tette? Og luftingen på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.