Jump to content

Optimering av Cummins Mercruiser qsd


Tjompen

Recommended Posts

Hvis du søker her på båtplassen, så er det noen som har optimert/chippet Mercruiser D-tronic versjonen av VM motoren med velykket resultat. https://baatplassen.no/i/topic/91940-chiptune-mercruiser-250-dtronic/

 

Qsd versjonen er etter hva jeg har funnet ut samme motor men med nyere common rail styring av dieselinnsprøytning.

 

Jeg hadde tatt kontakt med Norsk Motorkompani. Du får sikkert svar på spørsmålet fra de.

 

MVH cmb91

Link to post

Et godt råd ,skal du ha 350 hk så kjøp en sånn motor, som har kjølere som er dimensjonert for dette effektuttaket, ikke en 270 som ikke er beregnet for større uttak.

En chippet motor med for stor propell bli en kortlivet affere.

Egentlig, så var det denne setningen jeg komenterte.

At du drar inn noe annet skjønner jeg ikke.

Mvh cmb91

 

Link to post

Nå har jeg lest igjennom testen som Verado refererte.

 

Og jeg skjønner ikke hvorfor Verado linket denne siden....mulig fordi at Verado vil vise at Powerbox ikke er veien og gå.

 

Denne testen refererer til D-tronic VM motor....ikke qsd common rail som trådstarter la inn.

 

Uansett så finner vi ikke svaret på om qsd 270 er lik som qsd 350.

Eller om D-tronic 270 er lik som Dtronic 320.

 

Så mitt forslag er fortsatt...ta kontakt med de som lager ny software.....ikke de som selger box.

 

Mvh cmb91

Link to post

Det jeg vil belyse med denne artikkelen "cmb91" er at det ikke er bare å chippe en motor enten det er en boks eller software oppgradering uten å risikere mulige skadelige

konsekvenser over tid på en motor.

"cmb" viser til Norsk motorompani for å få opplysninger om trimming. Joda det er sikkert dyktige folk på sitt fagfelt, men ser vi litt nærmere på hva de skriver vedrørende

marine motorer på sin side så er det straks vagere formuleringer på hvor mye effekt de kan ta ut på en marine motor, leser vi mellom linjene så ser vi at det er

mange faktorer som må taes hensyn til før man trimmer en motor.

Og dette vet Norsk Motorkompani utmerket godt.

 

 

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1

Link to post

Jeg er helt enig med Verado! slik trimming av en bilmotor er på en måte en annen sak da en bilmotor ikke går i nærheten av max belastning over lengre tid. En båtmotor går ofte på 3/4 belastning eller mere. det vil si det samme som, at du kansje konstant hadde kjørt 140-160 med bilen din. Her må du ta kontakt med seriøse motorkyndige om du skal få et vellykket resultat! Du må være sikker på at motorstyringa er beregnet på slikt og at øvrige motorkomponenter er tilpasset effektøkningen. Jeg er ikke så sikker på at motoren har de samme komponenter som de med større effektutak har! det kan være hvisse forskjeller. Hvis dette var en veldig enkel og billig sak så hadde vel alle kjørt med oppgradert motor vel... En annen sak er at du ved shiptrimming må se på dreiemomentskurvene, og at du virkelig får økning på de områdene du trenger det. Det hjelper lite om økningen ligger på de siste 15-20% når det kansje er i mellomregisteret du trenger det.. Dette er veldig komplekst og foreslår at du kontakter et seriøst autorisert verksted og får dette riktig, i steden for kansje å kjøpe katta i sekken å i verste fall ende opp med en skada motor

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ofte er programmeringen på fabrikken generelt det beste de får til ut i fra mange kriterier som går standard på alle tilsvarende motorer.

Med en chip boks som kommer ferdig programmert har de justert disse kriteriene noe for å optimalisere, men det igjen går utover andre kriterier. Det være seg forbruk, slitasje, moment, HK, støy, utslipp, you name it.

Selv like motorer har litt individuelle karakterer. Og en slik standard chip er ikke alltid like heldig i lengden. Ja, du kan få forhøyet HK og moment, med minket forbruk. Men det igjen kan bety at den går magert på visse turtall. Noe som på sikt kan føre til brente komponenter.

 

Eneste måten å få en optimal chipping av motoren er å kjøre den i "benk" mens chipen blir testet og programert opp mot akkurat den motoren. Og for en båt sin del betyr det stort sett å få besøk av chiptuneren, og bruke en del timer på sjøen for å få den stilt inn korrekt.

 

I en bil hvor de fleste kjører på lav belastning tror jeg det går helt fint med standard chip. Men i en banebil som skal presses til max det meste av tiden har jeg liten tro på standard chip, da er det individuell chipping som gjelder.

Så jeg er skeptisk til standard chiping av motorer som går på høy belastning. Det være seg racemotorer og båtmotorer.

Jara Wynja

Link to post

Og en slik standard chip er ikke alltid like heldig i lengden. Ja, du kan få forhøyet HK og moment, med minket forbruk. Men det igjen kan bety at den går magert på visse turtall. Noe som på sikt kan føre til brente komponenter.

Dette er feil. Dieselmotorer går med luftoverskudd, ikke stoichiometrisk som bensinmotorer gjør.

"Gasoline engines can run at stoichiometric air-to-fuel ratio, because gasoline is quite volatile and is mixed (sprayed or carburetted) with the air prior to ignition. Diesel engines, in contrast, run lean, with more air available than simple stoichiometry would require. Diesel fuel is less volatile and is effectively burned as it is injected, leaving less time for evaporation and mixing. Thus, it would form soot (black smoke) at stoichiometric ratio."

Men ved chip-tuning økes effekten ved å øke dieselmengden per arbeidsslag. Da økes også forbrenningstemperaturen. Så lenge dette er innenfor samme verdier som motoren blir levert med i forskjellige varianter er det ingen fare. Ofte selges en gitt motor med ulike effektnivåer selv om all hardware er lik. Det hender at det er brukt ulik størrelse på turboen og da kan en økning medføre for høyt turboturtall. Videre vil det ved en viss økning kunne gi noe uforbrent diesel, og over tid kan det bygge seg opp koks som kan skade motoren. Det blir urimelig å fraråde all effektøkning vha. chip-tuning, men jeg forstår ikke poenget hvis du ikke setter på tyngre propellere annet enn hvis det er for å komme raskere opp i plan. Dette med hva drevet tåler er selvfølgelig også en begrensing men da gjelder fortsatt hva det er levert med i forskjellige varianter og det kan godt hende at du er innenfor godkjente verdier.

Link to post

Her var det respons gitt:)

 

Mener jeg har både lest og hørt at QSD serien er presis samme motor 270-350hk.

Har chippet både lastebiler og personbiler med bare gode erfaringer.(software tuning)

Båtmotor er selvfølgelig noe annet, men med fornuftig bruk så er det noe jeg har tro på.

Noen som vet smerte grensen på et Bravo 3x drev da?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...