Framtia Startet 18.November.2012 Link til dette innlegget Startet 18.November.2012 Husets (ikke BPs) frøken Fryd har fått seg en skikkelig symaskin. I går fikk jeg opplæring, og sydde mine første sting på ca 30 år... Det var gøy, og jeg ser nå for meg å kunne klare en rekke store og små prosjekter. Akkurat nå syr jeg forsterkninger på vinterpresenningen, og neste prosjekt er å fikse noen rifter i seilduk. Er det andre her som syr (og tør fortelle om det)?. Om noen har tips til hvor man kan handle god sytråd (UV-bestandig) for reparasjon av seil, så mottas det med takk! Bildet under viser klaffer med borrelås for å tette rundt vantene på vinterpresenningen: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SIR DAY Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Jeg må innrømme at jeg behersker symaskin! Har ingen egen selv nå, men tenker på å anskaffe noe gammelt, mekanisk solid for nettopp å lage diverse til båten. Selve svenneprøven som symaskinkjører er å bytte glidelås i en dongeribukse. Det skal være noe av det vanskeligste. Prøv på det og du skjønner!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
REM Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Om noen har tips til hvor man kan handle god sytråd (UV-bestandig) for reparasjon av seil, så mottas det med takk! Rønsdal på Hvalstad i Asker (nå Holmen Slipp?) har sytråd av alle varianter Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Framtia Svart 18.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Takk Rem, godt tips. Magne H: snakker om å komme ut av skapet, jeg har ikke kommet lengre enn at jeg utelukkende tenker å sy båtgreier. Gardiner, puter og klær får bli etterhvert, og jeg er usikker på om det havner på internett om jeg skulle prøve meg Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
littmild Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Jeg har også funnet frem symaskinen igjen, første gang siden håndarbeid på barneskolen, og tenkte å prøve meg på litt båtgreier, trekk rundt cockpit, og nytt bomtrekk etter mal fra det gamle. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Erik Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Satt faktisk for første gang i garasjen og håndsydde på dårlige sømmer i akterliket på genoaen i går kveld mens jeg venta på at lakken på en bildør skulle tørke. Med ett par arbeidspils til hjelp og med regnet sildrende på utsiden ble det faktisk en ganske hyggelig seanse. Men jeg klarer ikke å se for meg at mors gamle symaskin kunne greid jobben. Jeg måtte bruke seilmaker hanske, makt, og tidvis nebbtang for å komme gjennom.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Garf73 Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Her har symaskinen blitt flittig brukt alt fra dekken til hund til gardiner etc. og broderi maskinen er også brukt mye. Jeg er av den typen som elsker å ta et evne å lage noe av det om det er trevirke eller stoff, ingenting er bedre enn å kunne sitte å se på noe man har lagd selv. I vinter skal symaskinen og broderimaskinen fram for puter skal sys og broderes i den nye båten, nye gardiner og nytt tak i kabinen...... Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
puddingen Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Eier symaskin... Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Hmm, må spørre kona om me har symaskin og koss den ser ut om me har. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
NilsPils Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 (redigert) Kona ER min symaskin ... Redigert 18.November.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Polarn Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Hva slags symaskin har du Framtia? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JGH Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Men må innrømme at eg har ein skapdrøm om symaskin som takler seil og kalesjer. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Jan E. Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 (redigert) Polarn, var det jeg også gikk inn her for å spørre om Har sydd interiør til en bil tidligere. Men det var i sky, og meget lett å sy med vanlig maskin. Tenkte nå å sy et interiør i tykt skinn. Samt kalesje til båten. Og i en kalesje er det jo noen ganger 2-4 lag stoff, glidelås, gummi-pakkning etc.. Så regner med at maskinen bør være av det litt sterke slaget? Kunne godt tenkt meg noe ala dette. Men om en vanlig maskin til rundt 4-5000 ikke har problemer med slike kalesjer så er det ingen grunn til å betale 15k+ Youtube er super med tanke på tips om sømtyper. Redigert 18.November.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
ivar Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 faren min sydde seil og kalesjer, så jeg plukka nok opp litt tips der. Har i ettertid reparert klær, kalesjer osv samt sydd nye setetrekk til etpar båtstoler. Men gardiner osv har jeg ikke prøvd meg på enda. Har en el cheapo singer maskin, til tider høyt forbruk av nåler når jeg prøver å tvinge den til ting den ikke er tiltenkt. Ut fra tidligere tråder så er visst dette maskinen å ha til slikt bruk...: http://janome.no/prestashop/product.php?id_product=2057 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Framtia Svart 18.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Vi har en Brother Innovis 350, er nok ikke laget for de aller tøffeste jobbene, men fungerer veldig godt til husbruk. Jeg har brukt jeansnåler, tror de er ganske robuste. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Har også sydd kalesje, vanlig tykk type i to lag med en "el cheapo" Singer og jeansnål. Gikk som et skudd det. Så jeg tror at man egentlig kan gjøre smågreier i tykt stoff uten en superdupermaskin, bare prøve seg frem forsiktig. Men har man planer om veldig mange meter med søm så blir det vel noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 (redigert) Er ikke venn med symaskiner, men syr lik for hånd. Men nå er jeg ikke mann heller:-) Redigert 18.November.2012 av Skudenes (see edit history) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Jan E. Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Men Doktor Victor Frankenstein aka Skudenes, kan du ikke bare sy sammen en som kan sy for deg om du ikke føler for det selv Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
alfb Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Er ikke venn med symaskiner, men syr lik for hånd. Men nå er jeg ikke mann heller:-) ...men syr lik for hånd?? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 syr ofte igjen spileposer på tur-seil for å unngå at spillene faller ut på litt gamle slitt seil. Det må gjøres med mye makt, seilmakerhanske og ofte tang for å få den gjennom forsterkninger. Symaskin ligger jeg unna for nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 ...men syr lik for hånd?? Kanskje vanskelig å komme til med en symaskin på slike jobber Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Det er nok ikke lommer i likskjorta, men lik i seil det menes. Selv har jeg et par akterlik som skal få seg en runde når jeg har kjøpt tråd... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Skudenes Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Men Doktor Victor Frankenstein aka Skudenes, kan du ikke bare sy sammen en som kan sy for deg om du ikke føler for det selv Hehehe, ja det hadde vært noe Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
osa Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Ut fra tidligere tråder så er visst dette maskinen å ha til slikt bruk...: http://janome.no/pre...id_product=2057 -har en slik "easy jeans"-maskin og kan bekrefte at den duger til både 4 og 6 ganger kalesjeduk. ...... Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Innrømmer glatt at jeg har blitt litt kompis med symaskinen (Bernina Bernette 50) til frua. Har sydd om kallesjen til forrige-forrige båten. Alle sømmer fikk en overhaling + nye vinduer. Så ble det nye puter ombord i gamlebåten, og nye puter til nybåten. Som en kompis av meg så kjekt sa, en mann med symaskin er ingen kjærring, han er en seilmaker... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.