Jump to content

Symaskinen - mannens beste venn?

Framtia

Recommended Posts

Husets (ikke BPs) frøken Fryd har fått seg en skikkelig symaskin. I går fikk jeg opplæring, og sydde mine første sting på ca 30 år... Det var gøy, og jeg ser nå for meg å kunne klare en rekke store og små prosjekter. Akkurat nå syr jeg forsterkninger på vinterpresenningen, og neste prosjekt er å fikse noen rifter i seilduk. Er det andre her som syr (og tør fortelle om det)?.

Om noen har tips til hvor man kan handle god sytråd (UV-bestandig) for reparasjon av seil, så mottas det med takk!

Bildet under viser klaffer med borrelås for å tette rundt vantene på vinterpresenningen:

borrelaas.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg må innrømme at jeg behersker symaskin! Har ingen egen selv nå, men tenker på å anskaffe noe gammelt, mekanisk solid for nettopp å lage diverse til båten.

Selve svenneprøven som symaskinkjører er å bytte glidelås i en dongeribukse. Det skal være noe av det vanskeligste. Prøv på det og du skjønner!! :yesnod::thumbsup:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Om noen har tips til hvor man kan handle god sytråd (UV-bestandig) for reparasjon av seil, så mottas det med takk!

Rønsdal på Hvalstad i Asker (nå Holmen Slipp?) har sytråd av alle varianter

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Satt faktisk for første gang i garasjen og håndsydde på dårlige sømmer i akterliket på genoaen i går kveld mens jeg venta på at lakken på en bildør skulle tørke. Med ett par arbeidspils til hjelp og med regnet sildrende på utsiden ble det faktisk en ganske hyggelig seanse.

Men jeg klarer ikke å se for meg at mors gamle symaskin kunne greid jobben. Jeg måtte bruke seilmaker hanske, makt, og tidvis nebbtang for å komme gjennom....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Her har symaskinen blitt flittig brukt alt fra dekken til hund til gardiner etc. og broderi maskinen er også brukt mye. Jeg er av den typen som elsker å ta et evne å lage noe av det om det er trevirke eller stoff, ingenting er bedre enn å kunne sitte å se på noe man har lagd selv. I vinter skal symaskinen og broderimaskinen fram for puter skal sys og broderes i den nye båten, nye gardiner og nytt tak i kabinen......

Polarn, var det jeg også gikk inn her for å spørre om :thumbsup:

Har sydd interiør til en bil tidligere. Men det var i sky, og meget lett å sy med vanlig maskin.

Tenkte nå å sy et interiør i tykt skinn. Samt kalesje til båten. Og i en kalesje er det jo noen ganger 2-4 lag stoff, glidelås, gummi-pakkning etc.. Så regner med at maskinen bør være av det litt sterke slaget?

Kunne godt tenkt meg noe ala dette. Men om en vanlig maskin til rundt 4-5000 ikke har problemer med slike kalesjer så er det ingen grunn til å betale 15k+

Youtube er super med tanke på tips om sømtyper.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

faren min sydde seil og kalesjer, så jeg plukka nok opp litt tips der. Har i ettertid reparert klær, kalesjer osv samt sydd nye setetrekk til etpar båtstoler. Men gardiner osv har jeg ikke prøvd meg på enda.

Har en el cheapo singer maskin, til tider høyt forbruk av nåler når jeg prøver å tvinge den til ting den ikke er tiltenkt.

Ut fra tidligere tråder så er visst dette maskinen å ha til slikt bruk...:

http://janome.no/prestashop/product.php?id_product=2057

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#

Har også sydd kalesje, vanlig tykk type i to lag med en "el cheapo" Singer og jeansnål. Gikk som et skudd det.

Så jeg tror at man egentlig kan gjøre smågreier i tykt stoff uten en superdupermaskin, bare prøve seg frem forsiktig. Men har man planer om veldig mange meter med søm så blir det vel noe annet.

Innrømmer glatt at jeg har blitt litt kompis med symaskinen (Bernina Bernette 50) til frua. Har sydd om kallesjen til forrige-forrige båten. Alle sømmer fikk en overhaling + nye vinduer. Så ble det nye puter ombord i gamlebåten, og nye puter til nybåten. Som en kompis av meg så kjekt sa, en mann med symaskin er ingen kjærring, han er en seilmaker...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...