Zitt Startet 21.November.2012 Del på Facebook Startet 21.November.2012 Må en tur til Biltema i morgen. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en batterilader, transportabel som jeg også kan bruke til bil. Hvilken bør jeg velge av Biltemas ladere? Jeg vet ikke hvilken type batterier jeg har, men er det viktig? Mvh Wiking Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Du har sikkert tenkt gjennom at du ønsker en portabel og ikke en fast lader i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Jeg kjøpte denne. Helautomatisk og genial. Bare å koble til så velger den alt helt selv. Denne her ser også grei ut: Batterilader 12 V, 8 A Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Er det så at du kan ha laderen stående på en stund? Ellers kan ladere på rundt 10A ta litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2012 Takk for svar! Den der ser jo helt super ut, Kaptein Fredrik! Hvis jeg går for en 20A, hvor lang tid tar det da å lade batteriene? Hvordan ser det regnestykket ut? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Tapper du batteriene helt ned, Må du fylle på med omtrentlig 140A. I teorien tar dette 7 timer med 20A, men i prakis mer tid da ladekurven flater ut mot slutten. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2012 Takk for svar, Fargo! Altså, med andre ord på om morgenen og av etter middagsluren! Nå har jo jeg 2x140A, og betyr det da at jeg må gange ditt timeanslag med 2? Er det noen fare for overlading? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 (redigert) Jeg sjekket den laderen og den lader ikke med 10ampere hele tiden(20 i ditt tilfelle da). På de batteriene jeg har testet på så ladet den med ca. 3,2 ampere. På det ene AGM batteriet som var så og si flatt(rundt 10 volt) så ladet den med 10 ampere, bare en kort stund. Men absolutt, laderene er veldig effektive og gode. Overlading tror jeg ikke du trenger å bry deg noe om med disse laderene. Min har stått på i noen uker nå i båten. Det står i boka at den vedlikeholdslader når den er ferdig. Redigert 21.November.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Batterier (litt avhengig av type) kan tappes rundt 50%. Har du 280Ah nå, har du tilgjengelig ca. 140Ah. Når det gjelder overlading, spørs det hvor avansert laderen er (ladeprofilen). Går den over i puls/stand-by, kan den stå i lange perioder (flere på BP har laderne koblet til landstrøm hele tiden når båtene har landligge). Dersom laderen ikke har denne egenskapen, bør den ikke være koblet til i lengre perioder (vil ligge å dytte på batteriet hele tiden). Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Skal ikke nødvendigvis argumentere for dyrere merker, men bruker selv mye ladere på land og har bruk opp 3 billigladere siden 2001. Da jeg skulle kjøpe til skuta i år, gikk jeg for et mer toppet merke (Ctek). Vet ikke om det svarer seg, men i båten prioriterer jeg pålitelighet fremfor sparte kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Skal ikke nødvendigvis argumentere for dyrere merker, men bruker selv mye ladere på land og har bruk opp 3 billigladere siden 2001. Da jeg skulle kjøpe til skuta i år, gikk jeg for et mer toppet merke (Ctek). Vet ikke om det svarer seg, men i båten prioriterer jeg pålitelighet fremfor sparte kroner. Der er jeg helt enig. Jeg skulle egentlig kjøpe en stor Ctek til båten, men så måtte vi ha en lader den ene dagen og Biltema var de eneste som hadde åpent så lenge den lørdagen, så det ble lader der. Den ser ut til å gjøre samme nytte som Ctek og Optimate(vi har begge typene på jobben) så jeg valgte å montere den fast i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Jeg ville ikke kjøpt en Biltema-lader. Har hatt to, og begge har gått i stykker. Sats på mer kvalitet et det. En lader skal vare i mange år. Hvor kraftig lader du skal velge avhenger av båtbruken din. Er det korte turer og inn til brygga kan du klare deg med en liten lader. Til feriebruk ville jeg økt litt på effekten. Kjøper du merker som CTEK, Mastervolt, Victron, Quick, Sleipner, Stelring, Waeco mm. Regner med at du har et til for bruk og et til start? er det 2 X 140 til forbruk ville jeg gått for en 25 A lader. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.November.2012 Del på Facebook Svart 21.November.2012 Jeg ville ikke kjøpt en Biltema-lader. Har hatt to, og begge har gått i stykker. Nå er det ikke sånn at alt Biltema har kommer fra samme kinesiske fabrikk. De to laderene jeg linket til kom nå i vintersortimentet deres, og er veldig nye på markedet. Men absolutt, du har ett godt poeng da dem skal prøve å selge ut de gamle laderene og heller bare selge de nye. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 22.November.2012 Del på Facebook Svart 22.November.2012 Hei! Jeg kjøpte i fjor Sterling sin 50 Amp lader, og var veldig godt fornøyd med den. Nå var min batt bank en del større enn din, men gå for et annerkjent merke som nevnt i tråden her. Laderen står ofte utsatt til og da er det like greit å bruke litt mer penger på en som er designet for dette. Nå har jeg en Mastervolt 60 Amp i kjelleren og er veldig godt fornøyd med denne også Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 22.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2012 Hei, alle sammen! Jeg takker dere alle for deres engasjement, gode tips og info! Behovet for batterilader var forholdsvis akutt, og i og med at jeg skulle til Biltema likevel ble det til at jeg tok med meg denne. Jeg koblet den til, ladet i fem minutter og fikk start på motoren i båten uten problem. Jippi! Det sier nok ingenting om kvalitet på lader vil jeg tro, men prisen sier forhåpentligvis noe om kvalitet. Har planer om å ha båten på sjøen i vinter, og bruker den gjerne fra tid til annen. Nå har jeg også trygghet for at jeg får start, om det så er bare for å la motor en stund. Jeg ønsker dere en mild og god vinter! Smartlader 12/24 V, 25 A/12,5 A En svært kraftig lader. Velegnet bl.a. for lading av store bil-, traktor- og båtbatterier. For tradisjonelle batterier samt gele- og AGM-batterier. Veksler automatisk mellom ni lademoduser. Rekondisjonerer dypt utladede batterier. Går automatisk over til vedlikeholdslading når ladingen er avsluttet. Med minnefunksjon. Pris 1099.- Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Jeg koblet den til, ladet i fem minutter og fikk start på motoren i båten uten problem. Jippi! Gratulerer med ny lader. Energi er et mysterium, utrolig hvor mye 5Wh kan klare. Men hvis dette ellers betyr forskjellen mellom start og ikke start da burde en kanskje sjekke batteriene litt nøyere. Eller ha laderen stått på mens starten? I så fall burde du lese siste setningen på bruksanvisningen side 6. Ønsker en fin helg ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Zitt Svart 24.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2012 Hei, Joerg Becker! Takk skal du ha! Jeg var obs på det, og kobler fra laderen da jeg startet. Jeg var i båten igjen i dag, og nå er det guff nok til å starte Danskebåten virker det som. Ha en god helg du også! Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 3.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2022 Jeg hiver meg inn i en etablert tråd, ettersom behovet mitt er det samme som trådstarter. Nylig forsøkte jeg å sette ut trebåten min. Den lakk kolossalt. Batteriene, to stk Sønnak sr650 - 142Ah, måtte forsyne lensepumpene mine, som gikk kontinuerlig. Den ene er en stor Rule som bruker ganske mye strøm. Uansett må jeg ha en lader som klarer å opprettholde nivået i batteriene, samtidig som de forsyner lensepumpene, samt alt anna rart en skulle finne på å ha i båten. Båten er tatt opp til ny tetting, men skal ut igjen snart. Jeg har det ikke travelt, så til vanlig kan laderen gjerne bruke tid på ladinga. Imidlertid var det en fyr i havna som sa at jeg ikke kunne bruke en slik liten vedlikeholdslader som jeg vanligvis bruker på bilen, fordi laderen ikke ville kunne fylle et stort batteri - uansett. Han anbefalte 25A, men må jeg ha det nå? Akkurat nå skal jeg ha en lader som holder nivået i batteriene, mens den lille lensepumpa (1,6A) går nesten kontinuerlig og den store Rule 2000(?) går omtrent hvert 2.min i 15-20s. Seinere trenger jeg altså ikke så mye, så om laderen klarer å opprettholde nivået, holder det. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Vosso63 skrev for 12 timer siden: Jeg hiver meg inn i en etablert tråd, ettersom behovet mitt er det samme som trådstarter. Nylig forsøkte jeg å sette ut trebåten min. Den lakk kolossalt. Batteriene, to stk Sønnak sr650 - 142Ah, måtte forsyne lensepumpene mine, Med 284ah, så sier tommelfingerregeln 10%(altså 25-30a lader), det er hvis du bruker båten i flere dager å ikke lader noe særlig før du kommer til feks gjesthavn, da er det greit å få batteripakka ladet opp max på et døgn selv ved forbruk. Hvis du ikke har dette behovet ville jeg uansett gått for en på min. 15a med såpass stor batteripakke. Stadig rimelige ok ladere på feks finn, ellers har clas Ohlson en helt grei 15a lader for en rimelig penge. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=274596836 https://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-A-batterilader/p/36-4022 Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 (redigert) Takk skal du ha, @Førstefender! Jeg fant ikke ditt forslag fra Clas Ohlsson, og med prekær situasjon ift kommende utsetting av båt, valgte jeg Biltemas 15A, Batterilader 12/24 V, 15 A - Biltema.no Jeg trur kanskje jeg burde forutsett situasjonen og handla tidligere på Finn, men - som vanlig - gjør jeg lite før jeg må! (Det hender jo at det er greit å "sitte stille i båten" og avvente...) Det er litt pussig at moderne mikrostyrte dippedutter crasher i møte med "menneskelige feil"! Det er så mange hensyn en skal måtte ta når noe er tilkobla, men jeg undrer meg på hvorfor de lager så mange datakretser men ikke forstår hvordan apparatet skal måtte møte "vår" virkelighet! Den siste "Exide"-laderen min, som har funka fint på bilbatteriet, fikk varmgang ved lading av bilbatteriet i ei krise (kobla ikke av polene, men laderen forsto ikke at bilen levde sitt eget liv). Denne laderen skal måtte stå på og lade mens batteriene leverer strøm til lensepumpene. Om laderen tar fri når pumpa ikke går, aner jeg ikke. Tåler den ikke det, er det jo vanskelig å installere slikt i båt. Redigert 4.Oktober.2022 av Vosso63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 En liten lader vil fylle batteriet, det tar bare lenger tid, må'kke ta alt som blir fortalt på brygga for god fisk. En vanlig vedlikeholdslader anbefales å ha kapasitet ca. 10 % av batteripakkens totale Ah. På Hulda er hovedbatteriet 450 Ah, og blir betjent av en 50 A lader. Baugbatteriet er 170 Ah og lades av en 8 A lader. Sistnevnte batteri er vel over 8 år. Den laderen fra Biltema kan stå tilkoblet i månedsvis. Når batteriet er fullt, er laderen så intelligent at den reduserer ladespenningen. Og øker spenningen når batteriet får for lav spenning. Og så er det opp til opperatørens intelligens og lese bruksanvisningen og stille inn laderen på korrekt batteritype. Om slik instilling finnes. Tror jeg har fire ladere fra Biltema, den eldste er rundt 10 år, de har ikke gitt problemer. Om lensepumpene dine drar 15 A, så bør batteriladeren være større, for den brukes de facto som strømforsyner. Så >20 A lader (tenkt tilfelle) vil være bra. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Krute god den laderen der @Vosso63, jeg hadde samme en ukes tid. Eneste negative jeg har å sette fingen på er at det var en del støy fra viften, som det virker som gikk konstant. Det ble en smule plagsomt når man bor i båten, og var eneste grunn til at jeg returnerte den. Ellers gjorde den jobben meget tilfredsstillende. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.