Jon48 Svart 25.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2012 (redigert) pipp , skal vere enig med deg i det med diesel og parafin , men som sagt enkelte bruker det. Har mere tro på en svett ( kork) i bensinen på gamle travere... Personlig har eg bare brukt tilsettning + en kork rødsprit ( kondens fjerner)i bensinen. Du kan pusse stempelet med fint smergel papir + olje. Eller du kan bruke stål ull... Om eg skulle pusset , ville eg pusset samme vei ringene går... Er stempel ringene som ordner kompresjonen.... Til honing av sylinderen , må du bruke hone apparat og olje , mye olje...Søk på nettet før du starter om du er usikker. Anbefaler IKKE den som er vist i denne filmen Bruk den med 3-4 bryner.... Redigert 25.Desember.2012 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 25.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2012 Det er unødvendig å tilsette bly i en motor produsert før 1939. Blytilsetting hadde til hensikt å øke oktanverdien for på den måten å få opp bankefastheten, det vil si unngå at motoren fikk tenningsbank. Tenningsbank vil raskt ødelegge motoren. En motor som er produsert i 1920 skal ha blyfri bensin. Oktantallet på vanlig standard motorbensin var fram til midten av 30 tallet avhengig av hvor bensinen kom fra. Bensin fra Pennsylvania hadde oktantall på 40 -50. Bensin fra California ca. 70. Russisk, Persisk, Indonesisk, Rumensk og Burmesisk besin lå gjerne på 65 -75. Dagens blyfrie bensin ligger som kjent på 91 -95 oktan og er bedre enn noen bensin som kunne skaffes på 1920 tallet. Bruk derfor trygt blyfri bensin. I enkelte firetaktsmotorer produsert etter andre verdenskrig hadde bly også en smørende funksjon på ventilestengene i enkelte høykomprimerte, toppventilerte motorer. Men dette gjelder ikke motorer produsert før 1940 og aldri totaktsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 25.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2012 (redigert) Hva er egentlig tenningsbank ? Er det feilstilt tenning over lengre tid? Har ikke helt forstått akkuratt det. Hvordan høres det ut som motsetning ifra f.eks rådebank. Redigert 25.Desember.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 25.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2012 Tenningsbank vil si at motoren tenner for tidlig slik at den nedagående bevegelsen på veiva gjør seg gjeldende et ørlite øyeblikk før toppen er nådd. Motoren vil da arbeide mot forbrennigen til den bikker over topp da forbrenningen hjelper den videre. Lyden av tenningsbank er gjerne en en "ping"-lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Høres ut til at du vet endel om dette LT. Så eg drister meg til med noen spørsmål. Er dagens bensin for kraftig for gamle motorer ? (Om de var justert på 50 okt og brukes nå på 95 okt) Er de muligens derfor enkelte bruker litt parafin ? Bly ble tilsatt bensinen fra 20 tallet ,da også for og smøre ventiler og seter, senere ble de annet materiale i ventil setene ,og bly unødvendig , hvor finner du opplysningene du kommer med ? Tviler ikke på at du har rett , men har veldig lyst på dokumentasjon :-) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Fått gjort litt i dag.. Honet cylinderen, men stemplet ''sklir'' ikke ut og inn lett. Er motstand i det! og med stempelringene på så sitter det dønn. Vet ikke hvor mye e skal hone får det er for mye heller.. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) Trøbler også med en gammmal SEM MAgnet . Noen som vet eller hvor man kan få tak i en liste får å se hvor gammel magneten er? Og åssen den fungerer. Lettere å feilsøke da. Er ikke en slik impuls magnet. Redigert 27.Desember.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Det er vel ikke lett å hone for mye sånn sett, det er begrenset hvor mye honen tar. Men det er jo en viss fare for at sylinderforingen er deformert på grunna v rust i kjølekappen. Se om du kan få lånt deg utstyr for å måle sylinderdiameter flere steder i sylinderen. Kanskje den klemmer litt nederst? Ellers så kan det se ut som om du har en del rust på stempelet fortsatt, kan problemet ligge her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Retox_93 Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Har polert stemplet, ikke pusset. kanskje e burde pusse det litt med veldig fint sandpapir.. Det begynner å ''klemme ca midt på cylinderen. Får satse på at sylindren ikke har deformert seg :P Da er det over å ut med den antagelvis. Deler er så å si umulig å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Gjev motor. Som totakter skal denne ikke ha olje i bånnpanna. Den smøres ved hjelp av vekeapparatet og oljeblanding i bensinsen. Blytilsetning er ikke aktuelt for denne motoren. Ingen ting er umulig, men jeg tviler på at det er noe galt med sylinderforinga di. Få den ren, men hon ikke for mye. Stempelet ditt ser derimot ut til å trenge en oppfrisking. Det skal lite til av rustbelegg eller annen møkk før dette kiler seg. Jeg er overrasket over at du har funnet stempelfjærer til motoren. På en totakter er det porter i sylinderveggene, og da kan ikke fjærene vandre. For i så fall risikerer man at fjærendene henger seg opp i portene. Derfor knastene i fjærsporene. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Ta fjærene av stemplet og dytt de nedi sylinderen med stemplet , ta ut stemplet og mål avstand mellom endene på fjærene Her må du ha klaring , men ikke mye . Har du slipt ut hakk til stempel ring stopperne i stempel ringene ? Tror nok jeg ville pusset av rusta på stempelet så ikke det kommer borti sylinderveggen og begynner å løsne eller rive seg . Ved å måle åpningen på ringene nede i syllindern så kan du også kontrollere sylinder veggen ved å måle samme ring på flere steder i sylinderen . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Prøver du stempelet i NØYAKTIG samme posisjon som det sto i sylinderen når du demonterte? Gamle motorer blir gjerne urunde i sylinderen. Jo eldre motoren er, jo dårligere olje har den kjørt på. De er mer slitt på toppen enn i bunnen, og de er ofte mer slitt sideveis pga stempelet som bikker litt på seg i sylinderen når det går opp og ned. Hvis du f.eks forsøker å sette ned stempelet fra toppen, og i 90 eller 180 grader ift slik det sto originalt kan du også få problemer. Sett inn stempelet fra bunnen, og i riktig posisjon. En annen feilkilde er hvis du måler gapen på stempelringene på toppen, forsvinner som regel dette gapet etterhvert som stempelet går nedover til området som er mindre slitt. Kan være derfor det kniper midtveis hvis du trykker stempelet ned fra toppen. Mål ringgapet med ringene montert i bunnen av sylinderen hvor den er minst slitt. Hvis ikke du har, få lånt deg et mikrometer som du kan måle innvendig diameter flere steder i sylinderen, både på langs og på tvers. Da først finner du ut om det holder å hone, eller om du må bore. Det er gjerne en grunn til at motoren "til slutt" ble kastet ut av båten, kan være at det hadde gjennomslag og mistet kompen. Da kan du hone mye.... Honing er bare for fjerne polerte sylindervegger og legge på ett fint mønster som holder på oljen, ikke for å rette opp store skjevheter. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Asbjørn2 Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Ny magnet, eller deler til den kan du sanynligvis finne på www.prewarcar.com. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Magneter har e mange av. men vil få til den magneten til den motoren. gjetter at den magneten er fra ca samme tid som motoren er ifra. MEn siden kan e sikkert få bruk får ;) Skal prøve å få stelt litt på stemplet som dere sier. Kan nok være en liten årsak det. Stempelringene hadde e egentlig litt flaks med. Lette igjennom 5-6 bøtter med ringer som en kar i Arendal hadde. Heldigvis fant vi noen som kunne passe sån tåli. Er ca 0.5-1 mm slark i bredda, men skal ikke ha noe å si. lengda på ringene passer heller ikke optimalt, men bruker 2 i vært spor. Er ikke knastene bare får at ikke ringene skal snurre rundt? ettersom det blir brukt 2 ringer i vært spor, vil den ene ringen ikke få den ''stopperen/knasten) Stemplet ble plassert samme plass som når e tok det ut. tok heldigvis bilder. På KVIK motoren, kan man ikke tre stemplet ned i sylinderen, ettersom det er en kant på toppen. Må festes på veia, så tre sylinderen over stemplet. Er heller ikke noe inspeksjonsluke som det er på sleipner/marna osv. SKal se om e kan få lånt et mikrometer, og se om det er noe muffins. Er sikkert en grunn får at motoren ble hevet på land, men hvorfor er ukjent vertfall en sjelden motor.. Takk for alle tipsene så-langt greit å ha noe å¨knote med i romjula Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Ring til oslo motor el og si målet på ringene du skulle ha , er utrolig mye som kan skaffes . tror ikke du vil få noe glede med de ringene . Og du skal ikke ha olje ring nederst . På så gamle motorer med støpejern stempel så var det alltid styre ring nederst dette for att skjørte på stemplet ikke skulle slå i mot sylinderveggen . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) Har jo ringer ! Alle samlere og motorfolk som e har snakket med om den motoren, har sakt at oljeringen skal allltid være nederst. Kompresjonsringer øverst, oljering nederst. Ringene passer ikke helt perfekt, men burde fungerer. På slike gamle motorer, så må man improvisere av og til. i dette tilfellet med 2 stempelringer i et spor. Finnes også stempelringer på 1mm, men fant ingen som passa. Redigert 27.Desember.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 (redigert) Kompresjonsringene. Er litt mellomrom mellom ringene. Sette 2 av de i vært spor, og setter de forskjellig. Er det ikke ganske tynn vegg mellom kanalen og cylinderen ? Oljeringen = Redigert 28.Desember.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Dagens bensin er ikke sterkere enn tidligere tiders, men den tåler høyere sylinderkompresjon. Desto høyere kompresjon en kan ha desto mer kraft får en ut av hver enhet drivstoff. Tilsetting av parafin i brensel til eldre motorer går helt O.K. Flere gamle båtmotorer kunne kjøres på rein parafin. En startet opp på bensin og når motoren ble varm slo en over på parafin. Ulempen med parafin på en firetakter er at smøroljen i veivhuset blir brutt ned relativt hurtig. Oljen i veivhuset bør derfor skiftes oftere. 5 - 15% parafin går greit på de fleste sideventilte båtmotorer. Når det gjelder referanse til motorutvikling, brennstoff og metallurgi finnes der en mengde dokumentasjon, på engelsk tysk og fransk. Den kanskje enkleste og lettest forståelige er en artikkel av Fred Starr: Development of the Poppet Type Exhaust Valve in the Internal Combustion Engine: Part I 1860 - 1930. Den er trykt i The Internal Journal for the History of Engineering & Technology volume 82 Number 2 2012. ISSN: 1758-1206. Her vil en dessuten finne en mengde referanser til andre arbeider. Denne artikkel kan en bestille fra nærmeste bibliotek. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Gamle motorer er lav kompresjons right? Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Korrekt. De ligger oftest mellom 4:1 og 5,5:1. Moderne bensimotorer, og nå snakker vi om motorer fra 1970 tallet og framover, ligger over 10:1 Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Så er ca dobbelt så mye kompresjon i moderne bensinmotorer? Åssen er faktoren på gammel og nye diesel motorer da? De gamle berning 1 syl som står på mange tohjulstraktorer har en helt vannvittig kompresjon. Greier bare så vidt å tørne den med sveiva uten dekompresjonen på. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Kompresjonen i en dieselmotor ligger gjerne mellom 15:1 og 25:1. Det skal rå kraft til for å starte en dieselmotor uten dekompresjon. En grei innføring i prinsippet for dieselmotor finnes på http://no.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Det brukes ikke oljeringer i to-takts motorer , Ring til marna og spør om de har ringer som passer .Med det gapet som du får med de ringene så får du mye gjennom slag i veiv huset . Tror nok ikke du får godt nok anlegg på den tynne flaten som er igjen ved vannhullet . Du skulle slipt ringene så de lukket seg over sperre pinnen i stemplet , Vist den andre ringen vrir seg vil den hekte i en port i sylinderen . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Har ikke slipt noen av ringene enda. Den ene store ringen til venstre på bilde passer slik at den blir låst fast i knasten. Kan aldri tro at marna har deler til KVIK/KVIKK men kan selvfølgelig gjøre et forsøk. må først bli arbeidsdager for de igjen. Skal det være vanlig kompresjonsring nederst da? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Blir vel til at e må ha noen nye stempelringer som passer bedre da. Noen som vet hvor man kan få laget etter tak i gamle stempelringer? Han som e kjøpte de andre av, hadde ikke noen som passet ''bedre''. Sylinderservice skal ha 2-3000 kr får stempelringene.. noen som er litt i overkant! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.