Jump to content

Prosjekt: KVIK 3 hk ifra 1920


Retox_93

Recommended Posts

pipp , skal vere enig med deg i det med diesel og parafin , men som sagt enkelte bruker det.

Har mere tro på en svett ( kork) i bensinen på gamle travere...

Personlig har eg bare brukt tilsettning + en kork rødsprit ( kondens fjerner)i bensinen.

 

Du kan pusse stempelet med fint smergel papir + olje. Eller du kan bruke stål ull...

Om eg skulle pusset , ville eg pusset samme vei ringene går...

Er stempel ringene som ordner kompresjonen....

 

Til honing av sylinderen , må du bruke hone apparat og olje , mye olje...Søk på nettet før du starter om du er usikker.

Anbefaler IKKE den som er vist i denne filmen Bruk den med 3-4 bryner....

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post

Det er unødvendig å tilsette bly i en motor produsert før 1939. Blytilsetting hadde til hensikt å øke oktanverdien for på den måten å få opp bankefastheten, det vil si unngå at motoren fikk tenningsbank. Tenningsbank vil raskt ødelegge motoren. En motor som er produsert i 1920 skal ha blyfri bensin. Oktantallet på vanlig standard motorbensin var fram til midten av 30 tallet avhengig av hvor bensinen kom fra. Bensin fra Pennsylvania hadde oktantall på 40 -50. Bensin fra California ca. 70. Russisk, Persisk, Indonesisk, Rumensk og Burmesisk besin lå gjerne på 65 -75. Dagens blyfrie bensin ligger som kjent på 91 -95 oktan og er bedre enn noen bensin som kunne skaffes på 1920 tallet. Bruk derfor trygt blyfri bensin. I enkelte firetaktsmotorer produsert etter andre verdenskrig hadde bly også en smørende funksjon på ventilestengene i enkelte høykomprimerte, toppventilerte motorer. Men dette gjelder ikke motorer produsert før 1940 og aldri totaktsmotorer.

Link to post

Høres ut til at du vet endel om dette LT. Så eg drister meg til med noen spørsmål.

Er dagens bensin for kraftig for gamle motorer ? (Om de var justert på 50 okt og brukes nå på 95 okt)

Er de muligens derfor enkelte bruker litt parafin ?

 

Bly ble tilsatt bensinen fra 20 tallet ,da også for og smøre ventiler og seter, senere ble de annet materiale i ventil setene ,og bly unødvendig , hvor finner du opplysningene du kommer med ?

Tviler ikke på at du har rett , men har veldig lyst på dokumentasjon :-)

Link to post

Det er vel ikke lett å hone for mye sånn sett, det er begrenset hvor mye honen tar. Men det er jo en viss fare for at sylinderforingen er deformert på grunna v rust i kjølekappen. Se om du kan få lånt deg utstyr for å måle sylinderdiameter flere steder i sylinderen. Kanskje den klemmer litt nederst? Ellers så kan det se ut som om du har en del rust på stempelet fortsatt, kan problemet ligge her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gjev motor. Som totakter skal denne ikke ha olje i bånnpanna. Den smøres ved hjelp av vekeapparatet og oljeblanding i bensinsen. Blytilsetning er ikke aktuelt for denne motoren. Ingen ting er umulig, men jeg tviler på at det er noe galt med sylinderforinga di. Få den ren, men hon ikke for mye. Stempelet ditt ser derimot ut til å trenge en oppfrisking. Det skal lite til av rustbelegg eller annen møkk før dette kiler seg. Jeg er overrasket over at du har funnet stempelfjærer til motoren. På en totakter er det porter i sylinderveggene, og da kan ikke fjærene vandre. For i så fall risikerer man at fjærendene henger seg opp i portene. Derfor knastene i fjærsporene.

Link to post

Ta fjærene av stemplet og dytt de nedi sylinderen med stemplet , ta ut stemplet og mål avstand mellom endene på fjærene Her må du ha klaring , men ikke mye .

Har du slipt ut hakk til stempel ring stopperne i stempel ringene ?

Tror nok jeg ville pusset av rusta på stempelet så ikke det kommer borti sylinderveggen og begynner å løsne eller rive seg .

Ved å måle åpningen på ringene nede i syllindern så kan du også kontrollere sylinder veggen ved å måle samme ring på flere steder i sylinderen .

 

Bernt

Link to post

Prøver du stempelet i NØYAKTIG samme posisjon som det sto i sylinderen når du demonterte? Gamle motorer blir gjerne urunde i sylinderen. Jo eldre motoren er, jo dårligere olje har den kjørt på. De er mer slitt på toppen enn i bunnen, og de er ofte mer slitt sideveis pga stempelet som bikker litt på seg i sylinderen når det går opp og ned. Hvis du f.eks forsøker å sette ned stempelet fra toppen, og i 90 eller 180 grader ift slik det sto originalt kan du også få problemer.

Sett inn stempelet fra bunnen, og i riktig posisjon. En annen feilkilde er hvis du måler gapen på stempelringene på toppen, forsvinner som regel dette gapet etterhvert som stempelet går nedover til området som er mindre slitt. Kan være derfor det kniper midtveis hvis du trykker stempelet ned fra toppen.

Mål ringgapet med ringene montert i bunnen av sylinderen hvor den er minst slitt.

Hvis ikke du har, få lånt deg et mikrometer som du kan måle innvendig diameter flere steder i sylinderen, både på langs og på tvers. Da først finner du ut om det holder å hone, eller om du må bore.

Det er gjerne en grunn til at motoren "til slutt" ble kastet ut av båten, kan være at det hadde gjennomslag og mistet kompen. Da kan du hone mye.... Honing er bare for fjerne polerte sylindervegger og legge på ett fint mønster som holder på oljen, ikke for å rette opp store skjevheter.

Link to post

Magneter har e mange av. men vil få til den magneten til den motoren. gjetter at den magneten er fra ca samme tid som motoren er ifra. MEn siden kan e sikkert få bruk får ;)

 

Skal prøve å få stelt litt på stemplet som dere sier. Kan nok være en liten årsak det. Stempelringene hadde e egentlig litt flaks med. Lette igjennom 5-6 bøtter med ringer som en kar i Arendal hadde. Heldigvis fant vi noen som kunne passe sån tåli. Er ca 0.5-1 mm slark i bredda, men skal ikke ha noe å si. lengda på ringene passer heller ikke optimalt, men bruker 2 i vært spor. Er ikke knastene bare får at ikke ringene skal snurre rundt? ettersom det blir brukt 2 ringer i vært spor, vil den ene ringen ikke få den ''stopperen/knasten)

 

Stemplet ble plassert samme plass som når e tok det ut. tok heldigvis bilder. På KVIK motoren, kan man ikke tre stemplet ned i sylinderen, ettersom det er en kant på toppen. Må festes på veia, så tre sylinderen over stemplet. Er heller ikke noe inspeksjonsluke som det er på sleipner/marna osv. SKal se om e kan få lånt et mikrometer, og se om det er noe muffins. Er sikkert en grunn får at motoren ble hevet på land, men hvorfor er ukjent :giggle: vertfall en sjelden motor..

 

Takk for alle tipsene så-langt :thumbsup: greit å ha noe å¨knote med i romjula

Link to post

Har jo ringer ! Alle samlere og motorfolk som e har snakket med om den motoren, har sakt at oljeringen skal allltid være nederst. Kompresjonsringer øverst, oljering nederst.

 

Ringene passer ikke helt perfekt, men burde fungerer.

 

På slike gamle motorer, så må man improvisere av og til. i dette tilfellet med 2 stempelringer i et spor. Finnes også stempelringer på 1mm, men fant ingen som passa.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post

Dagens bensin er ikke sterkere enn tidligere tiders, men den tåler høyere sylinderkompresjon. Desto høyere kompresjon en kan ha desto mer kraft får en ut av hver enhet drivstoff. Tilsetting av parafin i brensel til eldre motorer går helt O.K. Flere gamle båtmotorer kunne kjøres på rein parafin. En startet opp på bensin og når motoren ble varm slo en over på parafin. Ulempen med parafin på en firetakter er at smøroljen i veivhuset blir brutt ned relativt hurtig. Oljen i veivhuset bør derfor skiftes oftere. 5 - 15% parafin går greit på de fleste sideventilte båtmotorer.

Når det gjelder referanse til motorutvikling, brennstoff og metallurgi finnes der en mengde dokumentasjon, på engelsk tysk og fransk.

Den kanskje enkleste og lettest forståelige er en artikkel av Fred Starr: Development of the Poppet Type Exhaust Valve in the Internal Combustion Engine: Part I 1860 - 1930. Den er trykt i The Internal Journal for the History of Engineering & Technology volume 82 Number 2 2012. ISSN: 1758-1206.

 

Her vil en dessuten finne en mengde referanser til andre arbeider. Denne artikkel kan en bestille fra nærmeste bibliotek.

Link to post

Det brukes ikke oljeringer i to-takts motorer , Ring til marna og spør om de har ringer som passer .Med det gapet som du får med de ringene så får du mye gjennom slag i veiv huset .

Tror nok ikke du får godt nok anlegg på den tynne flaten som er igjen ved vannhullet .

 

Du skulle slipt ringene så de lukket seg over sperre pinnen i stemplet , Vist den andre ringen vrir seg vil den hekte i en port i sylinderen .

 

Bernt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...