Bernt Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Nei marna har sikkert ikke som det står kvik på , Men de har sikker noen som har samme diameter som sylinderen din og bredden på sporet i stemplet Pga tyngden på stemplet så ble det brukt en styre ring nederst på stemplet .. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Hva er forskjell på styrering og kompresjonsring ? Marna R1 har samme diameter på stemplet, men ringene på R1'n er 90x4. e trenger 90x4.5. Tror det var det e målte med skyve-læret vertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 30.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2012 Ingen ting , bortsett fra jobben de gjør . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Hentet ny motor nå forleden. = 4 takter sleipner 1929. Sitter fast da, men ellers komplett. Standen er ikke helt på topp ikke ofte man finner så gamle sleipnere Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Moro med gamle motorer Vet ikke om noen har nevnt det før : men hvis du trenger råd eller råd om deler så ta kontakt med motorforeningen Tøffe (tror jeg de heter) Holder til i Fredrikstad. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Retox_93 Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Takk for tipset. har ikke hørt om de før tror e.. Ja er veldig morro :) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Om du er nogenlunde fingernem og har tilgang til en dreiebenk så kan du lage stempelringer selv. Her er fremgangsmåten: http://users.tpg.com.au/agnet/make%20piston%20rings.html Om du søker på nettet etter: how to make piston rings vil du få en mengde treff. Her er det bare å lese seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Det er siste utvei isåfall :) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Fredrikstad motorverksted Petter Fagerli heter firmaet til han som var primus motor i Tøffe.. et kjapt søk på google så har du nr hans Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Retox_93 Svart 4.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Han Petter hadde ikke noe stempel ringer som passer Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Det var jo noe dritt.. Han visste ikke om noen heller? Verdt forsøket ihvertfall Driver vel egentlig mest med FM motorer tror jeg. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Komodo Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Den forklaringen på å lage ringer selv så jo veldig grei ut da, tror jeg ville forsøkt det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
FM 8-12 Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 han petter var nok ikke så hjelpsom heller:-) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Kanskje letter hvis noen han kjenner hadde ringt ja Faren min har stort sett ordna deler til meg når jeg trenger Har aldri hatt noe med Petter å gjøre selv,men fatter var med i den motorforeningen Tøffe en gang. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Retox_93 Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Ikke alle som er like pratesyk når fremmede ringer :) har noen nummere e kan ringe så fort det blir mandag ;). Kjøpte nettopp en gammal LR. Så har nok å skru på enda :-) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Da var stempelringer bestilt endelig! 4 ringer for 600 kr er tros alt bare 7.5 timer som en lærling Ringte marna i Mandal, og fikk god hjelp av de, og de sender ringene nå til torsdag. Var noe de hadde liggende på lageret tilfeldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Men for alt i verden IKKE poler et stempel.Resultatet er da at oljefilmen som skal beskytte stempel imot sylindervegg ikke klarer og holde seg på plass.Du skal pusse bort rust og dritt med fint smergel papir.Når det er ferdig skal du ta groft papir og pusse litt rundt stempelet(samme vei som fjærene).Stempelet får da tett i tett med små spor som oljefilm legger seg i og beskytter imot skjæringer mot sylinderen.Ingen nye stempeler er polerte.Alle er rimelig grove i overflaten nettop av denne grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Hm, Fint papir, altså 1200 og grovt, 280 kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 fint papir så bruker jeg 420.Til grov pussing for og få olje spor bruker jeg 120. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Takk Ikke noe som er gjort med motoren, men tok å rydda litt i bua Gamle tennplugger og drammekar noen gamle magneter. eldste er de hesteskomagneten som er fra rundt 1920. + 4 manifoilder til 1 syl sleipner Volvo penta 140 - Yamaha P250 eller noe og en Perkins 6 hk. Laget i 1962 - 1963 de motoren Litt propeller. Har enda flere Forgassere Må prøve å få tak i noen flere. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Endelig fått tak i stempel ringer som passer i bredda! + en ny ''gammal '' sleipner 3 hk. ca 1935 Neste steg er da å file slik at den passer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Tøft Da blir det vel en prosjekttråd til også snart da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 hehe; har en annen sleipner som skal først på benken :) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 (redigert) Rask fiksing av rustsprengt blokk = Holder på å knote med en 2 syl magnet. åssen får man ut hele akslinga på magneten ? Må rengjøre den innvendig og barskapet som ble laget i helga . Men kan ikke huske hvor den ble av etter lørdsags kvelden...... Redigert 4.Februar.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 (redigert) Noen som har laget rådelager med hvittmetall før? Øverste rådelageret er ødelagt og nytt er ikke mulig å få tak i. Da er eneste utvei og å lage et selv. trenger også å lage nye 1 mm shims til råda. Vil prøve å bli ferdig med motoren før 17 august. Da det er veterantreff på sørlandet Redigert 4.Juli.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.